Vyplatí se nákupy v e-shopech?
Někdo má ruce na klávesnici kvůli každé maličkosti, jiný se nakupování v e-shopech vyhýbá. Faktem je, že pořizování věcí z pohodlí domova život ulehčí, ale je třeba být ostražitý a vědět, jak nenaletět.
Pokud se naučíte v internetových nabídkách rychle orientovat, jedná se o ideální službu i pro chataře a chalupáře. Zejména do specializovaného obchodu bývá daleko, mnohdy ani není k dispozici vhodný dopravní prostředek na dovoz výrobku. V e-shopu se stačí proklikat k potřebnému zboží, zaplatit rovněž on-line a nechat si je dovézt. Čas jinak strávený objížděním nákupních center a hobbymarketů lze využít k relaxaci nebo zušlechťování domova či rekreačního sídla.
Nejžádanější trio
Domácí spotřebiče, elektronika a oblečení, to jsou komodity, které zákazníky v rámci internetového nakupování lákají nejvíc. Dalším důvodem je obvykle i nižší cena zboží. Pokud zvolíte kvalitní e-shop, je nakupování rychlé, expedice zboží, které je skladem, bývá do 48 hodin. Bonusem je i to, že si ho je možné nechat poslat kamkoliv, nejen domů či do práce, ale také na chalupu, anebo využít některé z výdejních míst. Tam už ale musíte pro zakoupené zboží zajet.
Od ideálu k realitě občas vede při nakupování trnitá cesta a někdy i tvrdé poučení. Je proto dobré vědět, jak nenaletět podvodníkům. Rada specialistů, kteří mají s nákupy on-line zkušenosti, je víc než na místě.
Nákupní srovnávače a rádci
Nákupní srovnávače sdružují nabídky různých e-shopů a poskytují jejich přehledné srovnání. Rozhodně se vyplatí vyhledat si v nich výrobek ještě před nákupem. Jedině tak se vám nemůže stát, že byste za stejný výrobek zaplatili výrazně vyšší sumu, než je obvyklé. Na straně druhé však nic dobrého nevěstí ani jeho podezřele nízká cena. Ať jde o jedno, či o druhé, měli byste zbystřit.
Hodnocení zákazníků
Recenze jsou pro obezřetný nákup velmi důležité. Ostatně e-shopy, které nemusejí podvádět, se rády svou prací pochlubí a zveřejňování recenzí je pro ně samozřejmostí. Ty podvodné naopak komentáře nemívají nebo jsou jejich hodnocení zpravidla jen pozitivní či rovnou vymyšlená.
Seriózní e-shopy poznáte i podle toho, že mívají zřetelný a jasný reklamační formulář přímo na webových stránkách. Při nákupu zboží on-line je však v každém případě dobré počítat s tím, že si každý obchod reklamační pravidla nastavuje sám. Nejčastěji poukazuje při nedodržení dohody ze své strany na poplatek stržený ve prospěch zákazníka z původní kupní ceny. Reklamační řád může zahrnovat i podmínku výběru jiného výrobku v hodnotě původního.
Vrácené zboží je třeba odeslat skutečně obchodníkovi, tedy do e-shopu, ve kterém jste výrobek nakoupili. Rozhodně ne, jak se občas stává, nákupnímu rádci. Také je třeba přiložit doklad o platbě.
Vždy je však nejjistější držet se občanského zákoníku. Podle něj je možné zboží zakoupené na internetu vrátit do 14 dnů od doručení bez udání důvodu. Tato zákonem určená lhůta začíná běžet následující den po dni, kdy jste zboží převzali.
Zavedené e-shopy
Neznámé e-shopy představují riziko, že objednaný výrobek vůbec neobdržíte, v horším případě přijdete ještě o peníze. Zavedené e-shopy mají přehledné webové stránky, informace o výrobcích jsou transparentní a žádné informace, které zákazník o fungování výrobku potřebuje znát, nechybí. Zpravidla také nabízejí více možností zaplacení nákupu, kromě on-line platby i bankovní převod nebo dobírku.
V opačném případě neúplné a chaotické informace by měly každého od nákupu odradit, neboť jsou jasným sdělením, že e-shop dobře nefunguje.
Reálné fotografie zboží
Další z možností jak nakupovat na internetu jsou bazary. I tady platí jistá pravidla. Především je třeba si pro případné reklamace uchovávat veškerou komunikaci s prodejcem až do ukončení obchodu. Řada bazarových podvodníků totiž vyžaduje zásadně platbu předem nebo používá účet virtuální peněženky. Na bazarových e-shopech vykukové často nabízejí zboží za neobvykle nízkou cenu a k inzerátu připojují neaktuální fotografie. Abyste nenaletěli, všímejte si také toho, jak je inzerát napsaný. Pokud drhne čeština, v textu jsou gramatické chyby, raději se do obchodu nepouštějte. Nemusí jít jen o nedostatečné vzdělání prodávajícího či špatný překlad, mnohdy si tím protřelí podvodníci testují nepozornost zájemce, kterého pak mohou snadněji „vodit za nos“.
Výrobek nevidíte
Nevýhodou nakupování na internetu je, že zboží na vlastní oči nevidíte a nemůžete si ho, jak se říká, osahat. Renomované e-shopy tento hendikep řeší velkým množstvím kvalitních fotografií, nechybí podrobné popisky výrobku, například jeho rozměry nebo barvy, ani možnost si jednotlivé jeho části zvětšit. Mnohé internetové obchody mají i kamenné prodejny nebo showroomy, kde si lze vybrané produkty prohlédnout. Je jasné, že leckdy ani sebelepší fotografie a popisky nemohou nahradit kvalifikovaného prodavače. Proto, aby zacelily tuto mezeru v komunikaci, nabízejí e-shopy on-line podporu a infolinky.
Nákupy ze zahraničí
Zásadou číslo jedna je, stejně tak jako u tuzemských e-shopů, nakupovat jen v důvěryhodných obchodech a od důvěryhodných prodejců. Dejte si čas a pročtěte si reference a hodnocení od reálných uživatelů a podívejte se, zda je jich dost. Pročtěte si také obchodní podmínky. V EU jsou podmínky pro vracení zboží sjednocené, mimo společenství tomu tak není. Je tedy vhodné seznámit se nejprve s pravidly reklamací, oprav či práva na vrácení zboží do určitého data.
Důležitým krokem je také srovnání cen. Určení ceny totiž ovlivňuje DPH, clo a doprava. Při nákupech na zahraničních e-shopech je tudíž důležité ověřit také měnový kurz vaší banky a poplatky s platbou spojené. K platbě použijte raději virtuální kartu, která je přímo určená pro nákupy online.
Dobrá rada
Při prvním nákupu, zejména jedná-li se o vyšší částku nebo obchod, o němž nemáte dostatečné reference z důvěryhodného zdroje, zvolte dobírku.
Text: Táňa Pikartová
Foto: Shutterstock