Vybíráme ojetinu

Rubrika: Auto

Plánujete koupi osobního automobilu? Hlavními kritérii při výběru bývá značka vozu, jeho vybavenost, a zda koupit nové, nebo ojeté. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu, víte, na co si dát pozor?

Koupit si ojetý automobil se v loňském roce rozhodlo okolo sedmi set tisíc motoristů. Tak veliký je, alespoň podle dostupných čísel prodejů, trh s ojetinami v České republice. Rozhodnout se, zda si pořídit nový, nebo ojetý automobil, může být celkem obtížné. U nového vozu jako první majitel máme jistoty záruky – pokud se vyskytne nějaká závada, servis se o ni postará. Nový automobil si také můžeme vybrat podle své specifikace. Naopak negativem pro někoho může být to, že kvůli záruce musí absolvovat pravidelné prohlídky, což nese náklady.

Ojeté auto je třeba si před koupí důkladně
prohlédnout, případně si přizvat i odborníka

Obliba ročních aut

Z výše uvedeného důvodu jsou velmi oblíbené tzv. roční vozy, což mohou být automobily z předváděcích akcí prodejců nebo dovozců, případně dnes je řada takovýchto vozů z vráceného operativního leasingu. Tyto automobily nemají tolik najeto, jsou stále ještě v záruce a jejich cena je výrazně nižší než u nových vozidel. Pro udržení záruky je ale i v tomto případě musíme pravidelně servisovat podle výrobcem daných lhůt. A i u těchto relativně nových vozidel nesmíme v případě jejich nákupu zapomínat na důkladnou kontrolu, a to nejen technického stavu, ale také stavu po právní stránce. Do problémů by nás mohl přivést vůz, který by byl například opraven po havárii, vysušen a opraven po zatopení povodní, mohly by na něm váznout splátky, exekuce či další právní vady.

Na co si dát pozor?

Máme tedy rozmyšleno, jaký typ vozidla potřebujeme. Na co bychom si při výběru měli dávat pozor? U nás je stále jedním z velmi závažných problémů stáčení tachometrů a pak také omlazování automobilů. Při prohlídce vyhlédnutého vozu bychom tedy měli být velice opatrní a měli bychom si vždy ověřit všechny dostupné informace, a to nejen ty, které prodávající poskytuje.
Jedním z posledních trendů v podvodech s ojetinami je například stáčení kilometrů u dovážených vozidel ještě v zahraničí. Naše STK pak při dovozu zaznamená již snížený stav tachometru, protože vlastně ani nemá dostatečné nástroje k tomu, aby skutečný stav mohl být ověřen. Dochází k tomu především při dovozu vozidel ze zemí, kde jsou velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, případně se zde vůbec tento údaj nezaznamenává. Při uvedení vozidla do provozu u nás je pak tento stav ujetých kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru, který je dostupný v ČR. Je proto velmi potřebné pokusit se získat další informace, třeba nahlédnutím do technického průkazu, kde může varovat například i krátká doba vlastnictví předchozího majitele apod.
Problematická může být i koupě vozidla, které nabízí prostředník na základě plné moci. Stávají se případy, kdy prostředníci vozy prodávají, ale původnímu majiteli již neplatí. Vůz se pak může stát majetkem pocházejícím z trestné činnosti a hrozí jeho zabavení. Dochází i k pokusům o prodej automobilů zatížených exekucemi, leasingem apod. Objevují se rovněž kauzy dovozu ojetých automobilů z EU bez DPH, kdy mohou novým majitelům hrozit problémy s finančním úřadem apod.

Automobil kupujte až v okamžiku, kdy si budete jisti, že znáte jeho technický stav

Jak poznat stáří vozu

Při úpravě počtu ujetých kilometrů se jedná nejen o podvod, kdy počet ujetých kilometrů rozhoduje i o výši ceny vozu, ale toto jednání je značně nebezpečné i vzhledem k nutným servisním úkonům, které se většinou řídí nejen časově, ale také právě podle počtu ujetých kilometrů.
Při prohlídce vozu tak nezapomeňte na vše, co by mohlo stáří vozu odhalit – jedná se například o opotřebení pedálů, řadicí páky, madla ruční brzdy, volantu, o stav čalounění apod. Všímejte si například i opotřebení madel dveří a stavu sedaček. Pokud se vám zdá, že stav interiéru neodpovídá počtu najetých kilometrů, je rozhodně lepší se takovému vozu vyhnout.
Ověřit rok výroby můžete nejen podle VIN čísla, které je rovněž jedním z nejvíce upravovaných identifikátorů u automobilů (především v případě krádeží a následné legalizace vozu), ale také podle dalších kódů, které najdeme například na sklech, sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, klimatizaci, alternátoru, nádobkách na provozní kapaliny apod. Důkladná prohlídka je při koupi ojetého vozu základem všeho.

Vyhněte se opravovaným vozům

Pozor je potřeba dát si na vozidla, která prodělala vážnou nehodu, byla opravována na rovnací stolici, měla vystřelené airbagy apod. Takovým je též lepší se vyhnout. Varovat nás může například jiný odstín laku na některém z dílů karoserie. Vyzkoušejte, jak se otevírají a zavírají dveře. Prohlédněte spáry mezi jednotlivými díly na karosérii, které by měly být stejné. Poškození laku na šroubech ukazuje na jejich povolování, na opravy ukazují i neoriginální sváry. Pozor je potřeba dát si i na airbagy. Jejich výměna může svědčit o havárii, ale jsou známy případy, kdy je prodáván vůz, který má airbagy zcela demontované.
Kontrola by se měla týkat komplet celého vozu, a to i zespodu, kde může docházet ke korozi, kontrolovat je nutné i mechanické opotřebení jednotlivých dílů. Pokud nejsme zrovna odborníky, je dobré přizvat si někoho, kdo se v tom vyzná. Je možné nechat vůz zkontrolovat v servisu, případně si třeba i sjednat službu společnosti Autotým, která se prověřováním a kontrolou ojetých vozidel přímo zabývá.

Počítejte s další investicí

Pokud budete kupovat ojetý automobil, měli byste myslet i na to, že kupní cena nebude poslední investicí. U ojetiny je potřeba kalkulovat s dodatečnými náklady na některé potřebné servisní úkony. Minimálně se to bude týkat výměny oleje v motoru, filtrů, zapalovacích svíček, možná vás bude čekat výměna rozvodů, zkontrolovat byste měli brzdovou a chladicí kapalinu a případně ji vyměnit, podívat se je potřeba na brzdové obložení, brzdové destičky apod.
Podle společnosti JiTiS CZ, která se zabývá kalkulacemi reálných nákladů na provoz vozidel, je nutné počítat také s náklady na následný servis po zakoupení ojetého vozu. Odborníci například doporučují důsledně trvat na předání přehledu provedených oprav od posledního majitele a případně se i pokusit vymínit si finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. Číhat na vás totiž mohou opravy za velmi vysoké finanční částky. Velké opravy, například v zavěšení kol, jejich čepech či nábojích, nebo opravy motoru se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Z toho vyplývá, že někdy může být výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek.

V autoservisu si můžete nechat zkontrolovat pomocí elektronického tloušťkoměru
laku, zda byly některé díly na autě upravované

Nezapomínejte na řádnou kupní smlouvu

Velmi důležitým krokem je uzavření kupní smlouvy. V tomto okamžiku a předáním vozidla totiž přecházejí na kupujícího všechna vlastnická práva i povinnosti. A nezáleží na tom, že auto ještě není přepsáno v evidenci vozidel.
Kupující je povinen uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla (tzv. povinné ručení), a to co nejdříve po koupi automobilu. Povinné ručení je nutné uzavřít ještě před tím, než vůz půjdete přihlásit na příslušný úřad. Prodávající může povinné ručení zrušit u své pojišťovny ve chvíli, kdy auto převede na nového majitele, tedy v okamžiku, kdy bude podepsána kupní smlouva. Ještě před přihlášením vozidla na úřadě musí kupující navštívit s vozem stanici technické kontroly, kde bude provedena tzv. evidenční kontrola.

Nové podmínky registrace

Od června letošního roku začne platit novelizovaný zákon č.56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který úkon s přehlášením vozidla poněkud upravuje. Kromě nové možnosti registrovat vozidlo na nového majitele i mimo místo trvalého bydliště nebo sídlo prodávajícího v něm přibude i možnost „nucené registrace“, pokud nový vlastník nebude při převodu spolupracovat. Úřad na základě žádosti podané původním vlastníkem vyzve nového majitele, aby se do přiměřené doby k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Když tak nový majitel neučiní, úřad i přesto zapíše nového vlastníka do registru vozidel a k automobilu vystaví nový technický průkaz a osvědčení o registraci.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA

FOTO: SHUTTERSTOCK

Vybíráme ojetinu

Uložit

Vybíráme ojetinu