Víte, na čem jezdíte?

Rubrika: Auto

Na kvalitě a stavu pneumatik záleží kvalita jízdy, ale především naše bezpečnost. Většina řidičů si vůbec neuvědomuje, že při jízdě v autě jsou odkázáni na čtyři plošky o velikosti zhruba dopisní obálky. To je plocha, kterou se automobil dotýká vozovky při jízdě.
Na těchto ploškách se odehrává vše podstatné – od přenesení výkonu motoru, zatáčení, až po bezpečné zastavení.

Nezapomínejte na pravidelnou kontrolu huštění pneumatik

Výsledky jedné z posledních preventivních akcí, které pořádají výrobci pneumatik s evropskými autokluby, jsou alarmující. Ukázaly, že zhruba 38 % motoristů v Evropské unii ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách, a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko kvůli snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik.

Hustit a kontrolovat dezén

Kromě toho, že tito řidiči ohrožují sebe i všechny okolo, se kvůli špatnému huštění každý rok předčasně vyhodí 40 milionů kusů pneumatik, zbytečně se spálí miliardy litrů paliva a do atmosféry se vypustí tuny CO2.

Indikátor opotřebení u pneumatiky Nokian informuje o tom, jaká hloubka dezénu je ještě k dispozici

Více než třetina zkoumaných pneumatik měla hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm, v řadě případů byly pneumatiky prakticky bez dezénu, což dále zvyšuje bezpečnostní rizika. U vozidla s pneumatikami s dezénem nižším než 1,6 mm se například akvaplaning začne projevovat v rychlosti až o 40 % nižší.

Mnozí motoristé nic netuší o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, ani o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a zvyšuje se nebezpečí smyku.
Malý tlak v pneumatikách se velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. A v řadě případů může dojít až k destrukci pneumatiky. Statistiky hovoří o tom, že každá desátá dálniční nehoda je způsobena roztržením pneumatiky, což je v drtivé většině případů způsobeno právě jejím nedostatečným nahuštěním.

Zbytečné emise

Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující spotřebu paliva. Protože nízký tlak vzduchu zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím spotřebu paliva a množství emisí vypouštěných do ovzduší. Jestliže 38 % vozidel jezdí s podhuštěnými pneumatikami, pak se zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva v ceně 7 miliard euro. A to za jeden rok. V konečné bilanci to také představuje 12,3 milionu tun CO2 vypuštěných zbytečně do atmosféry.

Nezapomínejte kontrolovat dezén

Při výměně pneumatik z letních na zimní bychom měli kontrolovat nejen stav pneumatiky, ale i její dezén. Do jeho drážek se při provozu dostávají nejrůznější předměty, nejčastěji kamínky. Ty bychom měli odstranit, aby nemohlo dojít k poškození pneumatiky.

Kontrolou by měla projít i hloubka dezénu. Dezény jsou konstruovány tak, aby měly dobré brzdné a záběrové vlastnosti, některé dokážou odolávat lépe akvaplaningu, usnadňují řízení vozidla apod. Neměli bychom překročit minimální hloubku dezénu 2 mm. Ale u nízkoprofilových pneumatik by neměla klesnout pod 3 mm, u zimních pneumatik nesmí být nižší než 4 mm.
Nedostatečná hloubka dezénu jednoznačně patří mezi nejnebezpečnější a často podceňované vady. Výrobci proto na pneumatikách používají nejrůznější indikátory opotřebení: podle míry ojetí dezénu se na pneumatice objevují nejrůznější barvy nebo dokonce konkrétní hodnoty hloubky zbytkového dezénu.

Jak dělíme pneumatiky

Pneumatiky dělíme především na letní a zimní. Existuje ale celá řada dalších skupin. Vlastnosti letních a zimních pneumatik například spojují pneumatiky univerzální. Pneumatiky jsou dále rozděleny podle maximální rychlosti do rychlostních kategorií – jejich označení je uvedeno na boku pláště pneumatiky. Podle poměru výšky k šířce se pak dělí na standardní – s poměrem 65 až 80 % a nízkoprofilové – s poměrem zhruba 30 až 35 %.

Na zimu auto přezujeme do zimních pneumatik, jež jsou v chladu bezpečnější

V současné době se také odlišují pneumatiky díky svým valivým vlastnostem – ty s nejnižším valivým odporem jsou nazývány pneumatikami „zelenými“, protože je u nich dosahováno snížení spotřeby paliva. Pneumatiky totiž spotřebují zhruba 20 % paliva, proto platí, že energeticky úsporné pneumatiky snižují celkovou spotřebu pohonných hmot. Pneumatiky s nízkým valivým odporem ale mají častou slabinu – a to jízdní vlastnosti na mokré vozovce. Celá řada pneumatik od nejrůznějších výrobců se s tímto problémem ale již nepotýká a dokáže tak nejen snížit spotřebu paliva, ale i zaručit maximální bezpečnost při jízdě na mokru.

Pneumatiky budou nově značeny

Díky nové evropské legislativě se budou spotřebitelé od 1. listopadu 2012 setkávat v obchodech s pneumatikami označenými standardizovaným štítkem. Štítek bude podobný těm, které již známe například z ledniček či praček, a poskytne informace o třech klíčových parametrech pneumatiky – valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Všechny pneumatiky na osobní auta, lehké nákladní automobily a nákladní automobily vyrobené od výše uvedeného data budou muset být prodávány s takovýmto štítkem.
Nové značení pneumatik pomocí štítků přinese také objektivní a srovnatelné informace o vlastnostech pneumatik jednotlivých značek a výrobců.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV

Víte, na čem jezdíte?