Typy karoserií
Když si kupujete automobil, rozmýšlíte, k jakému účelu jej budete používat. Vybíráte typ automobilu a tím i typ karoserie. Jaké jsou možnosti?
Výrobci automobilů se v posledních letech snaží připravit vozy s co největší mírou využití, a tak vznikají vozidla, která čím dál častěji jdou napříč zažitými kategoriemi.
Sedan
Sedan býval dříve nejrozšířenějším typem karoserie ve všech třídách automobilů. Dnes jej najdeme především u střední a vyšší střední třídy, případně u luxusních aut. Karoserie je rozdělena na oddělený prostor pro posádku, pro motor a pro zavazadla – odtud označení tříprostorová karoserie.
Sedan má dvě řady sedadel a u luxusních vozidel je ideální jako manažerský vůz pro cesty na dlouhé vzdálenosti. I přes velké rozměry zavazadlového prostoru tu jsou některá omezení – kvůli menšímu vstupnímu otvoru nemusíte do kufru naložit objemnější náklad. To může někdy znepříjemnit cestování.
U sedanu s dlouhým rozvorem je používán i název limuzína. Jedná se o čtyřdveřový vůz se dvěma, ale i více řadami sedadel. Limuzína může také mít za předními sedadly přepážku oddělující prostor pro řidiče a vzadu sedící cestující.
Hatchback
Hatchback bývá obvykle třídveřový nebo pětidveřový, má uzavřenou karoserii se šikmou výklopnou zádí uzavírající zavazadlový prostor. Hatchback má většinou dvě řady sedadel a jedná se o tzv. dvouprostorovou karoserii, kdy je oddělen prostor pro motor od konstrukčně společného prostoru pro cestující a jejich zavazadla.
I přes kompaktní rozměry nabízí tento typ karoserie značné pohodlí pro cestující. Hatchbacky u nás patří mezi neoblíbenější a typickým představitelem je například Škoda Fabia.
Liftback
Jedná se o uzavřenou třídveřovou nebo pětidveřovou karoserii, kde se záď vozu svažuje mírněji a někdy může připomínat i sedan. I zde je zadní stěna výklopná a uzavírá prostor pro zavazadla. Tyto vozy jsou méně elegantní než sedany, ale díky výklopné zadní stěně mají praktičtější využití zavazadlového prostoru. Příkladem liftbacku je u nás nejrozšířenější model Škoda Octavia.
Kombi
Typickým znakem kombi je prodloužená karoserie s velkým zavazadlovým prostorem. Dá se říci, že je to hatchback, u něhož je střecha protažena až do zadní části vozu, ve které je umístěn kufr. V řadě případů je svislá zadní stěna výklopná a uzavírá zavazadlový prostor. Kombi mívá obvykle dvě až tři řady sedadel. Prodloužená část karoserie je na bocích doplněna třetí řadou bočních oken.
V různých zemích a u jednotlivých výrobců mají pro tento typ vozů ještě další názvy. Například v Americe se jim říká station wagon (nebo STW), v Anglii se používá název estate a ve Francii break. U jednotlivých značek můžete narazit například na BMW Touring, Alfa Romeo Sportwagon, Audi Avant, Opel Caravan, nebo SportsTourer apod.
MPV
Multi purpose vehicle se u nás nejčastěji chápe jako velkoprostorový víceúčelový vůz. Od vozů kombi se liší především ve zvýšené výšce vozidla a ve větší variabilitě interiéru, který je možné přestavovat podle potřeb. Vozidlo může sloužit pro přepravu většího počtu cestujících i objemnějších nákladů. Ideální je pro větší rodiny a aktivní lidi, kteří v autě převážejí například objemné sportovní vybavení.
Karoserie vozů MPV bývá nejčastěji pětidveřová a uvnitř najdeme dvě až tři řady sedadel, která jsou většinou umístěna výše, než je běžné v osobním automobilu. Vozy se někdy podobají spíše dodávce, která je však prvotně určena pro přepravu osob. V Severní Americe jsou proto také označovány jako minivan. Ve východní Asii se setkáte s názvem MUV (multi-utility vehicle), který má v podstatě stejný význam jako MPV.
Offroad a SUV
Tato vozidla jsou uzpůsobena pro jízdu mimo silnice a v terénu (především offroady). Disponují větší světlou výškou, většími nájezdovými úhly a většinou také pohonem všech kol. Karoserie může být uzavřená, ale také otevřená. Vozy nabízejí vyšší pozici za volantem a často i prostorný interiér i dostatečný prostor pro zavazadla.
Vozy SUV (sport utility vehicle), tedy sportovní užitková vozidla, kombinují větší vnitřní prostor, robustnost a mají schopnost jezdit po silnici i v lehčím terénu. Můžete si u nich zvolit jak pohon jedné nápravy, tak pohon všech čtyř kol. Jejich jízdní vlastnosti na silnici se většinou neliší od osobních vozů.
Přestože se u nás vozy SUV často zaměňují za terénní automobily, v tom náročnějším většinou neuspějí. Jejich doménou jsou hlavně městské aglomerace a vyrazit s nimi můžeme bez problémů i polní cestou ke své chalupě.
Crossover
Jak jsme již zmínili, výrobci se snaží čím dál tím více propojovat jednotlivé třídy vozidel i typy karoserií. Vznikají tak tzv. crossovery, resp. crossover utility vehicle (CUV). U takovéhoto vozu si můžeme zvolit pohon 4 x 4, najdeme u něj vyšší světlou výšku, kterou přebral ze SUV, a jsou u něj patrné i prvky MPV s možností kombinovat interiér. Také tyto vozy zvládnou lehčí terén, ale primárně jsou určeny do městského provozu.
Kupé
Jsou to automobily s uzavřenou dvoudveřovou karoserií, kde najdeme jednu řadu sedadel, která může být někdy doplněna ještě druhou méně komfortnější řadou spíše nouzových sedaček. Kupátka mají splývavou karoserii, pevnou střechu, dveře bez rámů a perfektní jízdní vlastnosti, ale málo prostoru pro zavazadla. Kupé mají většinou pouze dvoje dveře, i když nejnovější modely kupátek například od Volkswagenu jsou už také čtyřdveřové.
Kabriolet
Kabriolet je vůz, jehož karoserie je otevřená a který má buďto plátěnou skládací střechu, nebo jeho střecha může být z pevných materiálů (oceli nebo kompozitu) – takový se označuje jako kupé kabriolet (nebo také CC). Střecha může být stahována a natahována ručně, nebo využívá některý typ pohonu. Když střechu složíte – většinou do zavazadlového prostoru, jeho rozměry budou spíše jen symbolické. Při jízdě asi zjistíte poněkud zhoršené jízdní vlastnosti díky méně pevné karoserii. V přívalovém dešti hrozí, že nestihnete zatáhnout střechu a vůz bude poněkud vytopen.
K této kategorii vozů ještě přiřadíme roadster nebo také spider či spyder. Jedná se o otevřené původně dvoumístné karoserie bez bočních a zadních oken. Střecha bývá skládací látková, nebo ji takovýto automobil vůbec nemá. U některých výrobců najdeme označení roadster i u vozů, které bychom spíše nazvali kabrioletem.
Pick-up
Původně ryze užitkový automobil, kde byl otevřený prostor pro náklad. Dnes jej kromě jiného využívá řada lidí aktivně trávících volný čas. Také nákladový prostor už nezakrývá v řadě případů jen plachta, ale je na něj montována krycí nástavba. Samostatná uzavřená kabina mívá jednu až dvě řady sedadel a komfortem si moderní pick-up nezadá s osobními vozy.
TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV FIREM