Technika do svahu
Chata nebo chalupa ve svahu může být někdy pro majitele prokletím. Kromě jiného pravidelně testuje jejich fyzickou kondici. Existuje však technika, s níž se svažitý terén zvládá snadněji.
Mít chalupu nebo chatu ve svahu obvykle znamená krásný výhled do krajiny, který vás může naplňovat uspokojivým pocitem, že máte nad všemi ostatními tak trochu navrch. Důvody ke spokojenosti se svažitým terénem si však musíte pilně připomínat například při sečení zahrady nebo navážení dřeva, nemluvě o stavebním materiálu.
Ve svažitém terénu dá zabrat přeprava každého kamene a při manipulaci s jakýmkoli těžším materiálem máte v podstatě jen dvě možnosti: buď vše po částech odnosit doslova na zádech a na ramenou, nebo použít dostupnou techniku. Jenže stavební či zahradní kolečka, trakaře, kárky nebo rudly jsou dost těžké a vy musíte tlačit do kopce váhu břemene spolu s vahou příslušného vozíku. Jak to vyřešit? Motorem!
Přesněji řečeno některým z typů jednoduchého ručního vozíku, který je ovšem vybavený motorovým pohonem. Motor sice vozíku (kolečku, trakaři) na hmotnosti ještě o něco přidá, ale zato vydatně táhne za vás a vy v podstatě jen řídíte a udáváte směr. Jednoduchá kolečka či trakaře s elektromotorovým pohonem kola určitě stojí za úvahu nejen před plánovanou rekonstrukcí stavby ve svahu, ale i pro usnadnění různých běžných prací kolem domu. A co můžete mít?
Co je motúčko a mokař
Firma Isolit-Bravo už nějakou dobu vyrábí velmi praktické pomocníky na stavbu, zahradu i do lesa s poněkud záhadně znějícími názvy motúčko a mokař. Nedá ovšem mnoho práce názvy rozšifrovat a zjistit, že se za nimi skrývá několik variant kolečka a trakaře s motorem. Motúčka vypadají na první pohled jako běžná kolečka, mohou být osazena různými velikostmi plastové či pozinkované korby a k pohonu kola využívají stejnosměrný elektromotor, který je i s převodovkou umístěný na ose kola. Zdrojem energie je pro něj 12V baterie (umístěná pod korbou), potřebujete tedy ještě nabíječku. Mezi volitelné příslušenství patří například zadní kola, naviják, různé nosiče, ale také pluh na sníh, sypač, válec nebo pluh k orbě.
Mokař je vhodnější pro přepravu trochu jiných typů nákladů. Lépe se hodí například na metrová polena či různé bedny a krabice. S použitím příslušné nástavby můžete na mokaři převážet třeba plastové přepravky. Výrobce udává u obou vozíků maximální rychlost do čtyř kilometrů v hodině. Nemusíte se tedy obávat, že by se vám motúčko příliš „plašilo“ pod rukama. Lze s ním normálně couvat a přepínat mezi tzv. volnoběžkou a rekuperací, která brzdí při jízdě z kopce. Ceny základních typů začínají zhruba na deseti tisících korun.
Kolečko s benzínovým motorem
Potřebujete-li na stavbu či k práci kolem domu přece jen o něco výkonnější a robustnější stroj, vyhoví vám zřejmě lépe čtyřkolový vozík s výklopnou korbou a čtyřtaktním benzínovým motorem. Vozidla tohoto typu reprezentuje například motorizované kolečko muck-truck, vybavené čtyřtaktním motorem Honda o výkonu 5,5 Hp. Stroj, vyvinutý především pro stavební či zahradnické firmy, uveze bez potíží až 250 kilogramů v nezpevněném terénu, do svahu s maximálně třicetistupňovým sklonem nebo dokonce do schodů. Startuje se lankem podobně jako sekačka, ovládá se pákami spojky a brzdy, umístěnými na rukojeti. Páka brzdy je za jízdy vždy stisknutá, takže pokud vám stroj například v obtížnějším terénu vyklouzne z rukou, zastaví se okamžitě po uvolnění stisku brzdy.
K muck-trucku si můžete rovněž dokoupit šikovné příslušenství, například nástavce na zvýšení korby, sněhový pluh, plošinový vozík nebo rampu k najíždění na kontejner nebo korbu náklaďáku. Ceny muck-trucku v základním provedení se pohybují kolem padesáti pěti tisíc korun, za pozornost stojí i nabídka ojetých strojů v bazarech či na internetu. Kolem padesáti tisíc korun stojí i motorové kolečko Lumag, poháněné motorem Briggs&Stratton.
text: Richard Guryča
foto: Archiv firem