U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Sněhové řetězy nejsou zbytečností

Kategorie: Zajímavosti | Autor: Jiří Svoboda

Při větší sněhové přeháňce můžeme pravidelně sledovat v televizi, jak jsou kromě silničářů zaskočeni náhlým přívalem sněhu také stovky řidičů, a to včetně profesionálních. Ve většině případů jim chybí taková maličkost, jakou jsou sněhové řetězy. Přestože jich dnes již najdeme v nabídce celou řadu, mnozí řidiči tento doplněk opomíjejí.

Jak si vybrat správné sněhové řetězy? Především podle účelu. Potřebujeme-li se jen občas vyhrabat ze závěje někde u chaty, pak bychom mohli vystačit s některým vyprošťovacím typem. Pozor však na to, že tyto pomůcky se nedají nasadit na každý vůz, zvláště ne na vozy s poháněnou přední nápravou. Při výběru bychom si raději měli dát poradit v odborných prodejnách. Vyprošťovací systémy mohou posloužit opravdu jen k vyproštění, v žádném případě nejsou určeny k delší jízdě. Pro jízdu do hor, či po delších úsecích zasněžených silnic, zejména pak tam, kde je použití řetězů předepsáno dopravní značkou, používáme řetězy tzv. celoobvodové. Samozřejmě jen ty, které jsou u nás řádně schváleny a umožňují bezpečnou jízdu. I těchto typů je celá řada – od jednoduchých lankových a žebříčkových přes dražší s vodicími prvky, až po ty nejdražší, jejichž články nemají kulatý, nýbrž hranatý profil. Vybíráme vždy podle rozměrů kol a pneumatik a přednost dáme těm, jejichž nasazení je co nejjednodušší. V každém případě si nasazování procvičíme “nasucho” někde v klidu. V závějích a při dvacetistupňovém mrazu už čas na experimenty obvykle nemáme. Pozor při cestách do alpských zemí – tam se řetězy považují za běžnou zimní výbavu a jejich použití je často přikázáno dopravní značkou. Pokuta za nedodržení tohoto příkazu pak cenu řetězů několikanásobně převyšuje. V poslední době se povinné nasazení řetězů vyžaduje na řadě horských silnic i u nás. Je samozřejmé, že se řetězy jezdíme jen po vozovkách pokrytých souvislou vrstvou sněhu a nepřekračujeme rychlost přibližně 40 km/h. Jakmile se povrch zlepší, řetězy sundáme. Doma je pak pečlivě promyjeme teplou vodou a teprve pak uložíme do obalu.

TRAK

Řetěz s nejjednodušší montáží pro náročného uživatele. Montáž i demontáž se provádí zásadně z vnější strany pneumatiky, není třeba žádného dodatečného napínání řetězu. Na zasněžené vozovce je vynikající díky příčně ležícím ocelovým příčkám, na ledovce má dobrou přilnavost vzhledem k použití integrovaných hrotů. Řetězové sítě a příčky jsou vyrobeny z jemnozrnné ušlechtilé oceli legované manganem, což jim zaručuje vysokou životnost.

Cena od 8 980 Kč

Brenta-C

Osvědčený řetěz s lanovou montáží bez pojíždění pro standardní použití. Řetěz je oboustranně použitelný, otočný, má tudíž dvojnásobnou životnost.

Cena od 1 848 Kč

Neon X3

Řetěz s pevnou montáží pomocí pružné ocelové obruče je určen pro vozy s pohonem předních kol. Nový uzávěr vně zabraňuje otevření během jízdy a je optimálně napnutý vzhledem k oboustrannému zajištění. Řetězová síť se šikmou stopou je optimalizována pro jízdu na ledu a sněhu. Řetěz je oboustranně použitelný, čímž je zdvojnásobena jeho životnost.

Cena od 2 498 Kč

Slim Tec TT5

Řetězy pro vozy s malým prostorem v podbězích, použit je speciální materiál TITANGrip(r). Dobré jízdní vlastnosti, zajištění řetězů s nově vyvinutým ráčnovým systémem.

Cena od 3 448 Kč

Weissenfels M40 Klack&Go

Systém Klack&Go po jednoduchém posunutí páčky na napínací kladce umožní automatické centrování a napínání řetězů, a tím vylučuje možnost poškození automobilu řetězem během jízdy.

Cena od 2 059 Kč

KWB Special GT

Snadno a rychle montovatelné sněhové řetězy vyrobené z vysoce kvalitní nikl-manganové oceli. Pro nízké nároky na prostor jsou vhodné zejména pro vozy se sníženým profilem pneumatik, ale i pro ostatní modely osobních automobilů. Optimální bezpečnost je zajištěna nově vyvinutou patentovanou napínací kladkou.

Cena od 1 347 Kč

KWB Easy FIX

Snadno montovatelný řetěz bez nutnosti pojezdu či zdvihu vozidla, ideální pro běžné použití. Kosočtverečná síť řetězu s D-články je vyrobena z tvrzené galvanizované manganové oceli. Napínací řetěz na přední straně kola je ukončen ergonomickou rukojetí s patentovaným uzavíracím zařízením.

Cena od 1 195 Kč

Postup montáže sněhových řetězů s napínací kladkou

Řetěz rozložíme před hnacím kolem a upravíme případné překroucení řetězových částí. Pak řetěz za kolo zasuneme. Protilehlé konce lanka i bočního řetězu uchopíme a zvedneme nahoru na běhoun pneumatiky

Zarážku na konci lanka spojíme s objímkou, spojené lanko položíme na bok pneumatiky. Spojenou část řetězu natáhneme na pneumatiku, spojovací objímka se dostane na její vnitřní bok

Pospojujeme části bočního řetězu tak, aby na pneumatice dobře “seděly”, a zajistíme napínací kladkou. Celkové usazení řetězu na kole upravíme, aby byl pokud možno vystředěný

Sněhové řetězy nejsou zbytečností