Snadné parkování a rychlý pohyb nejen po městě
Doba, kdy jsme mohli z chalupy třeba na nákup vyrazit jen na Pionýru nebo Babettě, už je nějaký ten pátek za námi. Dnes můžeme vybírat ze široké plejády značek i modelů malých motocyklů, které jsou vhodné třeba pro projížďky po okolí.
Motocykly jsou v současném hustém provozu, především v tom městském, praktickým a obratným pomocníkem. Není to však jejich jediná výhoda. Jsou mnohem lehčí a menší než automobily, proto je také velmi příznivá i jejich spotřeba paliva a snadněji je zaparkujete. A třeba chalupáři a chataři pak jistě ocení tyto dopravní prostředky pro jízdu za některými drobnými povinnostmi.
Na „stopětadvacítku“ stačí řidičák na auto
Až do ledna roku 2013 mohli držitelé řidičského oprávnění pro osobní automobil řídit pouze mopedy s konstrukční rychlostí 45 km/h, případně malý motocykl s objemem válců do 50 cm³. Od tohoto roku ale mohou osedlat i skútr o objemu 125 cm³. I zde však platí určité omezení výkonu – do 11 kW, resp. poměr výkon/hmotnost 0,1 kW/kg – a skútr musí být vybaven automatickou převodovkou. Je potřeba ještě upozornit na to, že tato možnost platí výhradně na území České republiky a není zaznamenána do řidičského průkazu. Pokud vyrazíte do zahraničí, máte řidičský průkaz na osobní automobil a chtěli byste využít možnosti půjčení motocyklu s výše uvedenou specifikací, na kterém jste zvyklí jezdit doma, je potřeba si ověřit legislativu pro tu kterou zemi, abyste se nedostali do případných problémů.
Malý motocykl, nebo skútr?
Od okamžiku, kdy mohli majitelé řidičských průkazů usednout na skútry s větším objemem motoru, se také změnil poměr motocyklů těchto kategorií prodávaných na našem trhu. Malých motocyklů s objemem motoru do 50 cm³ se ročně prodá řádově několik set, strojů s motorem 125 cm³ se pak u nás ročně prodávají tisíce. A řada z nich pak patří do kategorie skútrů. Ty jsou ostatně mezi jednostopými vozidly téměř legendou.
Skútry mají velkou výhodu v obratnosti, nízké spotřebě paliva a jsou většinou vybaveny variátory, u kterých řidič nemusí řadit a plynule se rozjede spolu s přidáváním plynu. O dobrém parkování již byla řeč. Skútry dnes ve své nabídce mají všechny známé značky motocyklů a stále se objevují nové, především u asijských výrobců. Kromě maloobjemových motorů začínajících na padesáti kubických centimetrech narazíte i na skútry s větším objemem (třeba až 600 cm³), kterým se říká maxiskútry. S těmi se již dá svižně uhánět nejen po městských silnicích, ale i po dálnicích.
Než si pořídíme motocykl nebo skútr
Pokud nemáme žádnou, případně máme jen minimální praxi s jízdou na motocyklu nebo skútru, měli bychom pamatovat na to, že je to něco jiného než třeba jízda na kole. Opravdu je dobré vyzkoušet si nejdříve manipulaci se strojem i jízdu na něm někde na vhodném místě s volným prostranstvím. Ještě lepší varianta je, pokud si zajistíme pár lekcí v některé z osvědčených autoškol. Zde vám připomenou a předvedou základní postupy bezpečné jízdy s takovýmto vozidlem, vyzkoušíte si třeba krizové brzdění, odhad vzdáleností apod.
Důležité je na správné oblečení
Nesmíme zapomenout na to, že v případě nárazu nás nebude chránit deformační zóna jako u automobilu. Je nutné uvědomit si, že deformační zónou jezdce na skútru či motocyklu je těch pouhých několik milimetrů oblečení, které má na sobě, a pak také jeho přilba. Z toho vyplývá jednoznačná rada – používejte opravdu kvalitní oblečení, boty i přilbu a vše hodně pestré, aby vás bylo co nejvíce vidět.
Jaký skútr vybrat
Pokud jste se rozhodli pro pořízení skútru, ale nevíte, jak se zorientovat v široké nabídce mnoha světových výrobců, určitě byste si měli zodpovědět několik základních otázek, které pomohou vaši pozornost upřít správným směrem.
Budete-li skútr potřebovat na občasné projížďky po okolí či nákup ve vedlejší vsi, můžete sáhnout takřka po jakémkoli stroji. Pokud jej ale chcete na každodenní dojíždění do práce, nároky na pohodlí a spolehlivost budou dozajista jiné a vybírat byste měli spíše po vozidle z kategorie větších skútrů, které poskytují pohodlí i pro delší cesty a mají dostatečný výkon.
Důležitou otázkou při rozhodování, je také to, zda budeme jezdit sólo, nebo předpokládáme, že se za nás na tandem občas posadí někdo další. Pokud budeme jezdit ve dvou, je nutné zohlednit při výběru naše i spolujezdcovo pohodlí a také potřebný výkon stroje.
Do města i mimo něj
V případě městského provozu oceníte na motocyklu nebo skútru především jeho hbitost, možnost rychlého projetí i mezi automobily stojícími v koloně a pak také výhody při parkování, kdy místo najdete většinou bez problémů. Dobré je pořídit si pořádný uzamykací systém a vždy se přesvědčte o tom, k čemu motocykl poutáte, aby to nebyl například sloupek od značky, který je možné bez problémů vytáhnout. Na křižovatce po rozsvícení zelené jistě oceníte fakt, že vaše vozidlo bude mít větší akceleraci než automobil. A třeba skútry s objemem motoru 125 cm³ jsou již dostatečně výkonné také pro jízdu mimo město. Cestovní rychlosti se pohybují okolo 90 až 100 km/h, což umožní vyrazit i na výlety do přírody.
Pestrá nabídka
Malé motocykly a skútry má ve své nabídce celá řada známých i méně známých výrobců. Pokud se rozhodujeme pro koupi takového vozidla, měli bychom se nejprve zorientovat pomocí testů a recenzí, které dělají odborné magazíny a webové portály, abychom si zvolili ten správný stroj, jaký nám bude vyhovovat jak svými parametry, tak i kvalitou výroby a dostupným servisem.
Vybírat můžeme nejen ze zavedených značek, kam patří například ikonická Vespa, kde italský styl v plechové karosérii s kompaktními rozměry odkazuje na šedesátá léta, ovšem ve zcela moderním pojetí techniky. Mezi známé značky patří také Aprilia, Piaggio, Gilera, Honda, Peugeot, KTM, Kawasaki, Suzuki, Yamaha apod. Ty v posledních letech doplnily například i značky jako Kymco, Kentoya, Yuki a další.
Elektroskútry šetří peněženku
Stále větší oblibu si získávají také skútry, které místo spalovacího motoru využívají elektromotor. Pořizovací cena elektroskútrů je sice o něco vyšší, rozdíl se vám ale díky velmi nízkým provozním nákladům brzy vrátí. Zatímco spotřeba benzinového skútru je podle stylu jízdy a terénu od dvou litrů na 100 km, může být ale i pět, připočteme-li olej, náklady vychází kolem 125 Kč na 100 km. Elektroskútr má na stejnou vzdálenost spotřebu obvykle pár kWh, náklady jsou tedy méně než dvacet korun.
Ačkoliv elektroskútr umí jezdit velmi levně, ekonomické hledisko není vše. Při výběru je nutné vzít v úvahu výdrž akumulátoru a dobu jeho nabíjení. I zde je nabídka na našem trhu dostatečná a záleží pak již jen na vaší volbě a především na zkušenostech a recenzích, které najdete na stránkách příslušných odborných médií.
Výhody skútru
- Malé rozměry
- Dobré manévrovací schopnosti
- Snadné parkování
- Rozumná pořizovací cena
- Nízká spotřeba a ostatní provozní náklady
Tip
Yadea C-Line a C-Umi jsou dvě plně elektrické novinky od největšího světového výrobce elektroskútrů. Díky inovativním technologiím a vysokokapacitním Li-ionovým bateriím umožňují dlouhý dojezd a extrémně tichý provoz. Tyto skútry mají kompaktní rozměry a vejdou se i do malých garáží. Skútry Yadea C-Line a C-Umi nabídnou výbornou ovladatelnost, dosud nepoznanou svižnost a snadné parkování prakticky kdekoli. Dobít je můžete z běžné elektrické zásuvky a k jejich řízení vám stačí automobilový řidičák (nebo skupina AM).
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock a archiv firem