U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

PRO PRÁCI I ZÁBAVU

Kategorie: Hospodaření | Autor: Jiří Svoboda, FOTO ARCHIV AUTORA

Pro aktivní trávení volného času o víkendech a dovolených, kdy se celá rodina i s potřebným sportovním vybavením potřebuje dopravit na určité místo, jsou ideální větší auta. Například automobily, které jsou sice oficiálně zařazovány mezi lehké užitkové vozy, ale jejich využití je mnohem širší. Mohou totiž být během pracovního týdne využívány například pro přepravu zboží, o víkendu nebo o dovolené pak slouží pro kvalitní dopravu celé rodiny i se vším sportovním náčiním, například jízdními koly, lyžařskou výbavou apod.

Vozy v těchto kategoriích jsou totiž vyráběny nejen jako klasické užitkové automobily, které mají vpředu dvě sedadla, za zády přepážku a rozměrný nákladový prostor, ale ve většině případů jsou nabízeny také v provedení kombi, které dokáže pohodlně přepravit vše potřebné. Směrem na západ od nás si automobily této kategorie kupují nejen menší podnikatelé, ale také mladé rodiny, které plně využívají jejich výhod. Tyto lehké užitkové vozy se zvýšenou kapacitou interiéru lze zařadit někam ke kompaktním velkoprostorovým vozům (Van), jež se však svým vzhledem a vybavením interiéru více podobají klasickým osobním automobilům.

Na rozdíl od nich se lehké užitkové vozy, na které jsme se zaměřili, nesnaží maskovat svůj užitkový původ a svou přednost – větší objem zavazadlového prostoru – přiznávají. I zde najdeme nejmodernější prvky z oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti, a kromě zcela ojedinělého vzhledu také příjemné a prakticky uspořádané interiéry. Podívej-me se tedy na výběr z nabídky na našem trhu.

PEUGEOT PARTNER

Společně se svým souputníkem Citroenem Berlingo se poprvé představil již v roce 1996. Od podzimu loňského roku doznaly oba vozy značných změn, a to jak zvenku, tak v interiéru. Nová přední maska je asi nejvýraznější změnou ve srovnání s původním modelem Partner. Nový design kapoty motoru, nová mřížka chladiče, zajímavější a větší světlomety a vyšší přední nárazník. Cestujícím nabízí pět rovnocenných pohodlných míst a mimořádně velký prostor pro zavazadla (sklopením zadní sedadlové lavice dosáhneme objemu 2,8 m3). Pro uložení menších předmětů tu je řada úložných prostor pod nohama cestujících vzadu nebo na vnitřní straně dveří, případně pak tzv. multifunkční střešní prostor. Novinkou u verze Combi-space jsou posuvné levé boční dveře, zajišťující jednodušší přístup spolujezdců i naložení objemných zavazadel. K bezpečnosti posádky přispívají vpředu airbagy tzv. systému SMART (nafukují se v závislosti na intenzitě nárazu). K bezpečnosti přispívá i elektronický rozdělovač brzdných sil, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickými předpínači, úchyty dětské sedačky Isofix, automatické přerušení přívodu paliva v případě nárazu (u benzinových motorů) atd. Brzdy mohou být na přání doplněny systémem ABS. Vybrat si můžete ze tří různých motorů (jednoho benzinového 1.4 s výkonem 55 kW a dvou vznětových – 1.9 D (51 kW) a 2.0 HDI (66 kW).

SEAT INCA

Vůz španělského výrobce je na trhu ve dvou verzích – jako klasická skříňová dodávka a jako prostorné prosklené kombi. Rozdíl mezi nimi je zřejmý. Zatímco Combi je víceúčelové vozidlo, umožňující přepravu až pěti osob, Van je čistokrevná dodávka bez zadních oken, určená výlučně pro komerční použití. Na Seatu Inca je patrné, že jeho základem je osobní automobil. Za předními sedadly je pak vůz přestavěn do užitkové verze, ale svou sestru, z níž vychází – vůz Seat Ibiza, nijak nezapírá. Jedním z charakteristických rysů vozů Seat Inca jsou asymetrické zadní dveře. Toto řešení je výhodné při manipulaci s nákladem ve stísněném městském prostředí. Již v základním provedení je model Inca vybaven posilovačem řízení, elektronickým imobilizérem, výškovou regulací světlometů. Pro větší bezpečnost posádky má karosérie také výztuhy proti bočnímu nárazu. Všechny dvoumístné dodávky Inca Van mají standardně airbagy ve volantu, verze Inca Combi pak mají ve standardu i airbagy na straně spolujezdce. Na přání je pak možné všechny vozy vybavit např. protiblokovacím systémem brzd ABS nebo klimatizací. Vedle základního zážehového čtyřválce o objemu 1,4 l s výkonem 44 kW mohou zákazníci zvolit i motor 1.4 16 V, který disponuje výkonem 55 kW, případně vznětový motor 1.9 SDI s výkonem 47 kW.

OPEL COMBO

Na bázi modelové řady Corsa je postaven vůz Combo Tour. Kompaktní dodávku Combo tak doplňuje verze určená pro aktivní využití volného času. Díky nadprůměrně prostornému interiéru pro pět pasažérů, zavazadlovému prostoru o objemu až 2 320 l, výborným jízdním vlastnostem a bohaté výbavě funkčních, komfortních a bezpečnostních prvků se Opel Combo Tour profiluje jako rodinný vůz nebo automobil aktivních osobností se spoustou koníčků a zájmů. Díky promyšlenému konstrukčnímu konceptu, který snižuje servisní nároky i náklady na případné opravy, dokázali u Opelu výrazně snížit provozní náklady. Přední a zadní nárazníky jsou například ke konstrukci vozu uchyceny prostřednictvím speciálních nárazových boxů, které se v přípa-dě drobnějších kolizí deformují, ale zabraňují poškození nosné konstrukce automobilu, jejíž pozdější oprava by byla mnohonásobně náročnější. Opel Combo Tour i dodávka Opel Combo se dodávají se třemi různými motory – čtyřválcová zážeho-vá šestnáctistovka o výkonu 64 kW už dnes plní přísné emisní limity normy Euro 4; dva turbodiesely řady ECOTEC, vybavené systémem přímého vstřikování paliva do válců, mají objem 1,7 l, jsou však naladěné na rozdílný výkon: 48 kW (motor 1.7 DI) a 55 kW (motor 1.7 DTI). Příjemná je hospodárnost těchto motorů – jejich průměrná spotřeba nepřevyšuje 5,8 l nafty na 100 km jízdy.

FORD TRANSIT CONNECT

Se zcela novou kategorií vozidel, které mají užitečnou hmotnost až 900 kg, nastoupil Ford, když představil svou modelovou řadu Transit Connect. Jedná se o lehký užitkový vůz, který kromě klasické skříňové užitkové verze má i víceúčelovou variantu určenou také pro přepravu osob, která nese označení Tourneo Connect. Interiér vozu přebírá řadu prvků a uspořádání z osobních modelů značky Ford, včetně příznačné ergonomie a komfortu. Volant je nastavitelný ve dvou osách, sedadlo řidiče se dá polohovat v šesti směrech, v interiéru pak nalezneme řadu odkládacích prostor a schránek na drobnosti i větší předměty. Sedadlo spolujezdce lze navíc sklopit zcela vpřed, čímž dochází k prodloužení prostoru pro přepravu nákladu. U vozu Tourneo Connect jsou zadní sedadla sklopná a vyjímatelná, takže je možné využít jej jak pro přepravu zboží a nákladů nejrůznějšího druhu, tak i k aktivnímu rodinnému výletu. Objem prostoru pro náklad činí u Transitu Connect 3,67 m3. Po sklopení sedadla spolujezdce tato hodnota vzroste až na 4,36 m3. Vnější rozměry jsou přitom kompaktní a Connect tak snadno manévruje i v městských aglomeracích. Vůz je vybaven praktickými posuvnými bočními dveřmi (v ČR výbava na přání), a to v závislosti na provedení na pravé nebo obou stranách. Výbava je dostatečně obsáhlá a může být dále rozšířena například o boční airbagy, klimatizaci, ABS s protiskluzovým systémem, parkovacími senzory či vyhříváním předních sedadel. Transit Connect může pohánět některý z trojice motorů s objemem 1,8 litru – jeden zážehový a dva vznětové, Tourneo pak používá ke svému pohonu některý ze dvou výkonnějších motorů – zážehový Duratec a turbodiesel Duratorg s přímým vstřikováním common-rail. Zájemci ale budou moci zvolit i netradiční pohon, kterým bude motor 1.8 Duratec upravený pro spalování LPG. Důležitá je i hospodárnost pohonných jednotek a to, že došlo k prodloužení intervalů servisních kontrol. U zážehového motoru probíhá servis po ujetí 20 000 km, u vznětových dokonce po 25 000 km. Ford také stanovil hranici spolehlivosti a kvality jednotlivých komponentů s životností minimálně 240 000 km.

FIAT DOBLÓ

Na silnici zcela jistě Fiat Dobló nepřehlédnete. Vyznačuje se výraznou maskou chladiče, kterou evokuje svou příbuznost s “velkými” nákladními vozy, typická je také lomená boční linie pod okny a takřka ploché boky karoserie. V současné době slouží k pohonu Fiatu Dobló některý z nabízených motorů – 1.2 MPI, 1.6 MPI , 1.9 D nebo 1.9 JTD. Zájemci si mohou vybrat ze dvou úrovní výbavy. Ve standardním vybavení verze SX najdete například posilovač řízení, výškově nastavitelný volant nebo airbag řidiče, centrální zamykání i elektrické ovládání předních oken. Výbava ELX zahrnuje navíc mlhovky, zadní dělenou sklopnou sedačku, dálkové ovládání centrálního zamykání a další doplňky. V nabídce je také verze se zvýšenou střechou. Základní využitelný objem zavazadlového prostoru činí 0,750 m3, po sklopení zadních sedadel se zvětší až na 3 m3.

CITROEN BERLINGO

Již jsme se zmínili o tom, že Citroen Berlingo je sourozencem Peugeotu Partner a kromě celé řady shodných prvků na karosérii i v interiéru používá také shodné pohonné jednotky. Tato strategie, ke které se v poslední době uchyluje celá řada výrobců, kdy konstrukčně shodné vozy jsou nabízeny s charakteristicky odlišnými prvky pod několika značkami, přináší celou řadu výhod. Vývoj dnešních moderních automobilů je velmi nákladný, a tak takovýmto sdružením prostředků je možné snížit náklady a zákazník si může vybrat z široké nabídky své oblíbené značky. Nové Berlingo má osobitý styl, který charakterizuje výkonnost a robustní vzhled. Pohodlně přepraví pět dospělých osob, přičemž zabírá stejnou plochu jako vozy nižší střední třídy. Jeho délka je 4,14 m a šířka 1,72 m. Zavazadlový prostor dosahuje maximálního objemu 2,8 m3. Mezi prvky zlepšujícími ovládání vozidla nalezneme například automatické uzamčení dveří za jízdy u vozů vybavených centrálním zamykáním, zapnutí zadního stírače při zařazení zpátečky, automatickou regulaci hlasitosti rádia podle rychlosti vozu atd. Berlingo je nabízeno s benzinovými motory 1,4i (55 kW) a 1,6i 16V (80 kW) a dieselovými motory 1,9 D (51 kW) a 2,0 HDi (66 kW).

RENAULT KANGOO

Také Renault Kangoo doznal od své premiéry v roce 1997 řady změn. I on je předurčen pro každodenní podnikání, které můžeme o víkendu zpestřit aktivním využitím volného času. U nejnovější verze této modelové řady oceníte dvoje posuvné boční a výklopné zadní dveře, které umožňují pohodlný přístup dovnitř automobilu ze všech stran. K celkovému pohodlí přispívá centrální zamykání vozu a elektrické ovládání oken. Praktický je rovněž odkládací prostor nad předními sedadly, kde je tak vše, co potřebujete, při ruce. V základní výbavě naleznete airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní pásy doplněné o předpínače a omezovače napětí a také systém uchycení dětských sedaček Isofix. Renault Kangoo je v současné době na českém trhu nabízen v osobní verzi, dále jako vůz s pohonem všech kol Kangoo 4×4 nebo jako užitkový vůz Kangoo Express. K pohonu jsou připraveny zážehové motory o objemu 1,2 l s výkonem 43 kW a 55 kW, s objemem 1,4 l o výkonu 55 kW a s objemem 1,6 l a výkonem 70 kW; dále vznětové motory 1.5 dCi s výkony 48 kW a 60 kW a také diesel s objemem 1,9 l a výkonem 47 kW.

FOTO 1 – Palubní deska vozu Opel Combo

FOTO 2 – Peugeot Partner

FOTO 3 – Ford Transit Connect

FOTO 4 – Seat Inca

FOTO 5 – Citroen Berlingo

FOTO 6 – Renault Kangoo

FOTO 7 – Fiat Dobló

PRO PRÁCI I ZÁBAVU