Přívěsné vozíky chalupáři ocení
Přívěsný vozík je třeba vybrat zejména podle toho, co vaše auto utáhne. A pak také zvážit, jaký druh nákladu hodláte nejčastěji převážet a zda máte tohoto užitečného pomocníka kde parkovat.
Těžko si představit vhodnější skupinu potenciálních uživatelů přívěsných vozíků k připojení za auto než právě chataře a chalupáře. Převážení materiálu pro různé opravy a rekonstrukce, ale i dovoz dřeva či jiného paliva, přeprava objemnější zahradní či stavební techniky, ale i občasný transport nábytku či většího počtu zavazadel na prázdninový pobyt, to všechno jsou situace, v nichž by mnozí majitelé chat a chalup platili za rozšíření ložné plochy auta zlatem. Základní typy přívěsných vozíků přitom nestojí ani deset tisíc korun.
Šetří interiér vozu
Výhody přívěsných vozíků jsou zřejmé; i menší typ přinejmenším zdvojnásobí ložnou plochu kufru vašeho vozu. Snadno se vymete a vyčistí, takže můžete bez obav transportovat pytle s cementem nebo s rašelinou nebo rovnou naložit palivové dříví, brikety či několik koleček štěrku, případně vyvážet suť nebo jiný odpad do sběrného dvora bez obav o interiér vozu.
Přepravovaný náklad je dobře přístupný ze všech stran, takže ho můžete bezpečně zafixovat různými úvazy a „gumicuky“ a přepravit tak matrace, sedačku nebo i několik menších kusů nábytku najednou. U malého vozíku se navíc nemusíte obávat, že jeho připojení nějak výrazně ovlivní jízdní vlastnosti vašeho auta. Větší už je ovlivnit může, ale to, že je brzděný a také jistá obezřetnost při jízdě vám umožní vyhnout se problémům.
Jak správně vybrat
Na trhu najdete přívěsy valníkové, plachtové, skříňové, ale i přívěsy speciální, jako je třístranný sklápěč, přívěs na přepravu motocyklů, případně velké přepravníky aut, lodí nebo koní.
Přívěsné vozíky za automobil se od sebe liší druhy bočnic, ojí, umístěním kol a rovněž tím, jestli jsou nebo nejsou vybaveny brzdami.
V nabídce prodejců se setkáte s bočnicemi plechovými, hliníkovými a překližkovými. Každý z nich má své specifické vlastnosti. Plechové vynikají lehkostí, ty z překližky jsou zase velmi odolné proti vodě, poškození a opotřebení. Přednosti obou předchozích spojují bočnice hliníkové, které také obvykle bývají snadno odmontovatelné.
Tyčová oj je dobrým řešením v případě, že potřebujete šetřit místem, protože vozík s tyčí lze snadněji skladovat. U větších vozíků s délkou přesahující 2,5 metrů ale vybírejte spíše typy s ojí ve tvaru V, protože ta umožňuje lepší rozložení nákladu.
Kola vozíků bývají umístěna buď pod ložnou plochou, nebo vedle ní. Volbu mezi těmito typy opět dobře zvažte, protože vozík s koly pod plochou je sice užší, ale o to vyšší. Do větší výšky pak musíte zvedat i náklad. Výhodou přívěsu s koly pod ložnou plochou je však možnost snazšího nakládání z boku, což se projeví zvláště u vozíků s lehce vyjímatelnými hliníkovými bočnicemi.
U přívěsů s koly vedle ložné plochy je nižší těžiště a nižší nakládací plocha, což oceníte zvláště při převážení nákladu, který vyžaduje namáhavější zvedání, například u pytlů s cementem nebo s omítkami.
Brzděný, nebo nebrzděný?
Pokud jde o volbu mezi brzděným a nebrzděným, lze říci, že pro běžné občasné použití v méně náročných podmínkách a na menší množství nákladu si vystačíte s lehkým vozíkem bez brzd, mezi jehož výhody patří nižší cena a nižší nároky na údržbu a servis. Brzdy jsou však bezpečnější volbou v případě, že plánujete celoroční provoz včetně možných jízd na sněhu a na ledu. Od určité hmotnosti pak musí být brzdami vybaveny všechny přívěsy. A hmotnost může být rovněž jedním z kritérií pro výběr.
V hmotnostní kategorii do 750 kg (včetně nákladu) se obvykle prodávají jednonápravové nebrzděné přívěsy do 750 kg s obojím zmíněným typem zavěšení kol. Tyto přívěsy jsou určeny na přepravu menších nákladů a k jejich výhodám patří zejména nižší cena a snadná manipulace, která je ještě lehčí, pokud je přívěs vybavený podpěrným kolečkem. Lehčí přívěsy navíc můžete připojit v podstatě za jakýkoliv osobní automobil, samozřejmě s tažným zařízením. Většina nebrzděných přívěsů je konstruována pro rychlost 100 km/h, některé typy mohou mít ještě vyšší rychlostní omezení, takže je před nákupem důležité ověřit i tento údaj.
Pro vyšší zátěž
Vozíky v hmotnostní kategorii 750-3 500 kg jsou dle zákona všechny brzděné. A je třeba připomenout, že brzděný přívěs neopotřebovává brzdy tažného vozidla v takové míře jako nebrzděné přívěsy.
Na výběr jsou v této kategorii jednonápravové brzděné přívěsy za auto, které jsou koncipovány do maximální celkové hmotnosti 1 500 kg. Pokud chcete převážet náklady ještě těžší, musíte zvolit dvojnápravové přívěsy.
S brzděným přívěsem dokážete udržet směr jízdy v případě prudkého brzdění. Systém brzd nedovolí vozíku tažné vozidlo „předběhnout“, takže jízda s ním je zvláště za ztížených podmínek bezpečnější.
Řidičské oprávnění
Před nákupem vozíku si raději u prodejce ověřte případná omezení, související s konkrétním typem výrobku, který se vám líbí. Jde především o maximální povolenou rychlost a také o to, jaké řidičské oprávnění bude ježdění s vozíkem v zápřahu vyžadovat.
Lehčí vozíky se bez problémů vejdou do řidičského průkazu B, na těžší budete potřebovat řidičské oprávnění skupiny B v rozšířeném rozsahu, které se označuje jako B96 nebo rozšíření na skupinu B + E. Pokud si nebudete jistí, poradí vám každá autoškola, kde si musíte v případě potřeby příslušná řidičská oprávnění rozšířit.
Řada starších typů přívěsných vozíků byla homologována na nejvyšší rychlost 80 km/h, novějším už homologace často umožňuje i rychlost až 130 km/h. Ale ne všem, takže pokud je pro vás tento údaj důležitý, ověřte si ho předem rovněž.
Vozík nepotřebuje samostatnou dálniční známku ani zimní pneumatiky, počítejte však s povinností pravidelně absolvovat STK, a to buď poprvé čtyři roky od prvního přihlášení a pak každé dva roky (brzděný), nebo šest let po registraci a pak každé čtyři roky (nebrzděný). Za přívěs se platí i povinné ručení.
Výhody jednotlivých bočnic
- Plechové: nízká hmotnost
- Překližkové: pevnost, odolnost proti oděru a opotřebení
- Hliníkové: pevnost a lehkost, snadná demontáž
Který zvolit?
Výhodou nebrzděného přívěsu je jednoznačně nižší cena. Nebrzděný přívěsný vozík je také jednodušší na údržbu, protože odpadá starost o brzdový systém. Předností brzděných vozíků je jejich větší užitečná hmotnost, lze na ně víc naložit. Jsou bezpečnější především v zimě a při jízdě s plně naloženým přívěsem šetří brzdové systém tažného vozu.
Hmotnost vozidla
I pro přívěsy platí, že celková hmotnost vozidla je součet pohotovostní a užitečné hmotnosti. U auta jde o hmotnost vlastního vozidla se všemi provozními náplněmi, plně naloženým zavazadlovým prostorem a s maximálním počtem cestujících, u vozíku o součet hmotnosti přívěsu a maximální povolení hmotnosti nákladu, u soupravy (což je důležité pro kategorii řidičského oprávnění) o součet pohotovostních a užitečných hmotností tažného vozu a přívěsu.
Text: Richard Guryča
Foto: Archiv firem a Shutterstock