Pracovní čtyřkolky
Motorová čtyřkolka nemusí být jen výstřelkem pro zábavu, ale můžete ji používat i jako účinnou a všestrannou pomocnici pro různé práce na zahradě a kolem chalupy.
Pracovní čtyřkolky jsou samostatnou kategorií těchto hybridů mezi motorkou a autem. Díky robustní konstrukci, vysokému výkonu a zejména rozmanitému příslušenství mohou sloužit jako varianta zahradního či farmářského traktoru nebo malého terénního vozu. Vzhledem k síle a schopnosti pohybovat se i v mimořádně náročném, kopcovitém a bahnitém terénu lze čtyřkolky využívat jako pracovní vozidlo nejen ke svážení trávy či dřeva, dopravě těžkých nákladů na nepřístupná místa, manipulaci se stavebním materiálem, ale také například k odhrabávání sněhu. Je ale nutné vybírat mezi stroji, které mohou extrémní zatížení zvládnout a které jsou stavěny na skutečnou práci.
Kategorie čtyřkolek
Čtyřkolky lze rozdělit do tří kategorií, nepočítámeli specifickou kategorii dětských čtyřkolek. Sportovním, určeným především pro zábavu, se říká Quad. Mívají pohon pouze zadních kol, většinou hnaných pomocí řetězu. Užijete si na nich sportovní jízdu a pohyb v lehkém terénu, ale na práci stavěny nejsou a nemá smysl je vystavovat zátěži, kterou by dlouho nevydržely.
Pracovní čtyřkolky (ATV – all terrain vehicles) už vydrží mnohem víc. Dostupné jsou s pohonem 2 x 4 a 4 x 4, ale za skutečný pracovní stroj se považují typy s pohonem 4 x 4 a nejčastěji s kardanovým náhonem (ten je dražší než řetězový, ale trvanlivější). Jsou určeny pro pracovní nasazení a zvládnou i velmi náročný terén. A vzhledem k předpokládanému využití pro práci jsou kompatibilní i s rozsáhlým příslušenstvím, mezi které patří sněhové radlice, rozmetadla, postřikovače, sněhové frézy, sekačky či mulčovače. U těchto strojů lze ovšem odpojit pohon předních kol, takže po práci může následovat i trocha zábavy ze svižné jízdy.
Užitkové čtyřkolky jsou vyšší a robustnější, mají dokonalé krytí proti blátu a vodě, vpředu a vzadu najdete ocelové nebo plastové rámy sloužící jako nosiče zavazadel a nástaveb.
Cení se však u nich především průchodnost terénem, trakce a tažná síla. Ta je dána například náhonem na čtyři kola. Čtyřkolka s náhonem na všechna čtyři kola také často umožňuje namontovat místo kol pásy a v zimě nahradí sněžný skútr.
Třetí kategorií jsou nákladní čtyřkolky (označované zkratkami UTV, CUV, SBS). Jejich součástí bývá šikovná, obvykle výklopná korba pro převoz nejrůznějších typů nákladů. Na rozdíl od předchozích typů s řídítky mívají nákladní čtyřkolky volant a také místo pro spolujezdce, což je od sportovních a klasických pracovních čtyřkolek odlišuje a dává jim spíše charakter malého nákladního auta. Znamená to ovšem, že si s nimi neužijete mnoho zábavy a neobstojí v extrémně těžkých terénech, ale zase mohou odvést spoustu práce tam, kde terénní pracovní čtyřkolka nestačí.
Pozor na předpisy
Tyto čtyřkolky bývají často vybaveny pásy a bezpečnostním rámem, což vás zbaví nutnosti nosit při jízdě přilbu. Tu nemusíte nosit ani v případě registrace čtyřkolky na „žlutou“ značku a mnozí uživatelé těchto strojů to považují za výhodu. S registrací můžete i na silnici kromě silnic první třídy.
„Bílá“ značka vás opravňuje k ježdění na všech typech silnic včetně dálnice, pokud konstrukční rychlost čtyřkolky umožňuje jet více než osmdesátkou. Musíte však používat přilbu a také mít platnou STK.
Důležité je příslušenství
Pro chataře a chalupáře však bude pravděpodobně nejdůležitějším kritériem při rozhodování právě rozsah pracovního příslušenství. Už v základní výbavě můžete mít u některých typů například naviják či tažné zařízení. Uvažujete-li o náročnějším nasazení například pro práci v lese nebo obhospodařování rozsáhlých pozemků, podívejte se i na kvalitu a profil pneumatik a rámů.
Mezi běžné doplňky patří přívěsné vozíky, přepravní boxy, různé ochranné kryty podvozků či sněhová radlice včetně adaptérů k uchycení tohoto příslušenství.
Například čtyřkolky Journeyman však mohou být kromě standardního příslušenství vybaveny i doplňky, které oceníte při těžbě a stahování dřeva. Z těžkého terénu lze klády, ale i celé stromy, stahovat za pomoci speciálních saní. Existují varianty saní vhodné na rovinu i do těžšího terénu. Dřevo se k saním přitáhne popruhem s ráčnou.
Pro odvoz dřeva nabízí Journeyman tzv. „klaničák“. Výhodou klaničáků je, že na ně můžete naskládat rovně až čtyřmetrové kusy v celku. Ušetříte tedy práci s řezáním dřeva na menší kusy v lese a kulatinu pohodlně odvezete domů nebo na pilu.
text: Richard Guryča
foto: Archiv firem