U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
Pozdní dovolená
Kategorie: Volný čas | Autor: Pavel Faus
Prázdniny se zlomily do druhé poloviny a motoristé se dělí na řidiče před dovolenou a po dovolené. Ti druzí jsou na tom lépe, aspoň za předpokladu, že dovolenková cesta proběhne bez nepříjemností.
První dilema nastává v okamžiku, kdy se musíte rozhodnout, chcete-li cestovat nebo se “nechat cestovat”. Vynecháme-li oblasti mimořádně vzdálené, kam se jednoznačně létá, zbývá stále několik variant: vlastní auto, autobus, vlak. Vzhledem ke stále se snižujícím cenám zejména autobusových zájezdů stojí za úvahu a kalkulaci, co bude výhodnější. Cestovat vlastním vozem přináší pocit svobody, “zastavím si, kdy a kde chci…”, “jsem tam rychleji než autobusem…”. Jistě jste podobné názory slyšeli nebo je sami zastáváte, leč pozor, nemusí to tak fungovat. V době hlavního náporu dovolenkových jízd můžete na hranicích dosti dlouho postát, přesněji “pocukávat” v koloně, ze které není úniku. Že se to týká také cestujících autobusem je sice pravda, ale oni na rozdíl od vás mohou spát, dát si kávu nebo chlazené pivo v autobusovém bufetku a slušný bus si veze i svoje WC. Při takovém postávání s plně obsazeným vozem zjistíte, jak malý je vnitřní prostor vašeho vozu nehledě na třídu, do které je automobil zařazen. Na cestě za mořem najedete minimálně sedm set kilometrů, uvažujeme-li o severních oblastech Itálie nebo Chorvatska. Z Prahy a severu republiky to už bude o nějakou stovku více a něco najedete na výletech v cizině. Se zpáteční cestou vás čeká celkem asi dva tisíce kilometrů v hustém provozu zeměmi s odlišnými silničními pravidly. Pojedete vozem, který má poněkud jiné jízdní vlastnosti a delší brzdnou dráhu než jste zvyklí, to kvůli většímu zatížení osobami a zavazadly. Navíc vám hrozí extrémní teploty, které Čech zvládá na pláži pod slunečníkem při popíjení chladivých nápojů, hůře již při řízení automobilu. Při ekonomickém zvažování nepočítejte pouze spotřebu paliva a jeho cenu. Zjistěte si ceny dálničních známek, poplatků za průjezd některými tunely a za parkování v místě vašeho pobytu. Není špatné ke kalkulaci použít tabulku náhrad, tzv. “kilometrovné”, používané pro výpočet náhrad služební cesty soukromým vozidlem. Zahrnuje v sobě i amortizaci vozidla a dá vám objektivnější obraz o nákladech než pouhá cena spotřebovaného paliva. Pokud se přesto rozhodnete cestovat “po vlastní ose”, nezapomeňte na osvědčená pravidla zkušených harcovníků. Pro řidiče a do jisté míry i pro posádku začíná cesta minimálně čtyřiadvacet hodin před odjezdem. Týká se to nutného odpočinku především řidiče, který by neměl do poslední chvíle tvrdě pracovat fyzicky nebo psychicky, poté se zúčastnit hektických příprav na odjezd a zcela vyčerpán sednout do vozu, kde všichni spolucestující okamžitě usnou. Pozornost věnujte složení stravy minimálně dva dny před odjezdem, jinak vám hrozí cestování “Evropou od záchodku k záchodku” a doslova dusná atmosféra ve vozidle. V přípravě vozidla na dovolenou využijte služeb solidního servisu. S moderním vozem prošpikovaným elektronikou toho sami příliš nenaděláte. Máte-li ve voze klimatizaci, nechte vyměnit nebo alespoň prostříkat speciálním sprejem její filtraci, jinak riskujete, že kromě svých blízkých vezete na dovolenou ve filtru žijící kolonii stafylokoků a k moři přijedete stonat. Děti a starší lidé hůře snášejí dlouhé cestování vozem, dělá se jim špatně, nezapomeňte proto na Kinedryl nebo jiný účinný prostředek. Ale pozor! Řidič, případně ten, kdo ho střídá, jej požít nesmí, je to silně útlumová látka. Během cesty dbejte na dostatečný přísun tekutin, nejvhodnější je balená voda bez příchuti nebo jen mírně ochucená. Vezte si ji z domova, neriskujte, že si v cizině koupíte minerálku s účinky naší šaratice. Zařaďte časté přestávky; nejste-li profesionální řidiči, neměla by doba řízení být delší než dvě hodiny. Odpočinek je nutný nejenom pro řidiče, zvláště děti se potřebují vymanit ze sedaček a protáhnout se. Mimochodem, ve všech zemích, kterými budete projíždět, jsou dětské sedačky a zádržné systémy povinné vždy, nejenom na dálnicích. V případě “odchytu” místními policisty hrozí pokuta, která velmi prodraží vaši dovolenou. To se ale týká také překročení povolené rychlosti a dalších přestupků. Nezapomeňte, že jste povinni dodržovat dopravní pravidla země, kterou projíždíte. Každoročně dochází také k nehodám v důsledku mikrospánku. Tento zákeřný a špatně rozpoznatelný jev na vás číhá právě při dlouhých jízdách. Protože jediná obrana proti němu je prevence, zkusme si vysvětlit princip tohoto fenoménu. Pokud provádíte aktivní činnost, probíhají v mozku beta vlny. Dojde-li k útlumu činnosti smyslových orgánů, v tzv. klidovém stavu mozku jím probíhají alfa vlny. Při monotónní činnosti, jakou dlouhodobá jízda po dálnici je, se kumulují tzv. spánkové faktory. Mozek nejdříve se zpožděním a nesprávně vyhodnocuje impulzy ze smyslových orgánů (např. zrakové), a pokud se přidají další rizikové faktory – horko, nedostatek kyslíku, spánek ostatních členů posádky, lehká dehydratace, ale také třeba monotónní zvuky – přestane mozek úplně s jejich vyhodnocováním, nastane režim usínání. V této fázi hrozí během momentu mikrospánek, který by za normálních okolností přešel ve spánek, v automobilu většinou ve “věčný spánek”. I kdyby mikrospánek trval pouhou vteřinu, ujede vozidlo při stokilometrové rychlosti asi 27 metrů – nikým neřízeno! Přitom stačí tak málo: zajistěte si přísun kyslíku a tekutin a hlavně, ODPOČÍVEJTE JEŠTĚ DŘÍVE, NEŽ JSTE UNAVENI! Ať už pojedete čímkoli a kamkoli, příjemnou pozdní dovolenou a šťastnou cestu vám všem přeje Pavel Faus