Povinná výbava vozidla

Rubrika: Auto, Ostatní

Když usedáme do automobilu, asi málokoho napadne zkontrolovat, zda jej má správně vybaven. Většinou spoléháme na to, že máme s sebou vše potřebné. Je tomu ale opravdu tak?

Může se stát, že něco z povinné výbavy z vozu vyndáme a zapomeneme uložit zpět. Při silniční kontrole pak zbytečně riskujeme, že budeme platit pokutu. V horším případě budeme zapomenutou věc nutně potřebovat. Výbava ve vozidlech představuje řadu dílů, doplňků a nástrojů, které je nutné mít s sebou vždy v okamžiku, kdy je vůz provozován na pozemních komunikacích. Co musíme ve vozidle povinně mít?

Pojistky a žárovky

Měli bychom mít náhradní pojistky – jeden kus od každého druhu, který je ve voze použit. Stejně tak náhradní žárovky – po jedné od každého druhu užívaného v zařízeních k vnějšímu osvětlení a ke světelné signalizaci. Výjimkou z této povinnosti jsou výbojky.

Problém však je v tom, že u současných automobilů může být výměna žárovky (především v hlavním světlometu) velmi obtížným úkonem, který i v servisu zabere až hodinu práce mechanika. Pokud si na tuto práci troufneme sami, je potřeba mít nářadí nutné k výměně žárovek. Nářadí však na rozdíl od sady žárovek do povinné výbavy nepatří.

Pro opravu kola

Ve vozidle bychom měli mít funkční zvedák se správnou nosností podle typu vozu a jeho hmotnosti. U klíče na matice nebo šrouby kol bychom měli mít jistotu, že je použitelný, není „vyběhaný“ a že s ním půjde kolo povolit a utáhnout. Náhradní kolo, tzv. rezerva, může dnes být nahrazeno speciální sadou na opravu pneumatiky.

Výrobci se snaží co nejvíce využít prostor v automobilu (především zavazadlový), proto mnohdy místo plnohodnotného náhradního kola najdete buďto menší kolo speciální, nebo jen sadu na opravu pneumatiky, abyste mohli dojet do nejbližšího servisu. V případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry.

Upozorněte na sebe

Pro případ nouzového stání na pozemní komunikaci musíme mít ve vozidle přenosný výstražný trojúhelník. Ten v případě poruchy vozu nebo havárie apod. musíme umístit nejméně 50 metrů od vozidla, na dálnici ve vzdálenosti 100 metrů, abychom včas varovali ostatní řidiče. V dosahu řidiče a případně i dalších cestujících bychom měli mít reflexní vestu. Pokud budeme při poruše vozidla vystupovat na vozovku, měli bychom ji mít již na sobě.

Při nehodě

Lékárnička je evergreenem poslední doby pro všechny řidiče motorových vozidel. Policejní kontroly se většinou (a pravidelně) na tuto část povinné výbavy zaměřují a kontrolují (kromě správného obsahu) především to, jestli nemá lékárnička prošlou životnost. Kontrolujte proto pravidelně její obsah.

Tiskopis Evropský záznam o dopravní nehodě sice nepatří mezi technické vybavení, ale v případě nehody a jednání s pojišťovnou je rozhodně potřebný. Vyplatí se tedy vozit ho s sebou.

Co dalšího v autě potřebujeme?

Doporučení na další výbavu vozidla se mohou lišit podle toho, jak dlouhou cestu plánujeme, kam jedeme a také podle ročních období. Na cesty bychom měli přibalit například vlečné lano předepsané délky s červeným praporkem, pokud bychom potřebovali odtah my nebo bychom pomáhali někomu v nouzi. Měřič tlaku vzduchu v pneumatikách bychom měli používat nejméně jednou měsíčně při pravidelné kontrole tlaku u všech pneumatik (i u rezervy, pokud ji máme ve vozidle).

Je dobré mít s sebou základní nářadí a pracovní rukavice pro případ drobné poruchy, případně něco, čím ochráníme oblečení, a také hadr, papírové utěrky nebo vlhčené ubrousky na očištění rukou. Při opravě v noci je dobrým pomocníkem svítilna, nejlepší je tzv. čelovka, která umožní mít volné ruce. Řidič by měl mít v dosahu utěrku na otření orosených skel.

V případě, že nenastartujeme, se hodí spouštěcí kabely, je potřeba ale vědět, jak je správně použít, v jakém pořadí je zapojit apod. Můžeme mít i jeden až dva šrouby, případně matice kol.

Cestování v zimě

Při zimních cestách se hodí skládací lopata -kdo zažil v horských oblastech vůz zahrnutý sněhem, ví, o čem je řeč. V případě jízdy do hor přibalíme i sněhové řetězy. Vždy se hodí škrabka na skla. Při případném dlouhém stání v koloně nás zahřeje deka, kterou ale využijeme i v létě třeba při pikniku. Pro případ „ztroskotání“ nejen v zimě se hodí mít ve vozidle balíček trvanlivých sušenek, müsli tyčinky, lahev minerálky.

Kanystr a hasicí přístroj

Kanystr s rezervou paliva asi použijeme především při plánované delší jízdě, doporučuje se mít také zásobu destilované vody. Hasicí přístroj není sice u nás pro osobní automobily povinný, ale rozhodně může pomoci při začínajícím požáru vozidla. Stále více řidičů si do výbavy svého vozu přidává i některý z alkoholtesterů, se kterým si mohou zkontrolovat, zda již mohou usednout za volant po požití alkoholu.

Povinná výbava do zahraničí

Traduje se, že při cestě do zahraničí stačí mít vozidlo vybavené podle domácích předpisů a zahraniční policisté to mají při kontrole tolerovat. To ovšem neplatí. Každý stát může definovat vlastní povinnou výbavu. Může také určit rozdílnou povinnou výbavu pro motorová vozidla registrovaná na jeho území a vozidla registrovaná v zahraničí. Jedná se například o vybavení hasicím přístrojem, o počet výstražných trojúhelníků atd.

Policisté mohou vyžadovat, aby řidič měl u sebe i prvky, které nebývají považovány za povinnou výbavu vozidla a které jsou požadovány na základě pravidel silničního provozu. Jedná se například o počet a barvu výstražných vest či náhradní dioptrické brýle, pokud je řidič musí používat při řízení apod. Je proto vhodné seznámit se před cestou do zahraničí nejen s odlišnostmi v pravidlech silničního provozu, ale informovat se i o dalších normách.

text: JIŘÍ SVOBODA
foto: SHUTTERSTOCK

Povinná výbava vozidla

Povinná výbava vozidla