Pomocníci na kolečkách
Kolečka, vozíky a rudly ulehčí práci na stavbě i na zahradě. Nemají však zcela univerzální použití a vždy je dobré vybírat je podle toho, k čemu mají sloužit nejčastěji.
Přinejmenším kolečko se na chalupě a chatě hodí vždycky. Ale řekněme si rovnou, že pro ulehčení všech množných obvyklých prací na zahradě a kolem domu je dobré mít kolečka rovnou dvě. Jedno robustnější, které obvykle spadá do kategorie stavební, a jedno odlehčené, třeba i v odlišném konstrukčním provedení. Takové kolečko se často nazývá kolečkem zahradním, ale samozřejmě poslouží i pro jiné práce než na převážení listí, větví či kompostu na zahradě.
Po jednom i po dvou
Obecně je kolečko díky své geniálně jednoduché a staletími prověřené konstrukci velmi univerzálním a snadno manévrovatelným vozítkem, na kterém lze převážet břemena o hmotnosti až dvou set kilogramů. Maximální zátěž ovšem vyžaduje dostatečně pevný terén a také konstrukci, která takovou zátěž vydrží.
Na velké zatížení jsou dimenzována zejména stavební kolečka, která vždy bývala a často stále jsou doslova požehnáním pro chalupáře – odvozí vykopanou zeminu, štěrk i cement, ale také náklad cihel i basy s pivem. Umícháte v něm v případě potřeby beton a můžete ho použít i jako improvizovanou vanu k mytí zednického nářadí.
Stavební kolečko mívá ocelovou konstrukci s kvalitními bodovými svary a plechovou korbou, která má zpravidla objem 60 nebo 80 litrů. Pro komfortní práci je velmi důležité kolo, na němž spočívá značná část náporu při převážení nákladu. Nafukovací (bantamová) kola mají tu výhodu, že je lze pro extrémně těžký náklad mírně upustit. Kola tvořená tvrdou pryžovou obručí se zase vyznačují mimořádnou odolností i při opakovaném zatěžování na kamenitém terénu. Standardem by mělo být uložení kola v kuličkovém ložisku. Pro odlehčení se u některých výrobků montují loukoťová kola.
U kolečka je důležitý také kompaktní a dostatečně robustní zahnutý lem korby, který omezuje možnosti její deformace při nárazu nebo při přepravě těžkého břemene. A dávejte při nákupu rovněž pozor na výrobcem garantovanou nosnost. I u na první pohled k nerozeznání podobných výrobků bývá někdy rozdíl v nosnosti až 100 kilogramů.
Odolnost konstrukce stavebního kolečka je vykoupena jeho vyšší hmotností, kterou musíte při převážení tlačit před sebou. Kolečka určená pro práce na zahradě mohou být výrazně lehčí, ale nedoporučuje se přetěžovat je. Jejich konstrukci často tvoří i hliníkové nebo plastové díly, z plastu může být i korba, která je také často k dispozici i ve dvojnásobném objemu, než bývá zvykem u koleček stavebních. Na zahradním kolečku odvozíte listí, posečenou trávu i jiný zahradní odpad, ale obvykle ho lze použít i pro navážení palivového dřeva nebo jiných nákladů. Jen prostě není dimenzované na opakovanou vysokou zátěž jako kolečko stavební.
U zahradních koleček se častěji objevují i různé variace na tradiční „trakařovou“ konstrukci. Můžete se tedy setkat i s nabídkou koleček se dvěma koly, které sice nejsou tak dokonale manipulovatelné jako klasické jednokolečko, ale umožňují příznivější rozložení váhy a třeba ve svahu se vám tak snadno nepřeklopí.
U některých koleček je možné snadno a rychle demontovat korbu a využít konstrukci jako samostatný vozík například k převozu pytlů se zahradní zeminou. U těchto typů koleček stojí za úvahu i pořízení alespoň dvou nebo více korb o různých objemech, které pak můžete podle typu nákladu střídat.
Zahradní vozíky
Samostatnou kategorii chalupářských pomocníků na kolech tvoří zahradní vozíky. K nejjednodušším patří vozíky na způsob koše či barelu opatřené kolečky. Jsou vhodné zejména k převážení pokosené trávy či pohrabaného listí a dalšího zahradního odpadu. Přepravíte v nich však i štěpku či dřevní drť nebo kanystr s vodou na zalévání. Jsou velmi lehké, snadno je pověsíte třeba na hák ke stropu, ale nemůžete je vystavit příliš těžkému nákladu.
Ten naopak uvezou čtyřkolové zahradní vozíky s ojí. Mají obvykle robustní konstrukci i dostatečně odolnou korbu, takže kromě zahradního odpadu nebo hlíny v nich bez problémů převezete i dřevo, nebo zásobu vody do vzdálenějších koutů zahrady. Jsou vhodné spíše na rovný terén.
Korby těchto vozíků mohou být plastové nebo kovové, někdy kombinované z vyplétaného rámu a pevné tkaniny. Výhodou je, pokud lze korbu i vyklápět.
Stavební kolečko mívá ocelovou konstrukci s bodovými svary, plechovou korbu s objemem 60 nebo 80 litrů a nosnost 200 kilogramů
Dobré rady
- Na určitý typ nákladů se na chalupě hodí i rudl. Robustnější usnadní převoz pytlů s cementem nebo zásoby vody, k nezaplacení je třeba při navážení většího počtu balíků s pilinovými nebo uhelnými briketami.
- U rudlu spočívá základ snadného transportu nákladu v jeho správném vyvážení při přepravě. Uvezete tak i těžká kamna nebo pračku, ale náklad vám nesmí spadnout. Pořiďte si tedy rychloupínací popruhy se sponou, jimiž rozměrnější břemeno snadno uchytíte ke konstrukci rudlu.
Text: Richard Guryča
Foto: Archiv firem