Pohon všech kol
Také toužíte po voze 4 × 4? Pohon všech kol je sice módní záležitostí, ale dokáže zlepšit i jízdní vlastnosti vozidla.
Výrobci nabízejí zákazníkům stále složitější a technicky vybavenější automobily. Činí tak z celé řady důvodů. Jedním z nich je i neustálé zvyšování bezpečnosti pro posádku. S tímto argumentem nabízejí také prakticky všichni výrobci i vozy, které mají poháněna všechna kola.
V argumentaci výrobců to občas vypadá, že okolo sebe máme vysoké hory, které jsou neustále zasypávány přívalem sněhu, případně se pohybujeme v oblastech, kde potřebujeme cestou na nákup překonat písečné duny a nejrůznější rokliny, byť mnohdy jízda po naší nejvytíženější dálnici mezi hlavním městem a moravskou metropolí takovou jízdu opravdu může připomínat. A právě z obtížných provozních podmínek začaly vznikat požadavky na výrobce ke zlepšení systémů pro pohon všech kol. Z výše uvedených provozních podmínek pak byl již jen krůček k tomu, aby se tyto pohony dostaly i na běžné silnice.
V současné době prakticky neexistuje výrobce, který by pohon všech kol, ať je již označovaný jakýmikoliv písmeny a slovními spojeními, nenabízel. Dalo by se říci, že se jedná hlavně o módu, pokud tedy opravdu jezdíme se svým vozem jen na nákup do supermarketu. Na druhou stranu v okamžiku, kdy potřebujeme dojet po nezpevněné a zasněžené cestě například na chalupu, tak nám pohon 4 × 4 určitě přijde vhod. Řada řidičů si také myslí, že pohon všech kol přináší reálné výhody pouze v zimním období na zasněžené nebo zledovatělé vozovce. Není to až tak pravda, protože současné technologie pohonu 4 × 4 dokážou zvýšit úroveň aktivní bezpečnosti během celého roku a díky nejmodernějším elektronickým systémům pomáhají řidiči i v situacích, kdy si to ani neuvědomuje.
Proč vlastně pohon na všechna kola?
Motiv konstruktérů je celkem jednoduchý. Jejich úkolem bylo zvýšit trakční schopnosti vozidla, například pro větší průchodnost terénem nebo z důvodu vyšších jízdních výkonů a lepší ovladatelnosti vozidla. Pokud máme poháněná všechna kola vozidla, tak využijeme celou hmotnost vozu pro zatížení náprav a zvýšíme celkovou tažnou sílu vozu. A pokud hnací sílu motoru rozdělíme mezi všechna kola, zajistíme na jednotlivých pneumatikách lepší přenos sil a zlepšíme ovladatelnost vozidla.
Systémů a technických řešení pro pohon všech kol je řada a jednotliví výrobci pro ně mají nejrůznější označení. Pro zjednodušení se podívejme na základní technická řešení. V první řadě se jedná o vozy se stálým pohonem všech kol. V tomto případě pracují všechny nápravy vozidla současně. Při stálém pohonu všech kol nemůže být odpojena ani jedna z náprav vozu a výkon motoru je v osobním vozidle vždy přenášen na obě nápravy. Řídicí elektronika pak dokáže rozdělovat točivý moment na jednotlivé nápravy podle potřeby.
V současnosti asi nejrozšířenější systém pohonu 4 × 4 je se samočinným přiřazením jedné z náprav. U takto koncipovaných vozů se samočinně připojitelným pohonem všech kol je rozdělení točivého momentu zajištěno prostřednictvím vícelamelové mezinápravové spojky. Další možností pak je mechanické připojení jedné z náprav, kdy řidič pro dosažení co nejlepších jízdních vlastností vozu ručně připojí druhou z náprav svého vozidla.
Relativně novou možnost pro pohon obou náprav u automobilu přináší v posledních letech elektrifikace vozidel. Objevují se systémy, kdy jednu z náprav pohání spalovací motor a v případě potřeby je pak druhá náprava poháněna elektromotorem. Ten kromě jiného slouží pro pohon vozidla v čistě elektrickém režimu, třeba při kratší jízdě po městě. U čistých elektromobilů, v případě pohonu všech kol, je již celkem běžnou záležitostí, že na každé z náprav je jeden elektromotor.
Je pohon všech kol výhodný?
Problematika konstrukce vozidel s pohonem všech kol je celkem náročná a není účelem tohoto článku čtenáře zahlcovat technickými podrobnostmi. Pro oblibu tohoto typu pohonu hovoří řada výhod. Již jsme se zmínili o zvýšené trakci, resp. o tom, že vozy s pohonem všech kol mají lepší schopnost při přenosu hnací síly z kol na vozovku. Díky tomu větší styčná plocha kol s terénem dokáže efektivněji přenést výkon na vozovku, případně terén, po kterém se pohybujeme.
Pokud dojde k přímému spojení předních a zadních kol, tak nedochází ke ztrátě výkonu na nápravě s menší trakcí. To oceníme především na kluzkém povrchu, na sněhu, ledu nebo blátě. Při jízdě s vozem, který je vybaven pohonem všech kol, má řidič také větší jistotu při průjezdu zatáčkou. Elektronika a další systémy pomáhají udržovat zvolený směr jízdy stabilněji díky tomu, že dochází k rozdělování točivého momentu mezi obě nápravy. Auta s pohonem všech kol mají také větší schopnost rozjezdu a stoupavosti a dokážou také lépe reagovat při akceleraci. A v neposlední řadě pohon všech kol ocení všichni ti, kteří tahají těžké přívěsy nebo karavany.
A co nevýhody?
Vše má ale samozřejmě také určité nevýhody. Složitější konstrukce pohonu všech náprav zvyšuje pořizovací cenu vozidla. Umístění pohonu také vyžaduje určitý prostor, a tak tyto vozy mají většinou o něco menší zavazadelník. Kvůli vyšší pohotovostní hmotnosti pak mohou mít také vyšší spotřebu paliva, a je-li auto vybaveno méně výkonným motorem, může docházet ke zhoršení akceleračních schopností.
Na trhu je z čeho vybírat
Pokud se tedy rozhodnete, že si potřebujete nebo jen prostě chcete pořídit automobil s pohonem všech kol, vězte, že nabídka na trhu je velmi pestrá. Výrobci na poptávku zákazníků po pohonu všech kol dokázali v posledních letech zareagovat zvýšením počtu nabízených modelů.
Jen domácí automobilka Škoda nabízí v současné době třináct modelových verzí svých vozů s pohonem všech kol. Od Octavií přes dnes populární SUV modely Karoq a Kodiaq až po Superby.
Velmi oblíbenými vozy za rozumnou pořizovací cenu jsou také modely Dacia Duster nebo celé modelové řady crossoverů, třeba od značky Nissan. Pokud se podíváte do nabídky prakticky všech výrobců a jejich značek, tak si můžete být jisti, že na vůz s pohonem všech kol narazíte. Vše pak již záleží jen na vašem vkusu a také na výši rozpočtu, který můžete a chcete do takovéhoto vozu investovat.
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock