Podzimní automobilové novinky
Už tradičně se s přicházejícím podzimem představují novinky z automobilového průmyslu na autosalonech ve Frankfurtu nad Mohanem a v Paříži. Tyto dva autosalony se střídají – liché roky patří německému Frankfurtu, sudé pak francouzskému hlavnímu městu.
Již loňský rok v Paříži naznačil významnou změnu ve vnímání autosalonů jako místa pro prezentaci nových vozů u některých automobilek. Některé značky svou účast v Paříži vynechaly a nejinak tomu bylo i letos ve Frankfurtu. Dokonce se začalo mluvit o jakémsi soumraku autosalonů. Automobilky hovoří o tom, že světové autosalony pro ně již nejsou důležité, a prostředky, které by na autosalon vynaložily, investují raději do moderních komunikačních kanálů pro lepší propojení se zákazníky.
V řadě zemí autosalony již skončily, ze tří současných evropských prestižních si svou pozici stále drží jarní autosalon v Ženevě, který je s ohledem na účast značek vyvážený. Ve Švýcarsku také neexistuje tlak domácích automobilek na svou dominantní prezentaci, jak tomu je právě ve Francii a v Německu. A tak jsme letos ve Frankfurtu marně hledali například značky Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Mitsubishi, Volvo, Peugeot, Nissan a třeba i DS. Přesto se bylo stále na co dívat. Dominovaly novinky především mezi vozy stále populárnější kategorie SUV a automobilky také deklarovaly svůj postoj směřující k elektrickým pohonům.
Škoda
Ofenzivu vozů SUV již před časem oznámil náš domácí výrobce Škoda Auto. A tak na trhu již etablovaný Kodiaq následuje kompaktní SUV Karoq, které se sice poprvé představilo již v květnu, ale oficiální výstavní premiéru si odbylo právě ve Frankfurtu. Základní pohonnou jednotkou bude benzinový motor 1.0 TSI s výkonem 85 kW, silnější benzinová verze bude mít objem 1,5 litru a výkon 110 kW a spolu s naftovými dvoulitrovými motory o výkonech 110 a 140 kW nabídne i možnost pohonu všech kol. Nejsilnější diesel bude mít pohon všech čtyř kol a samočinnou převodovku DSG již v sériové výbavě. Nejúspornější motor nabídne verze 1.6 TDI s výkonem 85 kW.
Karoq by měl v portfoliu značky Škoda nahradit dřívější oblíbený model Yeti, oproti kterému je ale výrazně větší. Škoda také prezentovala svou připravenost v oblasti elektrických pohonů, a to konceptem VISION E, který měl svou evropskou premiéru. Jde o první čistě elektricky poháněnou studii v historii značky.
Dacia
I naši motoristé očekávali, s čím přijde nová Dacia Duster. Na první pohled se může zdát, že až tolik se toho nezměnilo. Vůz je na stejné platformě jako předchůdce, beze změn je i systém pohonu všech kol i nabídka motorů je prakticky stejná. Nový Duster ale má zcela přepracovaný skelet karosérie a uvnitř je také úplně nový interiér. Ten odstraňuje celou řadu prohřešků, které mu byly vyčítány. Výplně dveří mají nový tvar, displej multimediálního systému je lépe umístěn do zorného pole řidiče, lepší dojem je i z nového palubního počítače. Duster nabídne také automatickou klimatizaci, v nadstandardu pak je sledování mrtvého úhlu, bezklíčkové odemykání, čtyři parkovací kamery atd.
Seat
Španělský Seat rozšířil svou nabídku o nové malé SUV s názvem Arona, jehož premiéra následovala krátce po novém hatchbacku Ibiza. Tento vůz je vlastně vyšší variantou Ibizy a v portfoliu značky bude nahrazovat kombi verzi Ibiza ST. K pohonu zatím nabídne jen benzinový tříválec 1.0 TSI s výkonem 70 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou nebo o výkonu 85 kW se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou v alternaci s automatickou převodovkou DSG. Následovat by měly dieselové čtyřválce 1.6 TDI, tříválec 1.0 TGI, určený pro spalování zemního plynu, a také verze FR, kde tato sportovní verze bude mít pod kapotou benzinový motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW.
Volkswagen
Také Volkswagen rozšiřuje svou nabídku SUV směrem k menším modelům. Nový vůz T-Roc sdílí některé technické parametry se sesterským modelem Audi Q2, oproti kterému je však díky délce 4,23 metru o něco málo větší. Paleta motorů zahrnuje tři benzinové a tři naftové agregáty s výkony 85, 110 a 140 kW. T-Roc je o něco kratší než Seat Ateca a Škoda Karoq, zároveň je však větší než novinka od Seatu Arona. Volkswagen tak vyplňuje i tu nejmenší mezeru, která by mohla mezi vozy SUV vzniknout. Předpokládá se, že v nedaleké budoucnosti by měl vzniknout ještě další o třídu menší model.
Renault
Renault představil svou vizi budoucnosti v konceptu Symbioz. Cílem tohoto projektu je propojení automobilu a domova. Stačí jen zadat, kam chcete jet, a vůz vás autonomně dopraví. Prostor uvnitř odpovídá obývacímu pokoji nebo pracovně, přesně podle potřeb svého majitele. Další využití pak může již připadat jako z oblasti sci-fi projektů, kdy třeba auto umožňuje i zvětšit obytnou plochu jako přístavba v podobě verandy k domu apod. Vůz navíc může aktivně pracovat s energií, uvnitř je elektrická rozvodná síť, která po spojení s domem dokáže sdílet elektrickou energii podle potřeb obyvatel.
Hyundai
Hyundai kromě jiného představil další variantu na téma i30. Alternativa ke klasickému hatchbacku se jmenuje i30 Fastback. Vůz je celkově nižší o 30 mm, na délku má 4,46 metru, čímž zapadá mezi hatchback a kombi. Pod kapotu by měl dostat benzinový tříválec 1.0 T-GDi a čtyřválec 1.4 T-GDi (s výkonem 88 a 130 kW) a také naftový 1.6 CRDi s výkonovými verzemi 81 a 100 kW.
Citroën
Také Citroën rozšířil svou nabídku o další vůz SUV, tentokrát se jedná a kompaktní SUV C3 Aircross. Vůz má na délku 415 cm a zájemcům nabídne až 90 možností barevných kombinací svého exteriéru.
Kia
Kia ve Frankfurtu představila kromě několika nových produkčních modelů i novou studii Proceed. Ta má představovat především nově pojatý automobil pro novou generaci řidičů, který zaujme hlavně svým designem. Prodloužený „hot hatch“ se vyznačuje nízkou linií střechy a kompaktními rozměry.
Z produkčních modelů můžeme zmínit premiéru kompaktního crossoveru Kia Stonic. Kromě jiného u tohoto vozu budou moci zákazníci vybírat až ze dvaceti dvoubarevných kombinací včetně pěti výrazných barevných variant střechy. Kabina pak také nabízí zájemcům podobné možnosti zákaznických úprav jako exteriér včetně výběru z několika výrazných barevných paketů. Stonic bude k dispozici se třemi benzinovými motory a naftovým motorem 1,6 CRDi.
Opel
Z trochu jiného soudku je novinka od Opelu. Nová Insignia GSi je lákavou sportovní limuzínou pro ty, kteří hledají něco mimořádného. Novou Insignii GSi pohání turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním benzinu. Z objemu 2,0 l dává motor výkon 191 kW/260 k, točivý moment se šplhá až k hodnotě 400 N.m. Dynamicky naladěný podvozek v kombinaci s pohonem všech kol pak zaručují ojedinělé řidičské zážitky. Motor je standardně propojený s osmistupňovou automatickou převodovkou, přičemž řidič může řadit i manuálně pomocí páček na volantu.
Jaguar
Pokud vyznáváte dravou šelmu ve znaku automobilky Jaguar, tak ta se po dvou letech vrací s modelem kombi, který vychází z modelové řady XF. Jaguar XF Sportbrake nabízí vnější rozměry prakticky v nezměněné podobě, uvnitř je ale prostor ve srovnání s předchůdcem výrazně větší. Další změnou je to, že většina motorů je dostupná ve spojení s pohonem všech kol. Kombík nabízí zavazadlový prostor o objemu 565 litrů a standardně je vybaven vzduchovým odpružením zadních kol s udržováním stálé světlé výšky.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz představil také další výsledek své spolupráce s aliancí Renault-Nissan. Tím je první pick-up této značky. Třída X je derivátem Nissanu Navara, její vnější i vnitřní design však zapadne mezi ostatní vozy s trojcípou hvězdou ve znaku. Ze začátku najdeme pod kapotou dva naftové motory – verze X 220 d a X 250 d, s výkony 120 a 140 kW spolupracují s přiřaditelným pohonem všech kol. Následně by se měla objevit i vznětová pohonná jednotka V6 se stálým pohonem všech kol. Třída X pro Evropu se bude vyrábět ve španělské Barceloně v továrně Nissanu.
Text: Jiří Svoboda
Foto: archiv firem