Pařížský autosalon
Každý rok se ve světě koná několik výstav osobních automobilů, jednou z nejprestižnějších je podzimní autosalon v Paříži.
Hlavní město Francie otevírá jednou za dva roky brány výstaviště u Porte de Versailles, aby přivítalo všechny milovníky automobilů. V podzimním termínu každý sudý rok střídá výstavu osobních automobilů v německém Frankfurtu nad Mohanem.
V poslední době se objevují debaty, zda jsou autosalony vůbec ještě zapotřebí. Výrobci už před zahájením autosalonu dají vědět, jaké novinky představí, vše je hned na internetu a vzápětí po vystavení se nové vozy objevují v showroomech prodejců. Přesto autosalony mají své místo. Novinky si zde můžete osahat a zažít poprvé na vlastní kůži a konkurenci můžete porovnat hned a na jednom místě. Představujeme vám některé z novinek letošního podzimu, které byly v Paříži k vidění.
Nová Škoda Fabia
Pro českého motoristu byla asi nejvíce očekávanou novinkou nová generace vozu Škoda Fabia. Mladoboleslavská automobilka přivezla do Paříže hned dvě karosářské verze nové Fabie – hatchback a kombi. Třetí generace Fabie byla kompletně nově vyvinuta a již na první pohled zaujme svým ostřejším designem.
Také technika nové generace Fabie splňuje veškeré nároky kladené na dnešní automobil. Poprvé je například možné ve voze značky Škoda propojit smartphone s infotainmentem vozu – díky funkcím MirrorLink a SmartGate. S novými motory a nižší hmotností klesla i spotřeba a emise až o 17 %. Fabia nabídne i inovativní asistenční systémy, které zvyšují bezpečnost a komfort.
Opel Corsa
Jedním z konkurentů pro novou Fabii bude nový Opel Corsa. Nejnovější pátá generace modelu Corsa využívá k pohonu kromě jiného nové účinné turbodmychadlem přeplňované zážehové tříválce o objemu 1,0 l, s výkonem buď 66 kW, nebo 85 kW, vylepšené převodovky a rekonstruovaný podvozek i řízení. K dispozici bude i nový infotainment IntelliLink a moderní asistenční systémy.
Hyundai i20
Hyundai přichází se třetí generací modelu i20, který se stal v původní verzi jedním z nejprodávanějších vozů značky Hyundai v Evropě. Nová generace i20 byla navržena a vyvinuta v Evropě, aby tak ještě více vyhověla potřebám evropských zákazníků. Nová i20 je delší, nižší a širší než předchůdce a její vzhled vytváří elegantní linie a výrazně tvarovaný profil. Rozvor vozu byl prodloužen na 2 570 mm, díky čemuž bylo možné vytvořit více prostoru pro cestující. I zde najdeme řadu moderních asistenčních systémů, které usnadňují řízení vozu a zvyšují bezpečnost jízdy. Nová i20 nabídne tři zážehové a dva vznětové motory.
Honda Jazz
Honda představila veřejnosti, zatím ve formě prototypu, nový evropský model Jazz s novou moderní karosérií. Celková délka i rozvor náprav se prodloužily, čímž vzniklo uvnitř vozu více prostoru. U vozu bude zachováno středové umístění palivové nádrže tak jako u současného modelu i jako u modelu Civic a nedávno ohlášeného HR-V.
Sedadla Honda Magic Seats lze konfigurovat do mnoha variant. Zadní sedadla jsou umístěna více vzadu a jejich sklopením lze získat rozšířený nákladní prostor. Prodej evropského modelu Jazz bude zahájen v létě 2015.
Fiat 500X
Fiat rozšiřuje svou nabídku o malý crossover 500X. Vůz stojí na základech nového Jeepu Renegade a měl by být nabízen ve dvou variantách. Pro ty, kteří jezdí více ve městech, a pro ty, kteří se vydávají i do terénu. Fiat 500X měří na délku 4,25 metru, na šířku 1,8 metru. Pod kapotou by měl mít benzinový agregát 1,4 Turbo MultiAir II s výkonem 140 koní nebo i dieselový Multijet II 1,6 l s výkonem 120 koní.
Postupně by vůz měl být vybavován i dalšími agregáty, špičkou by měl být benzinový motor 2,4 l s výkonem 184 koní, samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. O bezpečnost se postará i šestice airbagů a asistenční systémy nejnovějších generací.
Kia Sorento
Kia připravila nové SUV Sorento. Třetí generace si vypůjčila řadu prvků z vývojové studie Kia Cross GT 2013. Nové Sorento je oproti předchozí generaci delší, širší a nižší, a nabídne tak prostornější kabinu a praktičtější uspořádání. Zavazadlový prostor se zvětšil na 605 l a vůz se bude nabízet v pětimístné i sedmimístné verzi. Sorento disponuje i širokým spektrem moderních palubních technologií. Na evropských trzích budou k dispozici tři motorizace: zážehová jednotka GDI 2,4 l s přímým vstřikováním paliva a dva přeplňované vznětové motory (2,2 l nebo 2,0 l).
Ford S-MAX
Nový Ford S-MAX je nejmodernějším zástupcem omlazené modelové palety značky Ford. S-MAX jako první model na evropských trzích dostane adaptivní řízení, jež v závislosti na rychlosti jízdy neustále mění převod mezi volantem a koly. Pod kapotou bude nabízet nové motory, k nimž patří i 1.5 EcoBoost 118 kW a 2.0 EcoBoost 177 kW. Emise CO2 se u vznětových motorů podle předpokladů sníží o sedm procent, na výběr bude mezi 2.0 TDCi 88 kW a modernizovanými 2.0 TDCi 110 kW nebo 132 kW.
Poprvé se v nabídce objeví i systém pohonu všech kol Ford Intelligent All-Wheel Drive. Nový S-MAX umožňuje 32 různých uspořádání sedadel a zavazadlového prostoru a nabídne i celou řadu asistenčních systémů zvyšujících pohodlí při jízdě i její bezpečnost.
Citroën C4 Cactus Airflow 2L
Citroën představil před nedávnem svůj nový model C4 Cactus. Do Paříže si připravil jako koncept jeho verzi C4 Cactus Airflow 2L. Ta vykazuje spotřebu 2 l/100 km. Tato velmi nízká spotřeba je výsledkem optimalizace designu a zlepšení aerodynamiky, snížení jízdního odporu díky speciálně navrženým pneumatikám, celkovému odlehčení vozu a také díky použití technologie Hybrid Air. Ta se opírá o spojení tříválcového benzinového motoru PureTech se systémem skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, sestavy dvou motorových hydraulických čerpadel a automatické planetové převodovky.
Peugeot 208 hYbrid Air 2l a 208 gTi 30th
Také automobilka Peugeot, patřící do skupiny PSA Peugeot Citroën, připravila koncept ve formě vozu 208 HYbrid Air 2l, který má spotřebu pouhé 2 l/100 km. Vůz vychází ze sériového vozu Peugeot 208 1.2 PureTech 82k s pětistupňovou manuální převodovkou. Kromě snížení hmotnosti a dalších úprav týkajících se například aerodynamiky je také tento vůz vybaven hybridním systémem využívajícím benzinovou pohonnou jednotku a stlačený vzduch.
Peugeot představil i model 208 GTi 30th. Třicet let po uvedení legendárního modelu 205 GTi tak přichází s radikálnější verzí sportovního vozu. Ten je vybaven novým motorem 1.6 THP Euro 6 o výkonu 208 koní a točivém momentu 300 N.m. Motor je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen a specifickým nápravovým systémem.
Renault Espace
Renault představil pátou generaci modelu Espace. Tentokrát nemá podobu minivanu, přiblížil se současnému trendu, kdy světu vládnou crossovery. Světlá výška se zvětšila o 4 cm, délka vozu je 4,85 m, šířka 1,68 m a rozvor 2,88 m. Lze zvolit mezi pětimístnou a sedmimístnou variantou. Na přístrojové desce vévodí středový panel s velkým displejem, přes který se bude ovládat většina funkcí. V pětimístné verzi má vůz zavazadlový prostor o objemu 660 l, po sklopení sedaček se zvětší až na 2 040 l. Novinkou pro Espace bude systém řízení náprav 4Control známý z modelu Laguna.
Zpočátku bude vůz dostupný s trojicí pohonných ústrojí o objemu 1,6 l. Základ představuje vznětová jednotka Energy dCi 130 s výkonem 130 koní, spojená s šestistupňovou manuální převodovkou. Silnější varianta se 160 koňskými silami a točivým momentem 380 N.m má přeplňování dvěma turbodmychadly a šestistupňový automat. Nejvýkonnější bude přeplňovaný benzinový čtyřválec Energy TCe 200 s výkonem 200 koní s automatickou sedmistupňovou převodovkou.
Mazda MX-5
Mazda přišla se čtvrtou generací ikonického roadsteru MX-5. Vůz je vybaven technologiemi SKYACTIV včetně speciálně pro ni upraveného benzinového motoru SKY-G a podvozku SKY-Chassis s pohonem zadních kol. Oproti současnému modelu je nová Mazda MX-5 lehčí o 100 kg a má nejnižší těžiště ze všech generací.
Jaguar XE
Do střední třídy vozidel se vrací automobilka Jaguar svým modelem XE. Nový sportovní sedan je vybaven odlehčenou konstrukcí, tvořenou až ze 75 % hliníkem. Kombinuje dvojitá příčná ramena na přední nápravě s víceprvkovým zavěšením kol vzadu, díky čemuž má velmi dynamické jízdní vlastnosti, které podporuje i elektromechanické servořízení, jež je u Jaguaru použito vůbec poprvé.
Vůz je vybaven řadou nejmodernějších prvků, mezi které patří i laserový průhledový Head-Up displej, jenž je kompaktnější, téměř o třetinu lehčí než LED displeje a umožňuje ostré grafické promítání na přední sklo. Spotřebu v kombinovaném cyklu se podařilo stlačit u turbodieselového motoru 2,0 E-Performance (výkon 120 kW) na 3,8 l/100 km.
Volvo XC90
Volvo představilo v Paříži luxusní SUV XC90. S druhou generací tohoto vozu otevřelo Volvo novou kapitolu, na jejímž konci mají být nejbezpečnější automobily na trhu. Nejpozději od roku 2020 chce švédský výrobce dosáhnout ambiciózního cíle – v žádném autě značky Volvo by nemělo dojít k fatální nehodě. XC90 má být prvním krokem v tomto úsilí. Vůz je vybaven nejmodernějšími prvky z oblasti bezpečnostních, asistenčních, ale i komunikačních systémů. Jako první ukazuje novou tvář švédské značky. Vnějšek i vnitřek vozu koresponduje s atributy švédského životního stylu – velkorysý prostor, oslava světla a důraz na pohodlí.
text: Jiří Svoboda
foto: Archiv firem