U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
PAPÍROVÁ RALLYE
Kategorie: Volný čas | Autor: MARTINA LŽIČAŘOVÁ
Kreslení a geometrie ho bavily od malička. A také vystřihovánky. Roman Hruška slepil asi dvě stovky modelů z časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců, než ho – někdy v páté třídě – napadlo pustit se do výroby vlastní papírové stavebnice.
Stavěl podle fotek. Vzal si třeba obrázek rotundy, kterou viděl na výletě, a podle ní na papír rýsoval díly. „Pokaždé to dobře nedopadlo,“ směje se Roman. „Ale zlepšoval jsem se a když mi bylo šestnáct, zkusil jsem slepit kamion Liaz, který jel rallye Paříž -Dakar. Tenhle závod mě fascinoval…“ Modelářství pak na čas odložil. Přišly jiné starosti. Učení a po něm podnikání na živnostenský list.
V létě klempíř, v zimě modelář
Klempířina – to je sezónní práce. V létě jí je plno, ale v zimě? Roman se vrátil k papíru a nůžkám. V hlavě nosil Tatru 815. Když model kamionu dostavěl, koupil si počítač, nechal se připojit na internet a zkusil kliknout na heslo „papírové modely“. S úžasem zjistil, že jeho koníček žije. Potom narazil na stránky „papers model“ Miroslava Gabriela ze Strakonic. Ukázalo se, že existuje Centrum papírového modelářství, které pořádá soutěže a výstavy, a že se stavebnice vydávají stejně jako kdysi. Roman neváhal a panu Gabrielovi dal o sobě a své Tatře vědět.
„Napsal jsem mu, že si myslím, že bych tuhle vystřihovánku mohl vydat. Dostal jsem zdvořilou odpověď, že mezi postavením modelu a výrobou vystřihovánky je velký rozdíl. To mě naštvalo!“
Roman Hruška s odstupem času uznává, že pan Gabriel měl samozřejmě pravdu. Člověk, který si vystřihovánku koupí, musí dostat srozumitelný, podrobný návod, bezchybně očíslovaný, musí být jasné, kde střihnout, kde ohnout, co slepit. Je to spousta práce. Ale když dokázal Tatru slepit, dokáže i tohle!
Jak se staví nejhezčí Tatra
Jak složité je takový model postavit? Představte si, že před vámi leží bílý papír, tužka, pravítko, lepidlo a nůžky a máte fotky kamionu. Spousty fotek. Také konstrukční výkresy, které poslali z Kopřivnice. Ty si nalepíte na zeď, jako Roman Hruška, abyste na ně viděli, a měříte, kreslíte, stříháte a lepíte. Půl roku práce.
„První Tatru jsem stavěl v měřítku 1 : 16. Je v ní i interiér, do té doby v modelech neobvyklý. Jel jsem tehdy do Kopřivnice, abych se do auta podíval, z fotek se vnitřek kabiny okoukat nedal.“ A proč právě Tatra? „Vybral jsem si ji, protože to bylo ve své době velké téma. Česká sériová technika porazila speciální západní vozy ve velkém závodě. Tu se startovním číslem 615 vnímám jako nejhezčí ze všech českých kamionů, které rallye Paříž – Dakar jely,“ ukazuje Roman na provedení v národních barvách a vypravuje o osudu skutečného auta. Tehdy, v roce 1988 se jel 10. ročník a její posádku tvořili pánové Kahánek, Měřínský, Hajdušek. Sice do cíle dojeli, ale už ne jako soutěžní posádka. Cestou v autě praskla péra.
Jaký ale byl osud papírové stavebnice? „Vydal jsem ji. Od nápadu až po její vytištění uběhl rok. Vystřihovánka v klasickém měřítku 1 : 32 je stále v prodeji a je o ni zájem. Je úspěšná i na soutěžích. Nedávno moje Tatra porazila naprosto dokonalou polskou lokomotivu v jedné mezinárodní soutěži. Jsem na to pyšný, i když jsem JEN autor a ne ten, kdo ji slepoval. Také mě těší, že se líbí panu Winterovi, který jezdí s Lopraisovým týmem jako novinář a který je i specialistou na dakarské modely,“ dodává spokojeně modelář.
Další hledejte na internetu
Po úspěšné červené Tatře si pak Roman Hruška udělal pro radost řadu krabiček (jednodušší stavebnice menšího rozměru) dakarských týmů a nyní pracuje na modelu Tatra 815 se startovacím číslem 634. „Spolu se mnou jej staví dalších deset lidí. Vznikající stavebnici si stahují z internetu ze stránek www.papirove-tatry-z-dakaru-ic.cz, kam ji po částech ukládám, a společně pak diskutujeme nad chybami. Ty průběžně odstraňuji. Také finální výrobek umístím na internet, kde bude zdarma k dispozici všem modelářům. Svého koníčka beru opravdu jen jako zábavu. Nechci na něm vydělávat,“ dodává skromně.
Co na to dnes říká pan Gabriel ze Strakonic? Roman se směje: „Vzal mě na milost! Dokonce vyrábí na mou Tatru laserové doplňky, např. stupačky, mřížku u chladiče a další detaily. Jsou to sice miniaturní prvky,“ ukazuje na prstech křehké, takřka neviditelné plátečky, „ale plasticitu modelu výrazně zlepší,“ přesvědčuje mě zapáleně modelář.
Popisy k obrázkům
Model Tatry 815, který se prodává jako vystřihovánka
Je to první model vydaný u nás, který má interiér
Rozpracovaná Tatra 815 se startovním číslem 634
Auta, která modelář dělá pro závodní týmy. Mají je na svých webových stránkách a stavebnice jsou volně ke stažení
Roman Hruška s modrobílou Tatrou od jiného autora. „Já jsem do ní ale vytvořil interiér…“
Autor fotografií: FOTO: ALEXANDR JANOVSKÝ