Ojeté automobily jsou v kurzu
Každý rok u nás změní svého majitele stovky tisíc více či méně ojetých automobilů. V současné době, kdy se výroba aut prakticky zastavila a koupit si nový vůz znamená čekací dobu v řádu mnoha měsíců, se o ojetiny zvedla obrovská vlna zájmu.
Sehnat kvalitní ojetý vůz není zcela jednoduché. Přitom nákup automobilu bývá zpravidla jednou z největších investic v životě, a to ať se jedná o nový, nebo ojetý automobil, a tak je potřeba vždy jednat s rozvahou.
Pozor na podvody
Podle údajů společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel, zatajují prodejci jejich skutečný stav až u několika desítek tisíc ojetin, které se aktuálně prodávají v České republice. Nejčastěji se jedná o zatajování havárií a poškození, skutečného kilometrového nájezdu či roku výroby.
V poslední době se podvodné praktiky týkají i mladších ojetých vozidel. Jedná se například o uvedení roku první registrace vozu místo vlastního data výroby, čímž může prodejce na mladším voze vydělat desítky tisíc korun. Ačkoli je většina aut vyrobena a registrována ve stejném roce, někdy může být rozdíl mezi těmito daty rok, ale i několik let. Rok výroby navíc není uvedený ani v technických průkazech, ze kterých se kupující dozvědí právě jen datum první registrace.
Bez rizika nejsou ani zánovní vozy
Podle posledních zkušeností je potřeba prověřovat i zánovní vozy. Na našem trhu se například objevil automobil, u kterého došlo k totální havárii ještě dříve, než mu začala běžet záruční doba. Proto je vhodné využít některý ze systémů, které jsou dnes k dispozici. Například systém Autotracer umožní přezkoumat historii tuzemských i dovezených vozů. Data do systému poskytují pojišťovny, autobazary, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, finanční instituce či například inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí. Lze se tak včas dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda, jaký je skutečný rok jeho výroby a registrace a spoustu dalších důležitých informací.
Prohlížejte pečlivě
Při prohlídce vozu nezapomeňte na vše, co by mohlo stáří vozu odhalit. Jedná se například o opotřebení pedálů, řadicí páky, madla ruční brzdy, volantu, stav čalounění apod. Všímejte si i opotřebení madel dveří a stavu sedaček. Pokud se vám zdá, že kondice interiéru neodpovídá počtu najetých kilometrů, je rozhodně lepší se takovému vozu vyhnout.
Ověřit rok výroby můžete nejen podle VIN čísla, které je rovněž jedním z nejvíce upravovaných identifikátorů u automobilů (především v případě krádeží a následné legalizace vozu), ale také podle dalších kódů, které najdete například na sklech, sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, klimatizaci, alternátoru, nádobkách na provozní kapaliny apod.
Auto pod lupou
Vady automobilu ale mohou být skryté a projevit se až s odstupem určitého času. Pokud tedy nejsme zrovna odborníky, je dobré přizvat si někoho, kdo se v tom vyzná. Pozor je potřeba dát si na vozidla, která prodělala vážnou nehodu, byla opravována na rovnací stolici, měla vystřelené airbagy apod. Takovým je lepší se vyhnout. Varovat vás může například jiný odstín laku na některém z dílů karosérie. Vyzkoušejte, jak se otevírají a zavírají dveře. Prohlédněte spáry mezi jednotlivými díly na karosérii, které by měly být stejné. Pokud je poškozen lak na šroubech, ukazuje to na jejich povolování, na opravy ukazují i neoriginální svary.
V poslední době se také mohou objevit na trhu auta, která byla zaplavena při letošních povodních. Přitom moderní automobily jsou plné elektroniky a různých bezpečnostních systémů, kde kvůli poškození vodou může dojít i k nebezpečným poruchám. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky nebo dojde k závadám na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze. Při přípravě kupní smlouvy je pak dobré pamatovat i na to, aby se v ní objevilo rovněž ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, aby kupující mohl v rámci reklamace žádat o případnou finanční kompenzaci nebo odstoupení od smlouvy.
Kupní cena je jen začátek
Při nákupu ojetého automobilu je potřeba myslet na to, že kupní cena nebude poslední investicí. U ojetiny je potřeba kalkulovat s dodatečnými náklady na některé potřebné servisní úkony. Odborníci například doporučují důsledně trvat na předání přehledu provedených oprav od posledního majitele a případně se i pokusit vymínit si finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. Velké opravy, například v zavěšení kol, jejich čepech či nábojích, nebo opravy motoru se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů, proto je důležité znát správný stav ujetých kilometrů. Z těchto souvislostí vyplývá, že někdy může být výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek.
Nepodceňujte kupní smlouvu
Jedním z důležitých kroků je uzavření řádné kupní smlouvy. Po jejím podepsání a předání vozidla přecházejí na kupujícího všechna vlastnická práva i povinnosti. A nezáleží na tom, že auto ještě není přepsané v evidenci vozidel. Kupodivu v celé řadě případů lidem stačí jakýsi formulář stažený odněkud z internetu. Riziko je možné zmírnit kromě jiného třeba nákupem vozidla v kvalitním autobazaru, kde prochází výkupní kontrolou, prověrkou původu a také právních závad a cena je zde pak stanovována také s přihlédnutím k opotřebení a stavu vozu.
Víte, že…
Podle občanského zákoníku odpovídá prodejce za skutečnost, že prodává předmět bez vad. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Odstoupit od smlouvy pak lze v případě, že se po koupi automobilu začnou projevovat skryté vady (nejedná se o vadu vzniklou opotřebením), které v kupní smlouvě nebyly uvedeny.
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock