Novinky ze světa aut
Každoročně jsme byli zvyklí na jarní a podzimní období, ve kterém automobilky představovaly nové modely vozidel či projekty připravované pro blízkou i vzdálenější budoucnost. V letošním roce je ale všemu jinak.
Již delší dobu byly autosalony na určitém ústupu, na jaře pak byl v Ženevě díky pandemické situaci autosalon zrušen prakticky v předvečer otevření bran výstavního areálu a letošní Paříž byla již s předstihem také odvolána. Je pravděpodobné, že současné dění bude asi posledním pomyslným hřebíčkem do rakve tradičních přehlídek automobilů, na které jsme byli zvyklí celá desetiletí.
Automobilky sice přišly o možnost představit naživo své aktuální novinky, ale dokázaly se rychle adaptovat a přesunout své aktivity do on-line prostoru. Ostatně vývoj nového modelu je procesem na několik let, a tak je dlouho dopředu plánována i jeho premiéra. Proto jsme ani letos o novinky připravované k prezentaci v podzimním termínu nepřišli, byť jejich představení veřejnosti bylo poněkud jinou formou. Ostatně některé nové modely automobilů již pomalu přijíždějí za svými zákazníky do showroomů jednotlivých značek, případně tam dorazí v nejbližší době.
Renault spojuje technologie a pohodlí
Renault Arkana kombinuje prvky SUV se stylem coupé, přináší vyšší posed řidiče, prostorný interiér, dostatečnou kapacitu zavazadlového prostoru a inovativní styl. Arkana bude kromě jiného i ve verzi R.S. Line a dostane také hybridní motorizaci E-Tech Hybrid a motory TCe 140 a TCe 160 opatřené 12 V mikrohybridním systémem. Arkana se bude vyrábět v továrně v Busanu v Jižní Koreji a dorazí na trh v první polovině roku 2021.
Inovací se dočkal také model Megane, který dostal bohatší výbavu a multimediální systém EASY LINK. Automobil je vybaven optimalizovanými bezpečnostními systémy, kam patří třeba asistent pro jízdu na dálnici a v dopravních kolonách, nebo Full LED světlomety. Kromě benzinových a dieselových motorů je k dispozici také nová technologie E-TECH Plug-In Hybrid. Megane bude k dispozici ve čtyřech úrovních výbavy včetně verze R.S. Line.
Dacia staví na osvědčené technice
Do rodiny Renaultu patří i rumunská automobilka Dacia. Ta nezastírá, že využívá osvědčenou techniku z modelových řad mateřské automobilky, kde je již drahý vývoj prodejem vozů dávno zaplacen. Třetí generace vozů Logan a Sandero je postavena na modulární platformě CMF, která umožnila mimo jiné i použití několika moderních asistenčních systémů, kam spadají například sledování mrtvého úhlu nebo nouzové brzdění. Najdeme zde ale i elektronickou ruční brzdu, automatickou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, šest airbagů apod. Bohužel již nenalezneme oblíbené kombi MCV, a tak se zájemci budou muset spokojit se sedanem Logan a hatchbackem Sandero, který bude i ve verzi Stepway.
Pod kapotou by měly být přeplňované i nepřeplňované litrové motory i pohon na LPG a objednat bude možné i převodové ústrojí CVT. Dacia také připravuje svůj první zcela elektrický model nazvaný Spring Electric, který by měl být cenově dostupný a který má disponovat pohonem o výkonu 33 kW s dojezdem 225 km.
Atraktivní design i interiér značky Hyundai
Úspěšný kompaktní model i20 má kromě změn v designu také zvětšený prostor v interiéru, zavazadelník se zvětšil na 352 l. V nabídce jsou nově koncipované motory s mild-hybridní technologií a výbava obsahující také vyspělou konektivitu a nejmodernější asistenční systémy. Základní motorizací je atmosférický čtyřválec 1,2i o výkonu 84 koní, pro náročnější je připraven motor 1,0 T-GDI ve výkonnostních variantách 100 a 120 koní.
Inovace se dočkalo rovněž kompaktní SUV Kona. Vůz dostal nový vnější design s přepracovanými předními partiemi, ale také novou kabinu. Nabídka byla rozšířena o sportovně laděnou verzi Kona N Line s motorem 1.6 T-GDI o výkonu 146 kW s pohonem všech kol. Další novinku představují 48 V mild-hybridní technologie v kombinaci s několika motory.
Oblíbené SUV Tucson se také dočkalo modernizace. Vůz vyráběný v Nošovicích má nové a výraznější tvary a i zde byly pohonné jednotky elektrifikovány. A tak zde nechybí 48 V benzinové i naftové mild-hybridy s výkonem 100 až 132 kW, klasický hybrid s výkonem 169 kW i plug-in hybrid s výkonem 195 kW. Spalovací motory jsou pak ve verzích 1.6 T-GDI se 110 kW a 1.6 CRDi s 85 kW.
Inteligentní technologie Peugeot
Kompaktní SUV Peugeot 3008 bylo přepracováno a nabízí plug-in hybridní verze a pohon dvou nebo čtyř kol a spalovací benzinové i naftové motory. Vůz dostal do vínku celou škálu inteligentních technologií i nejnovější asistenční systémy řízení a také novou přístrojovou desku s desetipalcovým dotykovým displejem s vysokým rozlišením. Peugeot 3008 poskytne dva plug-in hybridní motory – Hybrid 300 e-EAT8 (pohon 4 kol) s dojezdem ve 100 % elektrickém režimu až 59 km a Hybrid 225 e-EAT8 (pohon 2 kol) s dojezdem ve 100 % elektrickém režimu až 56 km. Verze Hybrid 4 300 e-EAT8 kombinuje motor PureTech s výkonem 147 kW a dva elektrické motory – jeden vpředu spojený s převodovkou e-EAT8 a výkonem 81 kW a druhý na zadní nápravě s výkonem 83 kW. Verze s pohonem dvou kol kombinuje motor PureTech o výkonu 132 kW s elektrickým motorem o výkonu 80 kW spojeným s převodovkou e-EAT8.
K dispozici budou také benzinové tříválcové motory 1,2 l PureTech a čtyřválce 1,6 l PureTech. Naftové pohonné jednotky pak zastupuje čtyřválec 1,5 l BlueHDi.
Kia inovuje vzhled i technologie
Čtvrtá generace modelové řady Sorento přichází s řadou konstrukčních i technologických novinek. Naftový čtyřválec pod kapotou tohoto vozu o objemu 2,2 litru má maximální výkon 202 koní. K dispozici je také hybridní pohon, konkrétně ve verzi 1,6 T-GDi HEV. Nové elektrifikované ústrojí kombinuje přeplňovaný benzinový motor s přímým vstřikováním s elektromotorem o výkonu 44,2 kW. Dieselová verze je k dispozici s pohonem přední nápravy nebo s pohonem všech kol, hybridní verze se dodává výhradně s pohonem všech kol. V příštím roce by mělo být k dispozici také Sorento v plug-in hybridním provedení.
Kia modernizovala rovněž svůj liftback Stinger, aby se zákazníci setkali s přepracovaným designem exteriéru i vzhledovými a kvalitativními vylepšeními v interiéru, novým infotainmentem a rozšířenou sadou asistenčních systémů. Jako pohonná jednotka se pod kapotou bude skrývat již pouze benzinový vidlicový šestiválec 3,3 litru T-GDi s výkonem 370 koní. Standardem bude osmistupňový automat a pohon všech kol.
Spolupráce Suzuki s Toyotou
Japonská značka Suzuki začala spolupracovat s Toyotou, díky čemuž rozšiřuje své portfolio novým směrem. Po SUV modelu Across, což je převlečená Toyota RAV4, přichází další model pocházející ze spolupráce s Toyotou nazvaný Swace. V tomto případě se jedná o upravený model Toyota Corolla Touring Sports. S modelem Swace se po 20 letech do nabídky značky Suzuki vrací klasické kombi. Swace je poháněn výhradně hybridním systémem, jehož základem je benzinový motor 1,8 l navržený speciálně pro tento účel. Hybridní systém v závislosti na konkrétní situaci automaticky přepíná mezi jízdou na benzin, na elektřinu nebo na oba zdroje energie současně.
S mild-hybridním pohonem přijíždí také modernizovaná generace modelové řady Suzuki Swift. Celá elektrická soustava mild-hybridního pohonu je velmi kompaktní a lehká – má hmotnost pouhých 10 kg. Díky tomu všechny verze Swiftu Hybrid dosahují provozní hmotnosti méně než 1 000 kg. Na rozdíl od ostatních malých hatchbacků nabízí Swift již tři desetiletí možnost pohonu všech kol. Tato verze zůstává v prodeji i v nejnovějším provedení, mild-hybridní pohon roztáčí všechna kola prostřednictvím systému AllGrip Auto.
Škoda představuje elektrické SUV
Čistě elektrické SUV Enyaq iV je prvním sériovým vozem značky Škoda, který je postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. K dispozici budou celkem čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Obě nejvýkonnější verze mají navíc ještě druhý elektromotor umístěný na přední nápravě. Tím je umožněn pohon všech kol.
Základní výkonovou verzí je Enyaq 60 iV s pohonem zadních kol, který podle údaje výrobce má dojezd až 390 km. Nejdelší dojezd až 510 km v režimu WLTP poskytuje verze Enyaq 80 iV s výkonem 150 kW. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh, resp. netto kapacitu 77 kWh. Stejnou baterii využívá také verze Enyaq 80x iV o výkonu 195 kW a verze Enyaq RS iV o výkonu 225 kW. Obě verze mají dva elektromotory a nabízejí pohon všech kol. U obou je pak deklarován dojezd až 460 km.
Volkswagen jde cestou elektromobility
Nedlouho po zahájení prodeje hatchbacku ID.3 představil Volkswagen elektrické SUV nesoucí označení ID.4, což je sesterský model Škody Enyaq iV. Oproti škodovce je design nového modelu poněkud uhlazenější a jeho silueta více připomíná kupé a také se zatím představil pouze s pohonem zadní nápravy a s výkonem 150 kW. Vůz má disponovat dojezdem až 520 km. A protože má být tento model globální, měla by jeho výroba kromě Německa probíhat také v Číně a v USA.
Text: Jiří Svoboda
Foto: Archiv firem