U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

NEOBVYKLÉ ŠROUBOVÁNÍ

Kategorie: Dílna | Autor: Karel Štech

NÁŘADÍ

Šrouby a vruty byly ještě před zhruba deseti lety vyráběny prakticky jen v provedení s hlavou válcovou, zápustnou, čočkovou a šestihrannou. První tři typy potřebují šroubovák s plochým břitem, jehož šířka i tloušťka musí odpovídat velikosti drážky v hlavě; velké vruty a šrouby, které vyžadují velkou sílu při dotahování či povolování, jsou vyráběny s hlavami šestihrannými, pro něž se používají stranové, nástrčkové nebo očkové klíče. Novinkou se před lety staly vruty a šrouby s křížovými hlavami, na které si veřejnost u nás bohužel ještě nezvykla, přesto, že jejich cena je prakticky shodná s cenou “obyčejných” a účelnost je výrazně vyšší. Hlavní předností těchto vrutů a šroubů je schopnost samočinně centrovat šroubovák, který pak “nevyskakuje” z drážky, což umožňuje šroubovat pomocí nízkoobrátkové elektrické vrtačky. První varianty křížových vrutů a šroubů měly v hlavě namísto dosavadní drážky vylisovanou prohlubeň křížového tvaru, vyráběnou ve čtyřech velikostech. Protože se časem zjistilo, že jednoduchý křížový prolis, u něhož se šroubovák dotýká jen plochami klínového tvaru, neumožňuje přenos většího kroutivého momentu, a proto se nehodí pro namáhanější spoje, začal se kromě tohoto profilu pojmenovaného PHILLIPS (je značen PH) vyrábět novější typ zvaný POZIDRIV (značen PZ). U něj je prolis doplněn pomocnými dalšími menšími drážkami zlepšujícími styk s nástrojem tak, že plocha, kterou šroubovák dosedá do vylisované drážky, je větší, takže se hodí i pro velké šrouby a vruty dotahované větší silou. Automatické centrování šroubováku, a tedy možnost šroubovat je vrtačkou, zajišťují i jiné konstrukce, například šestihranný IMBUS, který má navíc tu výhodu, že nástroj nemusí být k hlavě šroubu nebo vrutu vůbec přitlačován, popřípadě TORX , u něhož je v hlavách šroubů a vrutů vylisována šesticípá hvězdice se zaoblenými cípy. Tyto systémy se používají i u nás, zejména v automobilovém průmyslu. U zařízení vyráběných v USA, Japonsku či západní Evropě se setkáváme například se systémem SECURITY PHILLIPS, v jehož ose je ocelový trn znemožňující používat běžné křížové šroubováky, BRISTOL (šesticípá hvězdice má cípy rovně ukončené), HEX SECURITY (imbus, v jehož ose je ocelový trn znemožňující používat běžné imbusové klíče), HEX NUTDRIVER (imbus naruby: ze šroubu vyčnívá krátký šestihranný trn, nástroj má odpovídající dutinu), SPANNER SECURITY (ve válcové hlavě šroubu jsou dva otvory, do nichž při šroubování zapadají hroty nástroje), SCRULOX (podobný imbusu, ale s dutinou čtvercového profilu), INTERNAL INSERT (šesticípá prohlubeň v půlkulaté hlavě), EXTERNAL INSERT (půlkulatá hlava se šesti oblými ploškami po obvodu), TEE* STAR (hlava je zakončena hvězdicí, v jejíž ose je otvor), INSERT TAMPER PROOF (negativ předchozího – v hlavě je vnitřní šesticípá hvězda s ostrými hroty a hrotem uprostřed), GLUTCH (vnitřní výřez motýlového tvaru), TRIPLE GROOVE (podobný předchozímu, ale s trojicí výřezů), TRIPLE-Y SECURITY (hranatý výřez tvaru Y) a určitě mnohé další méně rozšířené typy.

NEOBVYKLÉ ŠROUBOVÁNÍ