Nebojte se online nákupů
Průzkumy nákupního chování ukazují, že Češi nakupují na internetu rádi, častěji ženy než muži, ti ale utratí větší částku. Jak přitom nakupovat bezpečně a také ušetřit?
Protože blížící se konec roku je vždy ve znamení nákupů, přinášíme vám několik rad, jak postupovat při nákupech na internetu nejen efektivně z pohledu ceny, ale i bezpečnosti.
Ať už Vánoce pojmete symbolicky, nebo pořizujete dárků více, zvažte, zda právě internet není tou správnou cestou jak pro jejich výběr, tak nákup. Můžete si ušetřit nervy z přeplněných obchodů, čas a navíc je pravděpodobné, že ušetříte. Jednak se vyhnete riziku, kdy impulzivně utratíte i za zboží, které jste původně ani nechtěli, a jednak máte možnost si cenu porovnat ve více obchodech, aniž byste je museli obíhat.
Co a komu?
Sestavte si seznam. Může to znít poněkud dětinsky, ale seznam vás ušetří zbytečného trápení. U někoho víte, dalších se můžete zeptat, co by je potěšilo, abyste předešli zklamání. Ostatně i inspiraci můžete nalézt online, vždyť řada e-shopů nabízí jak speciální dárková oddělení, tak poradenství formou živých chatů, kdy je prodavač přítomen online a obratem poradí. Samozřejmě tuto službu nenabízejí nonstop, ale v běžné pracovní dny a hodiny. Stačí se jen zeptat a odpověď máte obratem.
Seznam vám navíc napoví i to, že různé dárky můžete koupit v jednom e-shopu a získáte tak třeba slevu na dárkové balení a další doplňkové služby.
Kde a za kolik?
Právě kde a za kolik je u online nákupů klíčové. Nekupte vybranou věc v prvním obchodě, využijte tzv. porovnávačů cen. Stačí zadat klíčové slovo na Zboží.cz nebo Heuréka.cz a máte jasno. Je ovšem třeba zachovat zdravý rozum – pokud je nějaké zboží podezřele levné, dobře si prohlédněte dostupné fotografie, věnujte pozornost textovému popisu a v neposlední řadě si ověřte, zda je cena s DPH. Některé e-shopy totiž uvádějí ceny bez DPH, čehož si nemusíte hned všimnout.
Nedůvěřujte, prověřujte!
Pokud máte jasno v tom, co a za kolik, prověřte si vybraný obchod dříve, než odešlete závaznou objednávku. Zadejte název e-shopu do vyhledávače třeba na Googlu a můžete získat reference jiných nakupujících. Další známkou věrohodnosti může být certifikace a akreditace obchodu. Ty slouží jako určité potvrzení férového jednání a donebojte držování právních předpisů, jsou ovšem zcela dobrovolné. Obchody je mít nemusejí. V České republice se certifikaci věnuje zejména Asociace pro elektronickou kov merci. Stanovila jasná pravidla pro udělení certifikátů a na svých stránkách apek.cz zveřejňuje seznam internetových obchodů, které dodržují pravidla bezproblémového nákupu.
Podívejte se také, zda má e-shop na sebe uveden kontakt. Bez problémů byste měli najít název firmy či podnikatele, který ho provozuje, IČ i telefonní číslo. To vše může být důležité v případě reklamace. Ta sice nemusí být nutná, ale reklamační podmínky je lepší prostudovat předem. Třeba u zboží, které je větší či křehké, je jistě dobré vědět, jak byste ho eventuálně prodejci vraceli.
U oblečení oceníte informace o výměnách. Důležité je, že zboží nemusíte vracet původním obalu (s výjimkou audio- a videonahrávek a počítačových programů), jak si někteří prodejci neoprávněně kladou za podmínku.
Mně se to nelíbí…
Pokud chcete zboží vrátit bez udání důvodu (odstoupit od kupní smlouvy), máte při nákupech na internetu možnost tak učinit do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Platí to vždy při uzavření tzv. distanční smlouvy – tedy smlouvy uzavírané na dálku online.
Je třeba ale dodržet správný postup; prodejce o této skutečnosti informovat tak, jak uvádí v obchodních podmínkách. Někde stačí napsat e-mail, jinde žádají písemnou formu. Ta je ostatně lepší, neboť písemné odstoupení formou doporučeného dopisu můžete v případě sporu lépe prokázat.
Kdy a kde vyzvednout?
Řada větších internetových obchodů má tzv. výdejny, tedy místa, kde je možné si zboží vyzvednout osobně. Obvykle tuto službu nabízejí zdarma. Výdejny mohou mít ale i dopravci, které má e-shop najaty na zajištění dopravy zboží k nakupujícímu. Rozsáhlou síť poboček nabízí třeba Geis; jejich Geis Pointy najdete nejen v krajských a okresních městech. Balík si můžete jednoduše přesměrovat do výdejního místa, které vám nejvíce vyhovuje. Výhodou je, že není třeba se vázat na jedno místo v určitou hodinu, respektive den dodání.
Pokud vám ale vyhovuje dodání na vámi určenou adresu, není to problém. A to ani když při objednávce uvedete třeba své trvalé bydliště, ale po oznámení termínu doručení zjistíte, že budete nejspíše v práci. „V den doručení telefonicky informujeme příjemce o době doručení zásilky. Domluvíme a upřesníme termín i místo doručení,“ popisuje praxi obchodní ředitel společnosti Geis Parcel CZ Lukáš Novotný.
Jak zaplatit
Moderní doba nabízí řadu způsobů plateb; od klasické dobírky, tedy platby při převzetí zboží, po úhradu kartou online.
Platbu předem trvalým příkazem nebo kartou můžete bez větších obav zvolit u e-shopů, které na trhu působí dlouhodobě a jsou prověřeny. U ostatních je lepší zvolit formu dobírky. Ta nemusí automaticky znamenat, že musíte mít doma připravenou přesnou částku v hotovosti. Záleží na tom, jaký zvolíte způsob převzetí zboží nebo jeho dopravy.
Má-li e-shop výdejnu objednávek, obvykle nabízí možnost zaplatit na místě kartou. Někteří dopravci již umožňují platbu kartou řidiči, tedy tomu, kdo vám zásilku přiveze, v momentě předání, což je z pohledu bezpečnosti nejlepší varianta. Problém může být, pokud odesílatel, e-shop, platbu kartou vůbec neumožňuje. Proto se při on-line nákupu přesvědčte, zda budete moci při úhradě zásilky platební kartu použít.
„Pokud máte bezdotykovou kartu, nemusíte ji ani dávat z ruky,“ vysvětluje princip úhrady dopravci Lukáš Novotný a dodává: „Jednoduše ji stejně jako v obchodě přiložíte k platebnímu terminálu, který u sebe řidič má, a podle potřeby zadáte PIN.“ Dobírku použijte vždy, pokud kupujete bazarové zboží.
text: Dagmar Tichá
foto: Shutterstock