Nastává doba elektromobilní (anebo ještě ne?)
Evropská unie stále stupňuje tlak na snižování emisí z výfukových plynů spalovacích motorů, což vede ke stále častějšímu příklonu k elektromobilitě také u tradičních výrobců vozidel.
Zatím automobilky neustále zvyšují efektivitu spalovacích motorů a ty doplňují o nejrůznější dopomoc za účasti elektromotorů od mild-hybridů přes full-hybridy až po plug-in hybridy. Vše ale dospělo až k tomu, že řada tradičních výrobců nakonec vyhlásila, že v relativně dohledné době ukončí produkci klasických automobilů se spalovacím motorem, které nahradí čisté elektromobily. Tedy alespoň v Evropě. Uvidíme ale, jestli je cíl ukončení produkce spalovacích motorů v roce 2035 reálný.
Klikatá cesta k elektromobilitě
Delší dobu je totiž jasné, že proces přechodu k elektrické mobilitě není zcela bez překážek. Prodeje elektromobilů stále nedosahují předpokládané výše a známky zpomalení přechodu k elektromobilitě vedly v poslední době k přehodnocení strategií u řady výrobců automobilů. Například BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Opel i Porsche stále častěji hovoří o tom, že do budoucna je pro udržení mobility potřeba více technologických řešení. Odpůrci elektrovozidel navíc upírají svůj zrak k letošním volbám do Evropského parlamentu, kde by jejich výsledky mohly i poněkud pootočit trend tvrdě vyžadovaného nástupu elektrických aut.
Rychle se rozvíjející obor
Přesto patří oblast elektromobility k velmi výrazně se rozvíjejícím oborům. Například v severských zemích v loňském roce již překročil počet nově prodávaných elektromobilů 25 %, v Evropské unii pak tržní podíl elektroaut činil 18,5 %.
U nás prodeje čistých elektromobilů dosáhly na sedmdesátiprocentní nárůst, když bylo celkem prodáno 6 701 nových elektroaut. To ale stále představuje tržní podíl okolo 3 %. Také to svědčí o tom, že v České republice je elektromobilita přijímána poměrně skepticky. Častými argumenty skeptiků jsou ceny elektromobilů, krátký dojezd na jedno nabití, nedostatečná infrastruktura pro nabíjení vozidel, nutnost důsledného naplánování delších cest kvůli nabíjení vozidla apod.
Nastupují čínští výrobci
Automobilky v Evropě se dlouhodobě zaměřovaly na konstrukci spalovacích motorů, které byly neustále vylepšovány především z hlediska účinnosti a snižování škodlivých emisí ve spalinách. A tak jim poněkud ujel vlak v oblasti výroby elektromobilů, bateriových systémů a také softwaru a aplikací. Tento prostor obsadili čínští producenti. A tak je v souvislosti s rozmachem elektromobility zmiňována právě ofenziva cenově dostupných elektrických vozů z této asijské země.
Pomohou dotace?
Svou roli ve zvýšeném zájmu o elektromobily by měly u nás sehrát nově vypsané dotace právě na elektricky poháněná vozidla. Do konce roku 2023 mohly o dotace na elektromobil žádat jen kraje, obce a různé instituce. V roce 2024 odstartoval dotační program nazvaný Záruka mobility – I. výzva, který je určený pro majitele firem a podnikatele. V rámci tohoto dotačního programu může zájemce získat 200 tisíc Kč na osobní elektroauto, 300 tisíc Kč na nákladní elektromobil nebo 300 tisíc Kč na auto na vodík. Stejně tak si můžete požádat o příspěvek ve výši 50 000 až 150 000 Kč na stavbu dobíjecí stanice. Má to však háček. Dotační výzva je spojena s úvěrem na elektromobil. Není tedy možné koupit si vůz za své, na elektromobil si nejdříve musíte půjčit a pak teprve můžete půjčku podle podmínek banky splatit. Na elektromobil se také vztahují další úlevy týkající se zrychlených odpisů, levnějšího povinného ručení, případně i dálničních známek.
Jaké jsou u nás nejprodávanější elektromobily?
Podle statistik Svazu dovozců automobilů patří za první čtyři měsíce letošního roku mezi nejprodávanější elektromobily níže uvedené modely.
Škoda ENYAQ iV je na počet nově registrovaných elektromobilů nejprodávanějším vozem. Tohoto elektrického SUV se v období od ledna do dubna letošního roku prodalo celkem 306 kusů. Vůz je postaven na modulární platformě MEB speciálně vyvinuté pro elektrické vozy. Výrobce udává dojezd až 562 km v režimu WLTP. Ceny začínají na 1 324 900 Kč.
Na druhém místě v prodeji elektromobilů v České republice najdeme vůz Tesla model Y. Toto elektrické SUV-kupé si za první čtyři měsíce zvolilo za svůj vůz 299 zájemců. Ve verzi Long Range RWD (tedy s prodlouženým dojezdem) s 19″ koly podle výrobce zvládne ujet až 600 km dle normy WLTP. Ceny začínají na 1 165 490 Kč.
Třetí příčka, a tím i potvrzení toho, že značka Tesla patří u nás k nejprodávanějším elektromobilům, patří vozům Tesla Model 3. Ty si za první čtyři měsíce letošního roku vybralo 188 zákazníků. Výrobce udává u tohoto elektrického sedanu ve verzi Long Range AWD maximální dojezd až 629 km. Ceny vozu Tesla Model 3 začínají na 1 003 990 Kč.
Hyundai nabízí svou modelovou řadu Kona se širokým spektrem pohonů, a to včetně čistě elektrické varianty. Tohoto crossoveru se od začátku roku do konce dubna prodalo 119 kusů. Hyundai Kona Electric se vyrábí ve slezských Nošovicích a podle výrobce na jedno nabití zdolá až 514 kilometrů. S celou řadou prodejních bonusů se ceny u skladových vozů mohou dostat až pod 900 000 Kč.
Dále se k oblíbeným vozům českých řidičů řadí čistě elektrický crossover Volvo EX30, nejprostornější model z rodiny elektromobilů Volkswagen ID model ID.7, Hyundai Ioniq 5, kompaktní elektromobil značky MG 4 či Dacia Spring se zcela novým designem interiéru i exteriéru a lákavou cenou od 419 000 Kč.
V letošním roce se objeví celá řada novinek
Ze zajímavých novinek, které se již pomalu zabydlují na trhu nebo které můžeme v nejbližší době očekávat, jmenujme například Auto roku 2024, kterým se stal plně elektrický Renault Scenic. Renault navíc uvede na trh i retrospektivu na populární model R5 také v plně elektrické verzi. Automobilka Škoda letos představí další čistě elektrický model Elroq. Peugeot e-3008 je pak plnohodnotným elektromobilem, u kterého výrobce uvádí reálný dojezd přes 500 km. Crossover Citroën ë-C3 vyráběný na Slovensku pak nabídne reálný dojezd kolem 250 km. Opel také připraví plně elektrické verze modelových řad Crossland a Grandland. A samozřejmě novinky připravují také výrobci dalších značek, jako jsou Hyundai, Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Audi, Mini a pak celá plejáda výrobců z Číny i některých dalších asijských zemí.
Text: Jiří Svoboda
Foto: se svolením firem Peugeot, Tesla, Hyundai, Renault, Volkswagen, Škoda, Dacia, Volvo