Nadstandard pro větší pohodlí i bezpečnost jízdy
To, co ještě nedávno bylo považováno za vysoce nadstandardní výbavu, je v současnosti již zcela běžným vybavením vozidel i těch nižších tříd. Co je tedy nadstandardem?
Rozdíl mezi standardní a nadstandardní výbavou současných moderních automobilů se začíná pomalu stírat. V řadě případů záleží na tom, co si pod těmito pojmy představuje zákazník a co výrobce a prodejce vozidla.
Bývaly doby, kdy si, s nadsázkou řečeno, musel majitel nového vozu u některých značek doplatit i za vzduch do pneumatik, které mu před odjezdem z prodejny dohustili, a vrcholem nadstandardní výbavy bylo domontované autorádio nebo potahy na sedačky. Dnes již u základních modelů najdeme prvky, které byly ještě nedávno určeny jen modelům vyšších tříd nebo zcela vybaveným vozům na vyšší cenové úrovni.
Základní verze jen na objednávku
Výrobci sice nabízejí základní modely z dnešního pohledu jen s tím nejnutnějším vybavením a za základní ceny, ale zkuste si takový vůz koupit. Budete si ho muset objednat a pak na něj delší čas čekat, protože se bude muset vyspecifikovat a zadat do výrobního programu a speciálně vyrobit! Všichni totiž očekávají, že současná vozidla jsou s určitým standardem, který obsahuje i dříve „nadstandardní“ výbavu.
Prodejní a cenová politika automobilek je většinou nastavena tak, aby nalákala zájemce na vybavenější modely. Využívají se k tomu nejrůznější slevové akce na celé vozy nebo na balíčky výbavy apod.
Bezpečnostní prvky jsou samozřejmostí
U současně vyráběných a prodávaných automobilů již naleznete jako standardní výbavu například protiblokovací systém brzd ABS, kde se výrobci už před časem rozhodli, že u nových vozů budou tento systém v Evropě dodávat jako základní vybavení. Stejně tak tomu je u nově vyráběných vozů se stabilizačním systémem ESP nebo ESC. I tyto systémy jsou nyní standardem a cílem je především zvýšit bezpečnost vozidel na evropských silnicích.
Dnes už také ani nenajdete nový vůz, který by nebyl ve standardu vybaven airbagy, a to nejen těmi před řidičem a spolujezdcem, ale pravděpodobně i těmi bočními. Stejné je to s posilovačem řízení, palubním počítačem se základními funkcemi, elektricky ovládanými zpětnými zrcátky, elektricky ovládanými okny alespoň vpředu, nastavitelným volantem, byť například jen v jednom směru, apod.
Jezdíme ekologicky
Z důvodu snižování spotřeby paliva, a tím i snižování emisí škodlivin, jsou dnes moderní automobily ve standardní výbavě stále častěji vybavovány i start-stop systémy. Pro zvýšení bezpečnosti bývají ve standardní výbavě nových vozidel i úchyty ISOFIX pro dětské sedačky, tříbodové pásy a opěrky hlavy na všech sedadlech atd.
Auta bez rezervy
Nadstandardní vybavení, které najdeme v ceníku automobilek, se kupodivu může týkat například rozměrů kol a jejich materiálu, lakování nárazníku a zrcátek v barvě vozu nebo třeba i vybavení vozu gumovými koberečky. A nedivte se, když najdete u nadstandardní výbavy také náhradní kolo. Výrobci aut bojují o každý decimetr zavazadlového prostoru, a tak standardní výbavou často bývá jen sada na opravu kol a za rezervu si musíte připlatit.
Připlatíte si za pohodlí
U některých vozů do nadstandardu patří také výškově nastavitelná sedadla, bederní opěrky, nejrůznější síťové programy do kufru a zastiňovací roletky do zadních oken apod. Patří sem lepší audio vybavení s co nejlepším poslechem v interiéru a také palubní počítač s dotykovou obrazovkou, která je využívána nejen k ovládání nastavení vozu, ale také třeba k zobrazení navigace.
Navigace se pak spolu s nejdůležitějšími údaji o jízdě může zobrazovat třeba i na head-up displeji – tedy podobně, jako to mají piloti stíhaček, přímo před řidičem v jeho zorném poli.
Internet v autě
Automobilky se v poslední době předhánějí v tom, která více propojí automobil s okolním světem. Moderní infotainment systémy tak disponují integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením. Cestující, a to i ti na zadních sedadlech, se tak mohou za jízdy propojit s internetem, sociálními sítěmi a podobně. Vozy bývají vybaveny také rozhraním, které umožňuje propojení s chytrým telefonem, kdy je pak možné ovládat vybrané aplikace přes displej vozidla nebo odesílat vybraná data o vozidle do vlastních aplikací v chytrém telefonu a následně je využívat.
Zima nikomu nebude
Z další nadstandardní výbavy můžeme zmínit třeba poloautomatickou nebo automatickou parkovací brzdu, Bi-xenonové světlomety nebo dnes i LED světlomety a nejnověji také ty laserové. Cestování v létě, ale i v zimě zpříjemní automatická klimatizace, která udržuje nastavenou teplotu v interiéru, u těch nejlepších pak samostatně nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro spolucestující na zadních sedadlech.
Můžete si objednat i elektricky ovládanou panoramatickou výklopnou nebo posuvnou střechu. Pro zimní období můžete mít k dispozici nezávislé topení, vyhřívaná sedadla, volant, čelní sklo, ale i vyhřívané trysky ostřikovačů.
Senzory „pracují“ za vás
Automatické spínání stěračů a rozsvěcení světel (i přepínání tlumených a dálkových) podle potřeby zajistí dešťový a světelný senzor. Elektrické páté dveře u hatchbacků, liftbacků nebo kombi mohou být ovládány pouhým pohybem nohy pod zadním nárazníkem (to pokud máte plné ruce). Pro odemykání vozu a spouštění motoru jsou dnes používány systémy, kdy je „klíček“ pouze v kapse majitele a při jeho příchodu se vůz odemkne, stačí stisknout startovací tlačítko. Parkovací asistenty pak nejen akusticky „ukazují“ vzdálenost vpředu i vzadu, ale dnes dokážou i samy zaparkovat.
Systémy pomáhají při řízení
Další systémy pak pomáhají udržet vozidlo v jízdním pruhu, udržují bezpečnou vzdálenost od vozidel jedoucích před vámi, varují před vozidly v mrtvém úhlu. Při vyjíždění z parkovacího místa vás upozorní na vozidla, která ještě za sebou ani pořádně nevidíte, rozpoznávají dopravní značky a informují vás o nich. Díky nočnímu vidění umí rozpoznat překážky v silničním provozu i při jízdě v noci, sledují bdělost řidiče a případně mu navrhnou, aby zastavil a odpočinul si. V případě nebezpečí „připraví“ vůz a jeho posádku na případnou nehodu, zajišťují bezpečný pohyb v kolonách a umí i vozidlo zastavit, pokud není řidič náhle schopen další jízdy.
Na výběr máte zkrátka obrovské množství možností, jak svůj vůz dovybavit. A je jen dobře, že výrobci se snaží čím dál tím větší procento nadstandardních prvků, především těch, které zvyšují bezpečnost jízdy, přesouvat do políček, které se týkají standardního vybavení.
text: JIŘÍ SVOBODA
foto: CONTINENTAL A SHUTTERSTOCK