U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
NA KOLO!
Kategorie: Kolo | Autor: MARTINA LŽIČAŘOVÁ
Jezdit na kole se v posledních letech stalo módou. Proč? Kolo je cenově dostupné, pohyb na něm je zdravý a krajina u nás je tak rozmanitá, že při jízdě na něm je stále na co koukat.
Přesto není zcela jednoduché, vybrat si to správné kolo. Když přijdete do obchodu s potřebami pro cyklisty, nelze jen tak ukázat prstem – líbí se mi to stříbrné, beru je!
Rám a komponenty
Než oslovíte prodavače, měli byste vědět, pro jaký účel chcete své kolo používat. A když začnete vybírat konkrétní model, je nezbytné najít takový, který vám bude přesně vyhovovat.
Na kole jde vše nastavit kromě rámu, proto je důležité, zvolit jeho správnou velikost. Ta závisí na vaší výšce. Další otázkou je výběr materiálu, z jakého rám vašeho kola má být. Dnes se k výrobě rámů používá ocel, hliník, titan, hořčík, scandium anebo karbon. Liší se hmotností, tuhostí a samozřejmě cenou. Tady je nejlepší, poradit se přímo v obchodě.
Následujícím krokem je výběr komponentového osazení kola, tím se myslí převodník, brzdy, přesmykač, kazeta a přehazovačka, pedály, kliky a šlapací střed, představec, řídítka, sedlo a sedlovka. Mělo by být tím kvalitnější, čím víc kilometrů ročně najezdíte. Výrobců komponentů je mnoho, kola se ovšem nejčastěji osazují výrobky firem Shimano nebo Campagnolo. A znovu platí, nebát se vyptat prodejce na vše, co potřebujete vědět. Je to profesionál a budete k němu zřejmě jezdit i na garanční prohlídky i pozáruční servis.
Co říká vyhláška
Každé kolo, které se ocitne na silnici, by mělo vyhovovat dopravním předpisům. Připomeňme, že jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003 musí mít na snadno dostupném místě rámu trvanlivě a čitelně vyznačeno výrobní číslo.
K povinnému vybavení patří dvě na sobě nezávislé účinné brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku (kola pro děti vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou přední brzdu mít nemusí), odrazkami – zadní červené barvy, přední bílé barvy, oranžovou na obou stranách pedálů a na každé straně kola, světlometem svítícím dopředu bílým světlem, zadní svítilnou s červeným světlem (i přerušovaným), zdrojem elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost světel.
Dále platí, že volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.). Předpis také nařizuje, aby zakončení určitých částí kola (např. páček brzd nebo měničů převodů, volných konců řídítek ad.) bylo z materiálu pohlcujícího energii nebo aby jejich hrany byly příslušně zaobleny. Přesné znění najdete ve vyhlášce č. 341/2002 Sb.
Co vzít s sebou?
Kromě kola je pro ježdění jediným opravdu nezbytným předmětem helma. Jejím úkolem je ztlumit případný náraz a ochránit hlavu. V poslední době se vzhled a konstrukce helem natolik vylepšily – jsou lehké, pohodlné a dobře vypadají – že nemůžete mít žádnou logickou námitku, proč ji nenosit. Pokaždé byste ale také měli vozit pod sedlem i brašničku s nářadím a náhradní duší. Bez ní se na cesty vydává jen hazardér!
A co do ní patří? Základní vybavení -montážní páky, náhradní duše a sada imbusových klíčů. Hodí se i lepení na duše, to pro případ, že byste píchli i podruhé, potřetí… Další nářadí, uváděné v nejrůznějších příručkách, jako je multiklíč, centrklíč, stranové klíče, šroubováky, kombinované kleště, náhradní lanka, redukce na autoventilek atd., využijí jen ti, kteří s ním umí zacházet. Pokud se však radši spoléháte na mobil a přátele, kteří pro vás v nouzi přijedou, přihoďte místo sady nářadí do brašničky kovovou padesátikorunu. Ta se hodí (nejen při čekání na pomoc) vždycky!
K další praktické výbavě patří ještě pumpička, držák na láhev a samozřejmě láhev s pitím. Budete-li někde zastavovat a kolo třeba jen na chvíli opouštět, určitě nezpomeňte na zámek na kolo! Další vybavení již necháme vašim potřebám.
…a na sebe
Když se oblékáte na kolo, měli byste se cítit pohodlně a zároveň své tělo chránit. Moderní materiály, z nichž se šije oblečení pro cyklisty, zabezpečují, že v zimě vás dres hřeje a v létě ochlazuje. Také ale dokážou odvádět pot od kůže, odpuzovat vlhkost, nepropouštět vítr. Tak jako u jiných sportů i tady platí zásada více vrstev. První by měla dobře sát pot, další udržovat teplo a poslední by měla být – podle počasí -hřejivá nebo nepromokavá.
Základem na léto je lehký savý nátělník, cyklistický dres s krátkými rukávy, kraťasy s antibakteriální vložkou buď do pasu, nebo s laclem, nebo širší cyklistické šortky, krátké savé ponožky, boty s pevnými podrážkami, cyklistické rukavice, sluneční brýle a samozřejmě helma. Za chladných dnů lze toto oblečení doplnit návleky na ruce a na nohy.
Na zimu si přes první vrstvu kvalitního prádla vezměte dlouhé kalhoty s laclem. Střední vrstva by měla mít dlouhý rukáv, vrchní může být buď jen vesta bez rukávů, nebo prodyšná nepromokavá bunda, nebo obojí. Pod helmu se vejde teplá čelenka nebo šátek, které chrání uši před mrazem. Ruce zahřejí rukavice s dlouhými prsty. A přes boty navlékněte speciální návleky, které udrží nohy v teple.
Pro jízdu za zhoršené viditelnosti mějte na oblečení odrazné pruhy! Včas na vás upozorní ostatní účastníky silničního provozu a můžou vám doslova zachránit život!
***
KDYŽ SE ŘEKNE…
* HORSKÉ, MTB Je určeno do terénu. Má menší robustnější rám, oproti silničnímu kolu má vzpřímenější posed, rovná řídítka a široké pláště s hrubým vzorkem. Může být vybaveno přední odpruženou vidlicí, nebo předním a zadním odpružením.
* KROSOVÉ, TREKINGOVÉ Univerzální pro jízdu na silnici i v lehčím terénu, vhodné pro cykloturisty. Je kombinací silničního a horského kola. Krosové kolo se hodí pro sportovní jízdu, trekingové nabízí pohodlnější, vzpřímenější posez.
* SILNIČNÍ Pro rychlou jízdu na kvalitních zpevněných komunikacích. Kolo má pevný, lehký rám, aerodynamický posed a osazení kol úzkými plášti s hladkým vzorkem. Nízko položená, zahnutá řídítka poskytují dobrou oporu pro stoupání či sprinty. Do této kategorie patří také triatlonová, dráhová a cyklokrosová kola.
* CITY Ideální pro pohodlnou a příležitostnou jízdu na kvalitních komunikacích, zejména pro kratší výlety, nákupy apod
* SPECIÁLNÍ Downhill, freestyle, BMX a 4X kola jsou určena pouze pro speciální disciplíny (sjezdové či skokanské, jízda v rampě, ad.).
* OSTATNÍ Dalšími typy kol jsou: dětská, tandemy, skládací, s pomocným motorkem, handbike, lehocykly a další, jejichž základem je jízdní kolo.
O autorovi| TEXT MARTINA LŽIČAŘOVÁ
Popisy k obrázkům
Autor fotografií: FOTO: MARTINA LŽIČAŘOVÁ