Malá auta jsou větší
Řada novinek je na rozhraní mezi malými vozy a větší třídou, má i lepší vybavení.
Některé automobilky sázejí na úpravu stávajících modelových řad, jiné jdou zcela novou cestou spíše menších a ekologických vozů. Hitem jsou elektromobily, které rostou v konstrukčních kancelářích jak houby po dešti.
Z čeho můžeme vybírat?
V nabídce Citroënu najdeme modelovou řadu C3 Picasso, což je malé MPV. Kompaktní karoserie měří na délku 4 078 mm, na šířku 1 730 mm a na výšku 1 669 mm a díky svému hranatému tvaru je interiér dobře využitelný jak pro posádku, tak pro zavazadla. Zavazadlový prostor má základní objem až 500 litrů, po sklopení sedadel se zvětší až na 1 506 litrů. Výrobní program zahrnuje čtveřici motorů – dva zážehové a dva vznětové.
Citroën nabízí i novou generaci vozů C3 – model DS3. Ten se má již na první pohled odlišovat od všeho ostatního, co je ve třídě malých vozů k dostání. Velké čelní sklo více připomíná vozy s karoserií MPV a také rozměry jsou větší, než byly u předchůdce. Hlavní zbraní malého třídveřového hatchbacku má být široká nabídka jeho individuálního vybavení.
V nabídce Dacie doplňuje úspěšný Logan modelová řada Sandero – pětidveřový model, který nabízí solidní vnitřní prostor. Dacia Sandero rovněž využívá techniku sedanu Logan. Největším lákadlem ale budou asi pravděpodobně ceny, které začínají již na 149 900 Kč.
Je libo stahovací střechu?
Fiat nabízí modernizovanou řadu Punto Evo, která by měla časem nahradit modely Grande Punto (nyní přejmenované na Punto Actual, jejich cena začíná již na 199 900 Kč). Punto měří do délky 4,06 m, šířky 1,69 m a výška je 1,49 m. Uvnitř najdeme kvalitnější plasty a na výběr jsou nové barevné kombinace i inovované motory.
Z malých vozů, i když pohybujících se cenově v poněkud vyšších sférách, je u Fiatu i „pětistovka“. Tu můžete nyní mít i v provedení 500C, což je kabriolet s plátěnou střechou. Ta je stahována za pomoci elektromotoru a zajímavým prvkem je řešení zavazadlového prostoru, do něhož se nelze zvenčí dostat při stažené střeše. Interiér vozu pojme čtyři cestující.
Nový Ford Ka vychází z Fiatu 500, přesto je odlišný. K pohonu jsou připraveny zážehové motory 1,2 Duratec a poprvé se v nejmenším Fordu objevuje turbodiesel -1,3 Duratorq TDCi. Také Ford Fiesta zcela změnil svůj vzhled. Ze spíše konzervativního automobilu se stal sportovně laděný vůz klínovitého profilu a nepřehlédnutelných linií. Uvnitř narostl a vyznačuje se svěže a originálně pojatou přístrojovou deskou.
Pětidveřový hatchback Hyundai i20 využívá delší rozvor než jeho předchůdce Getz, a nabízí tak celkem prostorný interiér. Pro pohon této modelové řady je určeno sedm motorů – tři zážehové a čtyři vznětové.
Nová generace Chevroletu Spark, který vychází z konceptu Beat, se odlišuje od předchozích modelů přídí s výraznou maskou chladiče a velkými světlomety, na které navazují ostré hrany celé karoserie. Pětidveřový automobil je dlouhý 3,64 m, rozvor náprav je 2,375 m. Zavazadlový prostor nabízí základní objem 170 litrů a po sklopení zadních sedadel až 994 litrů. Pod kapotou jsou zážehové čtyřválce s objemy 1,0 a 1,2 l.
Auto z výstavy
Kia zaujala v poslední době městským crossoverem Soul, který prý ani původně neměl přijít na trh. Vystavený koncept se ale setkal s takovým úspěchem, že bylo rozhodnuto o jeho sériové výrobě. Nejúspěšnějším modelem u automobilky Kia je řada Cee’d, nyní s kompletně přepracovanou přední částí, prodlouženou o 25 mm na 4,26 m.
Kia Venga je určena výlučně pro evropské trhy. Nabízí vnitřní prostor, jakým disponují v řadě případů mnohem větší automobily. Na svou třídu má nezvykle dlouhý rozvor náprav (2620 mm), výšku 1,6 m a důmyslné uspořádání konstrukčních prvků. Má benzinové i naftové motory.
Současná generace vozu Mitsubishi Colt je inspirována poslední verzí modelové řady Lancer. I nadále je ale karosérie vyšší stavby. Základní jednotkou pro pohon je zážehový motor s objemem 1,1 litru, který doplňuje motor s objemem 1,3 l.
Opel přichází s novou generací Astry, navazující svým designem na model Insignia. Pětidveřový hatchback vyjíždí na zcela novém podvozku s delším rozvorem a širším rozchodem vpředu i vzadu, s kompletní řadou osmi motorů. Zavazadlový prostor má základní objem 370 l. Zcela novou řadou je Meriva. Vůz bude vybaven řadou inovativních prvků. Koncept uchycení sedadel FlexSpace byl dále rozpracován a zásadní novinkou Merivy druhé generace je originální systém protisměrně otevíraných dveří FlexDoors, který výrazně zlepšuje přístup do interiéru. Třetí generace Renaultu Mégane přišla s výraznou změnou designu. Tentokrát ale již tvary karosérie nevzbuzují tolik debat, jako druhá verze. Během krátké doby se Mégane představil nejen jako pětidveřový hatchback, ale rovněž ve verzi coupé a také jako kombi nesoucí označení Grandtour.
Yeti – auto roku
Nejprodávanějším vozem u nás v segmentu malých automobilů je jednoznačně Škoda Fabia. Ještě v letošním roce by mělo dojít ke změně přední části – vůz by se měl přiblížit omlazeným tvarům Octavie. Nabídka se rozšíří o nové typy motorů, především o přeplňované benzinové motory 1,2 TSI, které doplní i turbodiesely 1,6 TDi a v budoucnosti snad i motory 1,2 TDi, které vynikají především nízkou spotřebou. V současné době Škoda nabízí Fabii již za 199 900 Kč. Pokud byste chtěli něco většího, Škoda má své první SUV s názvem Yeti. Yeti je díky svému designu na silnici snadno rozeznatelný a současně nese typické znaky vozů Škoda. Kromě jiného i proto jej odborní novináři zvolili jako Auto roku KMN 2010 v České republice.
Toyota modelem IQ ještě zmenšila představu o tom, jak vypadá malý vůz. Automobil je určen pro 3 + 1 cestujícího. Tento mikroautomobil se vejde těsně do tří metrů, je široký 1,7 m a vysoký 1,5 metru. Bez problémů se dovnitř poskládá i řidič většího vzrůstu. Motory pocházejí vesměs z modelové řady Yaris, umístěny jsou vpředu. Automobil je vybaven řadou neobvyklých technických prvků, kam patří i letošní vítěz ankety Technická inovace roku KMN – airbagy pro zadní sedadla. Nový hlavový airbag slouží k ochraně hlav zadních cestujících v případě nárazu do vozidla zezadu. Airbag se rozvine z čalounění střechy nad zadním oknem, a vytvoří tak ochrannou bariéru ve tvaru záclony.
Volkswagen nabízí novou, pátou generaci modelu Polo. K řadě inovací patří snížení hmotnosti vozu, což má příznivý vliv na snížení spotřeby paliva a emisí. K tomu přispívají i nové motory TDi a TSI, či sedmirychlostní dvouspojková převodovka DSG. Polo je nabízeno v pětidveřové i třídveřové verzi.
TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV