Kupujeme ojetý vůz
Rozhodujete se pořídit si automobil a váháte, zda koupit menší nový vůz, nebo si raději vybrat větší automobil ojetý?
Jednoznačná odpověď neexistuje. Obě varianty mají svá pro i proti. Pokud se rozhodneme pro nový automobil, máme jistotu, že jsme prvním majitelem, auto voní novotou,můžeme si jej zabydlet dle svého, máme jistotu záruky a v případě závady se nám autorizovaný servis postará o nápravu.
Na druhou stranu musíme jezdit na pravidelné prohlídky, aby záruka nezanikla, což s sebou nese určité náklady, a navíc nový automobil ztrácí rychle na své hodnotě.
Téměř nové vozy
Také proto je velký zájem například o tzv. roční automobily, tedy vozy, které jsou v provozu jen krátce, sloužily třeba jako předváděcí u prodejce, mají najetu poměrně příznivou porci kilometrů a jejich cena je zpravidla výrazně nižší než cena vozidla nového. Tyto automobily jsou většinou také ještě v záruce. Ale pozor, v případě udržení záruky u takového vozu je nutné jej dále pravidelně servisovat dle pokynů výrobce.
I u těchto automobilů bychom ale neměli zapomínat na jedno ze základních pravidel při koupi ojetého vozidla -mělo by projít důkladnou kontrolou, a to nejen technického stavu, ale také stavu po právní stránce. Automobil mohl být totiž opraven po havárii, vytopen povodní, váznou na něm splátky, exekuce apod.
Diesel nebo benzín
U nového i ojetého automobilu nás čeká rozhodnutí, a to volba typu motoru – vznětový, tedy naftový, nebo zážehový, tedy benzínový. Dříve zdůrazňované úspory naftových pohonných jednotek, které spotřebovávají oproti benzínu méně paliva, již vzaly za své. Současné benzínové motory dokážou i z menšího objemu získat dostatečný výkon a točivý moment při rozumné spotřebě a nafta zase občas u čerpací stanice svou cenou přeskočí i cenu benzínu. Naftové motory pak mají o něco dražší servis.
Na co dávat pozor
Jedním z velmi závažných problémů a specifik našeho trhu ojetin je omlazování vozidel a stáčení tachometrů. Při prohlídce vyhlédnutého automobilu bychom měli být velice opatrní a raději si ověřit všechny informace, které prodávající poskytuje.
Podle všeho až třetina prodávaných ojetých vozidel má u nás upravený tachometr, a tími počet ujetých kilometrů. Kromě toho, že se jedná o podvod, kdy počet ujetých kilometrů rozhoduje i o výši ceny vozu, jedná se o nebezpečné jednání i vzhledem k nutným servisním úkonům. Ty se většinou řídí nejen časově, ale také podle počtu ujetých kilometrů.
Všímejte si opotřebení
Neoprávněné manipulace s tachometrem zastírají skutečné opotřebení automobilu, což může být nebezpečné i z hlediska bezpečnosti provozu na silnicích. Při prohlídce vozu nezapomeňte na nic, co by vám mohlo stáří vozu odhalit – například opotřebení pedálů, řadicí páky,madla ruční brzdy, volantu, stav čalounění, madel dveří a sedaček. Pokud se vámzdá, že stav interiéru neodpovídá počtu najetých kilometrů, je rozhodně lepší vůz nekupovat.
Ověřit rok výroby můžeme ale nejen podle VIN čísla, které je rovněž jedním z nejvíce upravovaných identifikátorů u automobilů, ale také podle dalších kódů, které najdeme například na sklech, sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, klimatizaci, alternátoru, nádobkách na provozní kapaliny atd.
Pozor na havarovaný vůz
Důkladnou prohlídkou můžeme odhalit i další závady. Pozor je potřeba dát si na vozidla, která prodělala vážnou nehodu, byla rovnána na opravárenské stolici, měla vystřelené airbagy apod. Takovým je lepší se vyhnout. Varovat nás může například jiný odstín laku na některém z dílů karoserie, který značí jeho opravu. Pak je potřeba zjistit, jak závažná oprava to byla.
Při kontrole nezapomeňte vyzkoušet otevření a zavření všech dveří, kde nedoléhání, vrzání, obtížné zavírání může značit zkroucení karosérie. Podívejte se, zda jsou spáry a mezery mezi karosářskými díly stejně široké, především mezi kapotou a blatníky, maskou a světlomety. Správně usadit kapotu po havárii totiž není úplně jednoduché.
Všímejte si také poškozeného laku na šroubech, což značí jejich povolování, nebo nejrůznějších neoriginálních svarů. Pozor také na manipulaci s airbagy. Nejen, že tak můžeme odhalit havarovaný vůz, u kterého airbagy vystřelily, ale občas se někdo snaží prodat automobil, který by měl být airbagy vybavený, a v příslušných místech je jen zaslepená díra. Vozidlo prohlédneme i zespodu, kde kontrolujeme nejen celistvost vozu, případně začínající korozi, ale také mechanické opotřebení jednotlivých dílů.
Pokud se na prohlídku sami necítíte, přizvěte si odborníka, případně s vozem vyrazte do značkového servisu. Poctivý prodejce jistě nebude nic namítat a prohlídku vám umožní.
Další investice
U ojetého vozu myslete na to, že kupní cena nebude konečnou investicí. Po koupi budete muset přistoupit k některým servisním úkonům. O těch rozhodne stav vozu, ale minimálně to bude výměna motorového oleje a jeho filtru, případně výměna rozvodů, pokud jsou řešeny řemenem, kontrola a výměna brzdové kapaliny, nejrůznějších filtrů, zapalovacích svíček, brzdového obložení a destiček apod.
Kupní smlouva je důležitá
Dalším důležitým krokem je uzavření kupní smlouvy. Tímto okamžikem a předáním vozu přecházejí na kupujícího všechna vlastnická práva i povinnosti. A nezáleží na tom, že auto ještě není přepsané v evidenci vozidel. Kupující je povinen uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla (tzv. povinné ručení) co nejdříve po koupi automobilu.
Prodávající poté na příslušném úřadě odhlásí vůz na nového majitele se zápisem do technického průkazu, který pak předá novému majiteli. Kupující ještě před přihlášením vozidla na úřadě musí navštívit s vozem Stanici technické kontroly, kde bude provedena tzv. evidenční kontrola, potomse všemi potřebnými doklady navštíví příslušný dopravní úřad, kde vůz na sebe přihlásí. A pak jižmůže spolu se svým novým automobilem vyrazit na všední i nevšední cesty.
TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: THINKSTOCK A SHUTTERSTOCK