U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Klimatizace v autě

Kategorie: Volný čas | Autor: Jiří Svoboda

V nabídce prodejců automobilů nacházíme čím dál častěji také vozy vybavené klimatizačním zařízením. Automobilky jej nabízejí především v letních prodejních akcích, a to mnohdy jako nadstandardní zařízení, dodávané bez doplatku. Klimatizace se tak pomalu stává neodmyslitelnou součástí dnešního moderního vozu.

Někomu může připadat klimatizace jako jedna ze zbytečných výbav automobilu. Je ale dokázáno, že proti letnímu vedru ve voze je klimatizace účinným bojovníkem. Jako se vším se to s ní ale nesmí přehánět a je nutné zacházet s ní rozumně.

Pokud je řidič vystaven v kabině vozu teplotám vyšším než 25 °C, je již po krátké době malátný a musí se velmi přemáhat, aby za volantem neusnul. Tím je horko za volantem velmi nebezpečné. Dá se mu čelit častými zastávkami a je také nutné zvýšit přísun tekutin. Klimatizace se tak stává velmi prospěšným zařízením v boji s vysokými teplotami v interiéru vozidla. Nesmíme to však přehnat. Pokud si totiž příliš vychladíme vnitřek vozu a vystoupíme do letního horka, vystavujeme se nebezpečí tepelného šoku, který je zdravotně značně nebezpečný. Tedy i zde platí “všeho s mírou”.

V dřevních dobách klimatizace pro automobily byla tato zařízení nejen objemná, ale také velmi energeticky náročná. Docházelo dokonce k to-mu, že když sepnula klimatizace a motor byl v režimu běhu naprázdno, jednoduše zhasl. Dnes jsou již systémy nejen velmi spolehlivé, rozměrově přijatelné (takže se mohou montovat i do vozidel nižších tříd), ale také méně náročné na spotřebu energie. Pokud je klimatizace namontována již od výrobce, ve většině případů je propojena s řídicí počítačovou jednotkou a v případě jejího zapnutí se automaticky zvýší přísun paliva do motoru. Znamená to ale, že i přes snížení energetické náročnosti je klimatizace stále ještě výrazným spotřebičem ve vozidle (ubírá nám zhruba 5 koňských sil na výkonu). Proto musíme při jízdě se zapnutou klimatizací počítat se zvýšenou spotřebou paliva. Ta je však vykoupena lepší jízdní pohodou posádky

a díky tomu také zvýšením bezpečnosti při jízdě.

V současné době se ve vozech nejčastěji setkáváme se dvěma základními systémy klimatizací. Princip chlazení u obou zůstává stejný, rozdíl je v jejich ovládání. Manuální systém poznáme podle toho, že na ovladači je rozlišeno pouze červené a modré pole (pro nastavení teploty); samočinný, nebo také digitální systém umožňuje nastavit požadovanou teplotu na displeji ovládání. Samočinný systém pak podle potřeby udržuje zvolenou teplotu buďto chlazením, nebo naopak přitopením. Výsledkem je dosažení optimální teplotní pohody ve vozidle.

***

ZAPAMATUJTE SI

* S tepelnou pohodou je potřeba se naučit zacházet.

* V interiéru vozu by mělo být zhruba jen o 5 oC méně než venku.

* Maximální snížení teploty by uvnitř nemělo překročit 10 oC.

* Před koncem cesty a vystoupením začněte ve voze teplotu zvolna zvyšovat, aby teplotní rozdíl nebyl tak velký.

* Při prudkém přechodu z vychlazeného interiéru do tepla venku může organizmus reagovat až tepelným šokem.

* Pokud máte v automobilu namontovanou klimatizaci, občas ji zapněte i v zimě, ochráníte tak toto poměrně nákladné zařízení před poškozením například zamrznutím kondenzátu, nebo před korozí.

* Jestliže se rozhodnete pořídit si nový vůz s klimatizací, je dobré vyhledat nabídku prodejců, kteří především před letní sezonou nabízejí klimatizaci v ceně speciálních modelů.

Popisy k obrázkům

Autor fotografií: KRESBA JIŘÍ NOVÁK

Klimatizace v autě