U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
JE VÝHODNÉ JEZDIT NA PLYN?
Kategorie: Peníze | Autor: Marie Rubešová
Někteří motoristé se pro tuto variantu, tedy pro pohon automobilu zkapalněným propan-butanem, rozhodli ještě v době, kdy se za úpravu nádrže a motoru platilo 14 tisíc korun. Ceny se však narovnávají, a narovnaná cena je – ostatně stejně jako narovnaný člověk – vyšší. Za příslušnou úpravu vozu na LPG dnes zaplatíte 25 tisíc korun. A chcete-li využít nejlevnějšího pohonu, tedy zemního plynu, dosáhne vstupní investice 40 tisíc. Přesto přibývá řidičů, kteří se pro tyto varianty rozhodli. Ceny benzinu se totiž loni v létě a počátkem podzimu pohupovaly kolem třicítky a dokonce i nad ní. Letos přece jen o pár korun klesly, ale kdo ví, jak se bude vyvíjet pohyb na trhu s naftou v budoucnu? A tak se jistě vyplatí zvážit všechna pro i proti, abychom za cesty na chatu nebo chalupu nevyhazovali peněz víc, než je nutné.
Co mluví pro benzin
Hodně záleží na tom, jak intenzivně automobil využíváme. Motorističtí odborníci se shodují na tom, že při zhruba 12 tisících kilometrech za rok, což je vzdálenost, jakou ujede průměrný řidič, jsou pro většinu z nich stále nejvhodnější benzinová auta. (Tím samozřejmě nemíníme otesánky, jejichž konzumace se točí kolem patnácti litrů na stovku.) Benzinová auta jsou tichá, nenáročná a v porovnání s ostatními mají levnější pojištění i servis. Při opravách nejsou nutné zvláštní ohledy na bezpečnost jako u plynových vozů a síť opraven je podstatně hustší. Nepotřebují roční revize jako plynová auta a mají obvykle lepší jízdní vlastnosti. Jednou z otázek, velmi důležitých právě pro víkendové návštěvníky venkovských nemovitostí, je velikost úložného prostoru. Je známo, že právě zavazadlový prostor je u plynových aut omezen vestavěnou nádrží na plyn.
Kdopak by se plynu bál
Bát se mohou právě ti, kdož jezdí málo a svá autíčka šetří. Těm je totiž sežere rez dřív, než se zaplatí náklady na přestavbu. Vyjdeme-li z tabulky, která porovnává cenu na kilometr při použití všech u nás dostupných paliv, je zřejmé, že při výše zmíněných 12 tisících kilometrech zaplatí řidič Škody Octavie, jež byla pro testování použita, za rok u benzinových pump 23 760 Kč. Majitel stejného vozu, který bude tankovat propan-butan (zn. LPG podle anglického Liquid Petroleum Gas), bude mít při stejném cestování vydání nižší, pouhých 15 840 Kč. Nejméně zaplatí za srovnatelnou spotřebu majitel škodovky upravené na zemní plyn (zkratka CNG – Compressed Natural Gas), a to 9 tisíc Kč. Uvážíme-li, že přestavba vozu na LPG stojí oněch zhruba 25 tisíc korun, vrátí se nám náklady na ni v ceně za propan-butan po třech letech (za rok uspoříme oproti benzinu 7920 Kč). Porovnáme-li benzin se zemním plynem, je úspora zajímavější (14 760 Kč za rok). Ovšem vzhledem k tomu, že úprava na zemní plyn stojí 40 tisíc korun, vyjde návratnost zhruba podobně. Pokud počítáme s tím, že budeme upravené vozidlo využívat i v dalších letech, připisujeme si už jen aktiva.
Plyn je bezpečnější
Říkat, že si budeme připisovat už jen aktiva, to je pochopitelně poněkud nadnesené. Oproti “klasice” klesá při použití LPG o 5 % výkon motoru a zhruba o 10 % spotřeba. Pokud však přestavbu provede specializovaný servis s příslušným oprávněním, je provoz plynového auta dokonce bezpečnější než benzinového. Bariérové zkoušky prokázaly, že nádrž na plyn bez úhony přežije i případný požár (totéž platí o nádrži na CNG, jenž se na rozdíl od zkapalněného LPG tankuje stále ve skupenství plynném; nádrž je však tlakově předimenzovaná). Při vzrůstajícím tlaku se nádrž pouze deformuje. Nádrž na oba druhy plynů se montuje do zavazadlového prostoru (pro LPG se u nás mohou montovat už i do prostoru pro náhradní kolo, pak ovšem zabírá místo v kufru rezerva). Dále je nutné instalovat plynové vedení od nádrže k motoru a na motoru pak vybavení, potřebné pro samotný provoz na plyn. Propan-butanová technika se v poslední době rapidně zlepšuje a nejmodernější výrobky s přímým vstřikováním paliva upraveným vozům neubírají prakticky nic na komfortu jízdy a spotřeba roste ve srovnání s benzinem jen minimálně. Do nejnovějších typů motorů vyvinuli ve zkušebně firmy Landi Renzo zcela nový systém vícebodového vstřikování plynu IGS, kdy je palivo dodáváno pro každý válec zvlášť. Tím jsou minimalizovány emisní hodnoty výfukových plynů a při provozu nedochází ke snížení výkonu. Tento systém lze v současné době použít pro přibližně 300 typů benzinových motorů. Prvním vozem, pro který je v České republice schválena hromadná přestavba na pohon LPG se systémem vícebodového vstřikování plynu, je Škoda Octavia. Předseda LPG-klubu Tomáš Hanzl z Brandýsa nad Orlicí tvrdí, že v lacinějších provedeních pro starší auta se náklady na běžnou plynovou úpravu mohou vrátit už po jednom roce průměrného cestování. Kdo jednou “ochutnal” provoz plynového auta, prý zůstává tomuto pohonu věrný i při nákupu dalšího. Uvážíme-li, že v Česku lze propan-butan tankovat u 560 čerpacích stanic, což plně pokrývá poptávku, není se čemu divit. Mladoboleslavská škodovka navíc vyrábí, popřípadě na požádání ještě před převzetím upraví, nová auta na plynový pohon. Dělá tím radost ekologům – i nám všem, protože motory fungující na propan-butan nevylučují na rozdíl od benzinových nebo naftových dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky…
Extrémy zemního plynu
Plynový bratr propan-butanu se může pochlubit mnoha předponami nej, ovšem s oběma znaménky. Je a zůstane nejlevnější z pohonných hmot, i když se letos jeho cena zvýšila a zřejmě ještě poroste. Má však stále rezervu – poměr cen benzin/LPG/CNG je zhruba 26 Kč/16,50 Kč/9,20 Kč (u zemního plynu jde o cenu za metr krychlový, přičemž 1 m3 = 1 litr benzinu). Na rozdíl od propan-butanu je lehčí než vzduch, takže je bezpečnější při provozu i manipulaci a jeho kvalita je stabilnější. Spalováním vzniká ještě méně škodlivých emisí než u propan-butanu, je tedy ze všech paliv nejekologičtější. Zemní plyn se však na rozdíl od zkapalněného LPG tankuje stále v plynném skupenství a síť čerpacích stanic je stále velmi řídká (i proto, že jejich zařízení je stejně jako úprava vozidel náročnější a dražší). Dvě stanice jsou v Praze a další v Liberci, Frýdku-Místku, v Horní Suché u Havířova, v Prostějově, Uherském Hradišti a ve Znojmě. Ještě letos by se však měly objevit v Hradci Králové, Plzni, Karlových Varech a dalších velkých městech. Kapacita tlakové nádrže na CNG je podstatně menší než srovnatelná hodnota u propan-butanu. Plyn se do ní musí natlakovat, což zabere mnohem víc času než tankování tekutého paliva. Na závěr si však znovu zopakujme, že jde o výrazně nejlevnější palivo, jehož zásoby jsou podstatně vyšší než zásoby výchozí suroviny benzinu a propan-butanu, ropy.
Náklady na kilometr jízdy 1)
Vozidlo
x Palivo
cena v Kč/km
Škoda Octavia 1,6 MPI x benzin
1,98
Škoda Octavia 1,6 MPI x propan-butan 1,32
Škoda Octavia 1,6 MPI x zemní plyn 0,75
Pozn: 1) při katalogové spotřebě, ceny pohonných hmot jsou z poloviny ledna 2001.
Podle: MF DNES