Je větší vůz vždy bezpečnější?
Mezi hlavní kritéria při výběru nového vozu rozhodně patří jeho bezpečnost. Ať už vybíráme nový, nebo nějaký více či méně ojetý, vyplatí se udržet emoce na uzdě a zjistit co nejvíce informací.
Rozhodneme-li se pořídit si nové vozidlo, tak pravděpodobně začneme uvažovat o tom, jak a k čemu bude vlastně sloužit. Zda budeme požadovat velký, nebo malý automobil, kolik lidí budeme vozit a jak velký zavazadlový prostor bude vyhovovat pro přepravu všech věcí, které nezbytně potřebujeme dostat z bodu A do bodu B.
Jednou z klíčových otázek je pak také bezpečnost vozu. Mezi obvyklé argumenty totiž patří, že větší vůz ochrání posádku lépe. Tomu odpovídá i současná obliba automobilů kategorie SUV. Samozřejmě velká auta mohou být v krizové situaci k řidiči vstřícnější, ale rozhodně to není jednoznačné pravidlo. Bezpečné auto bychom tak neměli vybírat pouze podle velikosti. Automobil s většími rozměry obsahuje jednoznačně více materiálu, který v případě nárazu dokáže absorbovat také větší množství energie. O to více před časem překvapil výzkum americké instituce IIHS (Insurance Institute of Highway Safety). Ze zjištěných dat totiž vyplynulo, že s velikostí automobilu neklesá úměrně počet fatálních případů při nehodách. Kupodivu se ukázalo, že kategorie největších aut třídy SUV byla srovnatelná s běžnými osobními auty střední velikosti.
Jak rychle stárne auto?
Významnou roli v otázce bezpečnosti vozidla s postupujícím časem má především údržba a opotřebení materiálu. Zde je potřeba zvýšit opatrnost hlavně v případě, kdy si budeme pořizovat ojeté vozidlo. Takový zrezivělý podvozek sebevětšího automobilu se totiž nemůže porovnávat například se zbrusu novým vozem byť „jen“ střední třídy. Za posledních několik let totiž zcela zásadně stoupla bezpečnost vozidel s ohledem na jejich konstrukci, použité technologie a materiály.
S tím souvisí snížení rizika vážných zranění například v případě nárazu. Již zmíněná organizace IIHS před časem provedla nárazovou zkoušku, kdy proti sobě poslala vůz Bel Air z roku 1959 a moderní Chevrolet Malibu. Cílem bylo právě ilustrovat, jak pokročila bezpečnost osobních aut. Zatímco u nového Malibu zůstal tvar kabiny stabilní a většinu nárazu pohltila přední deformační zóna, u Bel Air došlo ke kolapsu celé přední části karoserie až po B sloupek. Starší automobil samozřejmě nebyl vybaven ani airbagy, ani bezpečnostními pásy. Riziko smrtelných zranění pak představovala především deformace střechy, posun palubní desky do interiéru a střet volantu s hlavou řidiče.
Hvězdičky pro ocenění bezpečnosti automobilu
Klíčovým prvkem při rozhodování o koupi vozidla se tak stává právě to, jakým způsobem bude ochráněna posádka vozu v případě havárie. Důležité tak je, aby se zájemci dostali ke spolehlivým a přesným srovnávacím informacím, které se týkají bezpečnosti provozu jednotlivých modelů automobilů. K tomu přispívá i hodnocení nezávislé organizace Euro NCAP, která využívá pro jednoduchou orientaci systém hvězdiček přiřazovaných podle přesně stanovených kritérií jednotlivým modelům vozidel na základě nárazových zkoušek.
Dokonalejší konstrukce i nové technologie
Cesta k bezpečnému automobilu je dlouhá a vyžaduje řadu konstrukčních výpočtů, počítačových simulací a zkoušek se skutečnými vozy. Jejich cílem je odhalit a postupně odstranit nedostatky, které má vůz ve stádiu vývoje. Při vývoji nového vozu vznikají nejdříve jeho designérské studie a teprve potom přicházejí na řadu technici se svými výkresy, výpočty, počítačovými simulacemi, maketami a prvními prototypy. I po uvedení vozu na trh jsou uskutečňovány zkoušky, které ověřují, zda mají vozy vhodné bezpečnostní vlastnosti i během sériové výroby.
V současnosti se již při vlastní přípravě konstrukce vozu pracuje s počítačovými simulacemi, které dokážou zobrazit chování celého automobilu nebo některé jeho části v případě nárazu. Přesto jsou nárazové zkoušky – crash testy – nezastupitelné a než se hotový vůz objeví na silnici v rukou zákazníků, jsou provedeny desítky těchto testů.
Pomáhají i nové systémy
Konstruktéři vozidel se snaží pomoci řidičům využitím stále se zdokonalujících podpůrných systémů. A tak platí, že starší automobily zcela samozřejmě nemohou dosahovat současně nastavených bezpečnostních standardů. Vývojová střediska a týmy techniků se snaží vytvořit asistenční systémy pro řidiče, které by dokázaly odvrátit nebezpečí havárií, případně snížit jejich závažnost. Vozy jsou dnes vybavovány senzory a elektronickými systémy, které monitorují a vyhodnocují situaci na silnici, umí rozeznat rizikové situace a mohou tak podporovat rychlou reakci řidiče. Systémy rovněž pomáhají s udržením pozornosti řidiče a třeba i s tím, aby vůz bezpečně zaparkoval.
Základem jsou informace
Je vlastně jedno, jestli si vybereme malý automobil, velký rodinný vícemístný a víceúčelový vůz, nebo třeba auto, se kterým se budeme moci vydat do terénu. Měli bychom vždy zvážit všechna pro a proti, zjistit si co nejvíce informací o tom, jak vůz dopadl v hodnocení nezávislých testovacích institucí, v testech odborných médií i jak se k němu vyjadřují třeba i majitelé, kteří náš vysněný model vlastní. A neměli bychom také zapomínat na získání informací o servisních intervalech a cenách servisu. V případě výběru ojetého vozu bychom se také měli zaměřit na jeho historii a aktuální technický stav. I přes všechny nejmodernější metody, použité materiály i technická zařízení snižující následky havárie je vždy tím rozhodujícím faktorem člověk, který sedí za volantem vozidla.
Víte, že…
Do automobilů nově uvedených na trh musejí výrobci od května roku 2022 (od roku 2024 pak u všech prodávaných vozů) doplnit inteligentní regulaci rychlosti (ISA), přípravu pro montáž tzv. alkoholového imobilizéru, upozornění na ospalost a nepozornost řidiče, upozornění na chodce za autem a černou skříňku. Kromě toho také dnes již běžný systém nouzového brzdění před překážkou a asistent jízdy v pruzích.
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock