U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Jak vozit to, co se do auta nevejde

Kategorie: Peníze | Autor: Ota Marek

KUPUJEME

V létě se na silnicích objevují automobily, které se téměř ztrácejí pod přetékajícími zahrádkami na střeše. Takto naloženy mohou ohrožovat provoz na silnicích, současně zvyšují spotřebu vlastních pohonných hmot.

Týmy konstruktérů vymýšlejí karoserie osobních automobilů kromě jiného i s přihlédnutím k omezení vlivu odporu vzduchu. Autům proto dávají vhodný aerodynamický tvar. A když si takové auto s dokonalým tvarem a z toho i plynoucí nižší spotřebou pohonných hmot koupí běžný uživatel a namontuje na něj “zahrádku”, na ni přiváže bedny a jiné předměty s nevhodnými tvary, diví se, že místo proklamovaných šesti až sedmi litrů na 100 km spotřebuje takto “upravený” vůz až dvojnásobek.

Trocha teorie

Při obtékání tělesa vzduchem vznikají aerodynamické síly. Protože aerodynamický odpor závisí na ploše a tvaru obtékané překážky a zejména na rychlosti vzduchu, snaží se konstruktéři, aby proudění vzduchu kolem karoserie bylo zejména laminární, při němž proud vzduchu hladce obtéká překážku a za ní se nepromíchává. Proudění turbulentní, při němž kolem překážek vzduch nepravidelně víří, je nežádoucí, protože aerodynamický odpor takové překážky je mnohem vyšší, což u vozidla znamená větší spotřebu pohonných hmot; kromě toho se často díly vozidla obtékaného turbulentně nežádoucně rozkmitávají. Automobilky používají pro zjišťování navržených karoserií a jejich dílů speciální tunely, kde jsou modely nebo i celá auta obtékány proudy zbarveného vzduchu či kouře, případně se na vozidlo nalepí množství tenkých vlákének, která by měla v proudu vzduchu vlát zcela pravidelně v jediném směru. Moderní automobily mají podíl laminárního a turbulentního proudění v poměru až 10:1, takže odpor vzduchu je minimální. Při narušení optimálního tvaru karoserie, například zavazadlem na střeše vozidla, stoupá spotřeba pohonných hmot, a to se vzrůstající rychlostí jízdy až s třetí mocninou. Znamená to, že jestliže nárůst spotřeby benzinu u vozidla s takovýmto “aerodynamickým defektem” při rychlosti 40 – 50 km/hod je neměřitelně nízký, může spotřeba při rychlosti kolem 120 km/hod vzrůst až na dvojnásobek původní hodnoty.

Je lepší “zahrádka” nebo “rakev”?

Stejně jako si můžeme spočítat, že v nájmu za byt zaplatíme například za nepoužívaný šicí stroj (který nám zbytečně zabírá plochu až 0,5 m2) každý měsíc několik desítek korun, je možno zjistit, že vézt na střeše auta na dovolenou v Řecku nebo ve Španělsku terénní kolo je mnohem dražší, než si je půjčit na místě i v sebedražší půjčovně. Pokud je ale převoz některých věcí mimo kufr auta nezbytný, máme několik možností. Kola vozíme na střeše nebo “za autem”, uchycené ve speciálních nosičích. Stejně tak existují nosiče na střechu auta pro lyže. Rozměrnější předměty, například nábytek, koberce, balíky můžeme převážet na střešním nosiči, tzv. zahrádce. Musíme ale dbát na správné a bezpečné upevnění. Jestliže vezeme z města na chalupu starý stůl, musíme jej upevnit tak, aby proudu vzduchu byla vystavena co nejmenší plocha, mimoto bychom měli jet nižší rychlostí. Pro častější převoz větších předmětů je pak výhodnější použít přívěsný vozík, který se dá na mnoha místech i půjčit. Auto však musí být vybavené tažným zařízením. Těžké předměty na střechu nepatří vůbec; mezní zatížení “zahrádek” bývá 30 kg, větší zátěž může ohrozit stabilitu vozidla. Přivázat padesátikilogramový pytel cementu na zahrádku a pak uhánět jako o závod je nesmyslné riziko – v zatáčkách hrozí řidiči takto “ozdobeného” vozidla, že po dramatické jízdě po dvou kolech skončí na boku někde v příkopě. Pro ostatní drobnější nebo úzké dlouhé předměty (oblečení, stany, spací pytle, sportovní náčiní včetně lyží) je vhodný střešní box, lidově zvaný “rakev”. Boxy vyrobené z pevného skelného laminátu jsou uzamykatelné (někdy centrálně), vybavené pneumatickými či hydraulickými vzpěrami, otvíratelné z boku nebo zpředu, v případě rozměrnějších boxů z obou stran. Boxy mají objem od 280 dm3 do 650 dm3, přičemž velké typy většinou nevyužijeme a v případě běžných automobilů ani neuvezeme. Pokud totiž objem 650 dm3 naplníme například textiliemi, které mají specifickou váhu asi 200 gramů/dm3, pak na střeše povezeme asi 160 kilogramů (130 kg obsahu boxu + asi 30 kg box). Velikost boxu tedy vybíráme podle našich skutečných potřeb. Protože i střešní box zvyšuje spotřebu pohonných hmot, instalujeme ho na střechu jen v případě, že jej nepovezeme poloprázdný.

Pohled do prodejen

Na moderní vozy, které nemají okapové drážky, do nichž jsme u starších škodovek montovali “zahrádky”, musíme používat výhradně předepsané nosiče, které se upevňují do rámu dveří. Svépomocná úprava nosičů starých typů i rukodělná výroba je z bezpečnostních důvodů zakázána. Jednoduché “příčníky”, které se dají upevnit podobně jako staré typy zahrádek, jsou finančně dostupné (700 až 800 Kč), jejich trvalé umístění na střeše však spotřebu benzinu poněkud zvětšuje. Často se na střechy automobilů montují podélné nízké nosiče, které však musí instalovat odborná firma. Na základní nosiče se pak dají upevňovat jak některá zavazadla, tak nosiče na lyže či jízdní kola. Jízdní kola se dají přepravovat jak v poloze nastojato (je to výhodné zejména u dvou nebo tří kol), tak upevněné v poloze naležato; v tomto případě se však kolo musí položit na levý bok a demontovat (nebo obrátit) šlapku. Kolo se k podélnému nebo příčnému nosiči musí přitáhnout aspoň dvěma gumovými “pavouky”. Před vyjetím je nutno zkontrolovat, zda se při otřesech nemůže některá část jízdního kola dotknout střechy a poškodit lak. Nosiče a boxy najdete například v prodejnách s autopříslušenstvím, APS a v řetězcích OBI, Bauhaus, Globus, Baumax.

Základní střešní nosiče

Neuzamykatelný, pro Favorit/Felicia: asi 800 – 850 Kč

Uzamykatelný, pro Favorit/Felicia: kolem 1300 Kč

Nosič pro Octavia/Fabia: kolem 1400 Kč

Nosiče na lyže

Magnetický, pro 2 páry: kolem 800 Kč

Uzamykatelný, pro 4 páry: asi 500 Kč

Nosiče na jízdní kola

Nosič na 1 kolo k upevnění na základní střešní nosič: od 199 do 545 Kč, s výkyvnou hlavou na uchycení atypických rámů: 975 Kč

Nosič na dvě až tři jízdní kola, s dvojitým bezpečnostním uchycením: 8950 až 13 250 Kč

Zadní zavazadlový nosič až na 3 jízdní kola: 1495 nebo 1995 Kč

Střešní boxy

Střešní box SPEED LINE: mechanické vzpěry, objem 300 l, kolem 3400 Kč

Střešní box CARGO: uzamykatelný, rozměry 130x85x30 cm, objem 310 l, kolem 3700 Kč

Střešní box APEX ECONOMY: 2 zámky, 2 pneumatické vzpěry, výška 16-37 cm, objem 280 l, asi 4000 Kč

Střešní box FUNBOX 310 Ski: pneumatické vzpěry, rozměry 220x39x39 cm, objem 310 l, asi 4200 Kč

Střešní box JETBAG 360: centrální zamykání, zvedací systém Dual Force, rozměry 139x96x16-37 cm, objem 350 l, asi 7000 Kč

Střešní box WHALE CARBON: centrální zamykání, 2 pneumatické vzpěry, rozměry 227x52x33 cm, objem 380 l, asi 9500 Kč

Střešní box JETBAG 650: centrální zamykání, zvedací systém Dual Force Side, rozměry 232x100x41 cm, objem 650 l, možnost otvírání z obou stran, asi 1750 Kč

Jak vozit to, co se do auta nevejde