Jak na sníh?
Při sněhové kalamitě nám pomohou nejen poměrně drahé motorové frézy, ale i levnější zahradní technika.
Nejjednodušším nářadím jsou sněhové lopaty, hrabla a škrabky. Od mozolů nás uchrání kvalitní násady s ergonomicky tvarovanými držadly. Na polypropylénové shrnovače se šířkou 75 až 150 cm se sníh nelepí a ocelová hrana shrábne i ledovou krustu. Díky skládacím držadlům můžeme některé modely použít doma a složené převézt autem i na chatu či chalupu. Hmotnost se pohybuje podle šířky a typu násady od 2 do 4 kg (Fiskars).
_______________________________________________________________________
Další články speciálu Příprava na zimu:
Výbava na zpracování palivového dřeva
Pomocníci pro přípravu dřeva
Meteostanice do každé domácnosti
Příprava paliva
Příprava palivového dříví
Do boje se sněhem
________________________________________________________________________
Čerstvý se dá vyfoukat
Většina elektrických i motorových zahradních vysavačů, disponujících funkcí „foukání“, se dá v zimě použít k odfoukání sněhu a závějí z cest, schodišť a teras tam, kde nebudou překážet. Takové vysavače (nejrozšířenější AL-KO, Black &Decker, Flymo,Hecht, Partner, Solo aj.) odfouknou proudem vzduchu, řítícím se z plastového chobotu rychlostí přes 200 km/h, až 50 kg čerstvé sněhové nadílky za minutu.
Elektrické vysavače jsou sice levnější (od 2000 Kč výše), ale dostaneme se s nimi jen do vzdálenosti odpovídající délce přívodní šňůry. Mnohem výkonnější jsou benzínové fukary. Nejlehčí (jen 4,3 kg), např. Ergo BV 126 od Mountfieldu nebo Solo 440, udržíme díky antivibrační konstrukci i jednou rukou. V horských oblastech je ale nutné sáhnout po ještě výkonnějších benzínových fukarech, jejichž pohonná jednotka se nosí jako ruksak na zádech (např. Stihl 500, 550 nebo 600). Lehký a dlouhý plastový chobot se ovládá pohodlně jen jednou rukou! Se slehlými metrovými závějemi si však ani profesionální zádový fukar neporadí.
Elektrické lopaty a frézy
Nejlevnější pomůckou, alespoň na úklid čerstvě napadaného sněhu na chodníku a přístupových cestách k domu, jsou u nás málo známé „elektrické lopaty“ (v ceně kolem jednoho tisíce korun). Sníh odhazují rotujícím lištovým bubínkem v plastovém krytu, upevněném na teleskopické tyči. Když je tlačíme před sebou do sněhové vrstvy, odhazují sníh asi dva metry do stran (podle nastavení krytu). Šířka „lopaty“ nebývá větší než 30 cm, výhodou tedy je, že mimo sezónu doma nepřekážejí, protože se dají v komoře či garáži pověsit na zeď.
Na zaváté cesty ale pomohou až malé, tzv. jednostupňové elektrické frézy. Jejich pryžový šnek má dostatečný výkon, aby natáčivým „komínkem“ odhazoval sníh libovolným směrem až 8metrů daleko, a třením o podklad vyvolával tah k pomalé jízdě vpřed do záběru. Komfortnější jednostupňové frézy se šířkou záběru 40 až 45 cm a s příkonem kolem 2 kW odházejí za minutu až 300 kg sněhu. Jsou ovšem vázány na délku přípojného kabelu, během roku zabírají místo v garáži a na ušlapaný a mokrý sníh přece jen nestačí.
Benzínové jednostupňové frézy
Do záběru jdou tahem šneku s pryžovou obručí. Díky tomu, že jsou těžší (30 kg i více) a poháněny dvoudobými nebo čtyřdobými benzínovými motory s výkonem 2,5 až 4 kW, dokážou za minutu odházet téměř půl tuny sněhu. Šířka záběru (40 – 70 cm) roste s výkonem motoru, komínek na odhoz sněhu lze ručně natočit i sklopit, aby proud sněhu padal na přesně určená místa. Za hodinu spotřebují méně než 1 l benzínové směsi. To vše ale platí pro čerstvě napadaný sníh ve vrstvě do 30 cm. Na promrzlou vrstvu nebo vysoké závěje nestačí, protože šnek začne prokluzovat. Přepravu ulehčuje pár malých kol.
Samochodné dvoustupňové frézy
Sníh odklízejí ocelovým šnekem, který ho přihrnuje k motorem poháněné turbíně. Ta ho pak vyhazuje natáčivým odhozným komínem podle výkonu motoru až do vzdálenosti 12 metrů. Zuby na obvodu šneku si poradí i s tvrdým zledovatělým sněhem.
Motorový pojezd s jednou či více rychlostmi vpřed a vzad a pneumatiky s terénním vzorkem umožňují úklid sněhu i ve stoupání. Většinou jsou poháněny elektricky startovanými čtyřdobými motory s výkony od 5 do 10 kW. Cena se ovšem podle výkonu motoru a komfortu pohybuje od 30 do 60 000 Kč.
S nástavcem na malotraktůrku
Zejména chalupářům a majitelům větších zahrad se vyplatí pořízení frézovacího adaptéru k malým jednoosým multifunkčním traktorům, jaké nabízejí zejména VARI a Mountfield. Investice 25 až 40 tisíc korun do samotného traktůrku se vyplatí, protože ten lze po celý rok využít k řadě jiných prací -sečení, mulčování, orbě a kultivaci, nebo k tahu přívěsných vozíků aj.
Odklízení sněhu v sedě
Dvoukolové stavebnicové traktůrky nebo čtyřkolové ridery mají v příslušenství i frézové adaptéry, sněhové radlice nebo rotační kartáče. Radlice mohou odhrnovat sníh v šíři 85 až 150 cm i šikmo do stran. Pokud kola s terénním vzorkem prokluzují, zvýší se záběr nasazením orebných věnců nebo řetězů, případně se kola zatíží závažím z příslušenství.
Radlici lze obvykle natočit až do pěti různých úhlů doleva či doprava. Řidič pak odhrnuje sníh do stran podobně, jako to dokáže buldozer. Odpružený závěs radlice brání jejímu poškození v případě nárazu na skrytou překážku. Podobným způsobem lze čerstvý sníh jen odmetat pomocí rotačních kartáčů poháněných náhonovým hřídelem malotraktoru nebo rideru, a podobně jako to dělají komunální služby a silničáři, je možné k nim při další jízdě připojit i sypač posypového materiálu.
TEXT: JAN TŮMA
FOTO:ARCHIV FIREM