Horko ovlivňuje kondici řidičů

Rubrika: Auto, Auto, rss-feed

Dlouhodobě vysoké teploty negativně působí na výkon řidičů, ale nepříznivý vliv mají i na chování chodců. Účastníci silničního provozu mívají problém s udržením koncentrace, pomaleji reagují a snadněji se unaví.

V létě se na silnicích pohybuje velké množství pomaleji reagujících lidí. Ti navíc bývají nervóznější, náchylnější k agresivnímu jednání. Prosluněné počasí ke všemu ven vyláká značný počet cyklistů a motocyklistů. To vše s sebou nese zvýšené riziko výskytu vážných dopravních nehod.

kolona aut

Horké počasí a hustý provoz patří k letnímu cestování. Foto: Shutterstock

Když je tropická noc

Kvalitu spánku zhoršují i tropické noci. Ráno pak na cesty často vyrážejí lidé, jejichž kondice rozhodně není optimální. Další den strávený v horku snadno zvýší úroveň únavy nad kritickou mez, která je srovnatelná s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. Pravděpodobnost, že řidič zaviní nehodu, narůstá až sedminásobně.

Zvláště náchylní na chybné jednání pod vlivem únavy z horka jsou mladí lidé ve věku do 25 let, dále pak jedinci trpící poruchami spánku či pracující na směny. Zvýšené riziko vzniku nehody hrozí hlavně v hlubokých nočních hodinách, konkrétně od druhé do páté hodiny ranní. Ale ospalost a únava nás může v horkém dni překvapit i během dne, a to nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou.

Pozor na dlouhé jízdy

Opatrní by ovšem měli být i řidiči amatéři, kteří v době letních dovolených vyrážejí na dlouhou vzdálenost. Mnohahodinové soustředění za volantem spojené s nezvykem zdolávat v jednom kuse mnohasetkilometrové přejezdy po přetížených silnicích může být opravdu velmi vyčerpávající. Podle německé společnosti Dekra čtyřhodinová jízda bez přestávky prodlužuje reakční časy řidičů o plnou polovinu, současně se dvakrát zvyšuje riziko účasti na dopravní nehodě. Avšak po šestihodinovém maratonu za volantem je toto nebezpečí vyšší až osmkrát!

pitný režim v autě

Dostatek tekutin je základním předpokladem pro zvládnutí vysokých teplot. Foto: Shutterstock

Cestujeme za horka bezpečně

Před delší cestou je třeba se kvalitně vyspat. Pozor především na delší spánkový dluh a konzumaci těžkých jídel. Současně je nutné dbát na dostatečný příjem tekutin. Už lehká dehydratace má na výkon řidiče stejný vliv jako alkohol v jeho krvi ve výši nad 0,8 promile.

V kabině vozidla by měla být příjemná teplota. Ani horko, ovšem v případě vozidel vybavených klimatizací ani mrazivý chlad. Dlouhá monotónní jízda po dálnici, pohled upřený do dáli, pravidelně se míhající přerušované čáry vodorovného značení, to vše může být uspávající. Je dobré tu a tam na chviličku přejet očima ze strany na stranu. A nezastupitelnou roli při prevenci nehod sehrávají pravidelné krátké přestávky. Řekněme po dvou hodinách jízdy. Vybrat je třeba vhodné, tedy klidné a bezpečné místo. Všichni by měli vystoupit z vozidla, protáhnout se, něco drobného sníst a doplnit potřebné tekutiny. Určitě nezapomeneme ani na pořádné provětrání kabiny vozidla. Pokud to bude jen trochu možné, řidiči by se za volantem měli vyměnit. Nezaškodí si krátce zdřímnout.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock

Horko ovlivňuje kondici řidičů