Garážové přístřešky
I ten nejjednodušší přístřešek ochrání auto před sněhem, deštěm i sluncem. Nemusí být drahý, snadno se postaví a může se stát zajímavým doplňkem exteriéru vaší chalupy nebo chaty.
Spousta zručných kutilů si dokáže přístřešek na auto postavit svépomocí stejně snadno jako například pergolu nebo zahradní altán. Jde ostatně o typ stavby, která se pergole v mnohém podobá. Ale tentokrát bude řeč o nabídce garážových stání a přístřešků, které si můžete nechat postavit „na klíč“ nebo sestavit jako stavebnici.
Nabídka montovaných garážových stání a přístřešků je na českém trhu překvapivě velká. Liší se v designu, použitých materiálech (nejčastěji dřevo, hliník, ocel), typech střešní krytiny i v ceně. K dispozici jsou importované výrobky zahraničních značek, ale i produkty českých firem, které se zabývají výrobou drobných dřevostaveb, pergol či zahradních domků. Mnoho tesařských firem vám rovněž vyrobí případné atypické garážové stání na zakázku.
Výhody dřeva
Nejjednodušší garážové stání (v nabídce některých dodavatelů označované i jako carport) je vlastně jen zastřešení, umístěné na dostatečně stabilní konstrukci. Pokud je konstrukce dřevěná, tvoří ji zpravidla nosné sloupky na betonových patkách nebo zemních vrutech a jednoduchý, ale dostatečně zavětrovaný krov. Na střechu se nejčastěji klade asfaltový šindel nebo asfaltové střešní pásy. Použít však lze i jiné lehké střešní krytiny, nebo sladit střechu garážového stání se střechou domu. Na přístřešku tak můžete mít i pálenou nebo betonovou krytinu, je ovšem nutné přizpůsobit jí nosnost krovu. Přístřešky na klíč však obvykle počítají s určitým konkrétním typem krytiny.
Podlaha garážového stání se obvykle dláždí betonovou dlažbou, může však být i z litého nebo raženého betonu, případně pouze zpevněná štěrkem. V takovém případě není od věci udělat drenáž, aby vám auto nestálo sice pod střechou, ale zato v blátivé kaluži.
Ze základní konstrukce pak vycházejí varianty, které mohou mít částečně či úplně vykryté čelní a boční stěny nebo které rozšíří přístřešek i o jednoduchý prostor pro příruční sklad nebo minidílnu. Záleží na tom, jakým způsobem garážové stání hodláte využívat. Ale například při často omezených prostorových podmínkách chat může být částečně uzavíratelný garážový přístřešek s příručním skladem nářadí či pneumatik dobrým řešením.
Kolik zaplatíte
Nejlevnější dřevěná garážová stání pořídíte zhruba za dvacet tisíc. Například firma Konrád nabízí za necelých osmnáct tisíc jednoduchý přístřešek Praktik Light Mini s pultovou střechou, šířkou tři metry a délkou pět metrů. V základní ceně je ovšem pouze samotná konstrukce a podkladové asfaltové střešní pásy. Krytinu, okapy a plechy či impregnaci je nutné doobjednat, nebo dodělat přístřešek svépomocí.
Necelých třicet tisíc zaplatíte u téže firmy za garážové stání Elegant, které má půdorys 3 x 7 metrů a kombinuje přístřešek pro auto a úložný prostor či zahradní domek o rozměrech 2 x 3 metry. Střešní krytinu, okapy, oplechování a další příslušenství je opět třeba doobjednat zvlášť.
Chcete-li investovat více, můžete si vybírat z garážových stání z různých materiálů, které prodává firma Hotovedomy. V nabídce má třeba dřevěné přístřešky Carportwerk. Jejich konstrukce se vyrábí ze smrkového a jedlového dřeva tradičními truhlářskými postupy bez použití šroubů či konzol. Firma dělá na přání zákazníka různé úpravy povrchu dřeva a zvolit lze rovněž nejrůznější typy střešních krytin.
Z hliníku a oceli
Kromě dřeva se pro výrobu konstrukcí přístřešků na auta a garážových stání používá i hliník či ocel. Výhodou hliníkových či ocelových konstrukcí je odolnost vůči působení klimatických podmínek a také větší variabilita materiálu při tvorbě výsledné podoby garážového stání. Z těchto materiálů můžete mít například přístřešky s obloukovou střechou či s opěrnými pilíři pouze na jedné straně.
Přístřešky se obvykle dodávají jako stavebnice, ke stavbě není potřeba žádné speciální nářadí. Například hliníkový přístřešek Palram (o rozměrech 502 x 362 cm) s polykarbonátovou střechou prodává firma Hotovedomy za 44 629 korun.
TEXT: RICHARD GURYČA
FOTO: SHUTTERSTOCK, ARCHIV FIREM