Elektrokola jsou na vzestupu

Obliba elektrokol na tuzemských silnicích stále roste. Bicykly vybavené elektromotorem umožní nejen méně zdatným cyklistům zdolat i ta největší stoupání téměř bez námahy.

Správně se tyto dopravní prostředky nazývají elektricky asistovaná jízdní kola. A to proto, že jednou z podmínek je nutnost na takovém kole také šlapat vlastní silou, díky čemuž je aktivována dopomoc elektromotoru. Z klidu může akcelerátor zrychlit elektrokolo pouze do rychlosti 6 km/h. Při současném šlapání je pak rychlost asistována až do její nejvyšší povolené hranice.

Elektrokolo je pro všechny věkové kategorie

Elektrokolo v poslední době již není tou podivnou věcí určenou pouze pro penzisty, ale stále častěji na něj usedají i mladší ročníky cyklistů. Dle odhadů prodejců se v Česku v současnosti pohybují až stovky tisíc elektrokol. Důvodem je především fakt, že na elektrokole může jezdit doslova každý, od důchodců až po mladé, a to bez rozdílu kondice. Díky pomocnému pohonu se srovnají rychlost i dojezd, i pokud nejste zrovna v nejlepší cyklistické pohodě. Na druhou stranu na elektrokole dnes jezdí mnohdy i ti, kteří by na normální bicykl již nesedli. Tady je potřeba apelovat na zdravý rozum a své síly nikdy nepřeceňovat.

Elektrokolo je stále jízdní kolo

Výhodou je, že se stále jedná o jízdní kolo, takže je možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. Samozřejmě elektrokolo musí být vybaveno podle legislativních požadavků, tedy včetně odrazek, osvětlení, brzd apod. A pokud dojde energie v baterii, tak jednoduše přidáte svou vlastní sílu a vždy dojedete, kam potřebujete. Při plánování trasy ale musíte počítat s tím, že dobití baterií může trvat třeba i několika hodin, proto byste měli zvolit přece jen určitou rezervu. Pro nabíjení je pak možné využít běžnou elektrickou zásuvku a náklady na jeden ujetý kilometr se většinou počítají v haléřích.

Elektrokolo do karavanu i na střechu auta

Výhody elektrokola ocení i ti, kdo rádi cestují například s karavanem nebo obytným automobilem. S karavanem dojedete někam do kempu poblíž města a pak můžete vyrazit na elektrokole na prohlídku bez velké námahy. Elektrokola se navíc vyrábějí i ve skládacím provedení, takže nezaberou příliš místa.
Přestože se hmotnost elektrokol postupně snižuje, stále je elektrokolo o něco těžší než normální bicykl, a tak v případě, že dojde energie z baterie, musíte více zabrat vlastní silou. Vyšší hmotnost kola také musíme vzít v potaz při jeho přepravě na střešním nosiči vozu a musíme počítat s celkovým zatížením střechy automobilu.

Jaké elektrokolo vybrat?

Elektrokola se vyrábějí v řadě modelů a typů. Je možné vybírat z elektrokol městských (mezi tato kola patří i ta ve skládacím provedení), terénních (vhodná pro jízdu v náročnějším terénu), trekingových nebo horských. Důležitou kategorií při výběru je dojezd na jedno nabití. Tady má zásadní vliv nejen kapacita baterií, ale také další parametry a faktory, jakými jsou například hmotnost jezdce, profil tratě, mechanický stav kola apod. Je potřeba podívat se i na typ baterie, její výdrž, dobu nabíjení, umístění pohonu a jeho typ a také na celkové zpracování kola, a to včetně použitých materiálů, kvality rámu, použitých komponent apod.
Nezanedbatelnou položkou je i pořizovací cena. Počítat bychom měli s tím, že za kvalitnější výrobky si budeme muset připlatit.

Elektropohony

V zásadě existují dva základní typy elektropohonu. První možností je systém se snímačem otáček klik pedálů. Jde zpravidla o levnější variantu, jehož nevýhodou je prodleva nástupu asistence elektropohonu (nutnost „párkrát“ prošlápnout, než systém zaregistruje šlapání cyklisty). V případě nastavení maximální asistence také vzniká riziko „škubnutí“ kola. Druhý systém využívá tlakový snímač – najdeme jej většinou u značkových systémů. Asistence pak nastupuje prakticky okamžitě po vyvinutí tlaku na pedál. Tento typ elektropohonu si zachovává více charakter jízdního kola – asistence elektropohonu je do jisté míry úměrná vyvinutému tlaku na pedály.
Stejně jako při výběru kola i u elektrokola je nutné zvolit vhodnou velikost rámu. I zde platí pravidlo, že by měl mít zákazník před nákupem možnost elektrokolo alespoň krátce vyzkoušet. Nejjistější je nákup u prověřeného výrobce. Měli bychom vybírat především ze značkových elektrokol, ideálně od společností, která vyrábějí i „běžná“ kola, kde je předpoklad nejen kvalitního základu kola, ale i ostatních komponent včetně prověřeného elektropohonu. Zohlednit bychom měli také to, zda u prodejce najdeme odpovídající servisní zázemí, neboť pravidelná a správná údržba elektrokola je velmi důležitá.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock a archiv firem

Elektrokola jsou na vzestupu