Dřevěný dům nad jezerem
To místo vás prostě ohromí. Jezero s privátní pláží a čistou vodou, ve které se odráží dřevěný dům tyčící se nad skálou… To vše obklopené půlhektarovou zahradou. Dechberoucí stavba ze světlého dřeva tvoří skoro dokonalou harmonii s přírodou.
Vrata se pomalu otvírají jako opona a za ní se rozprostírá ráj. Tohle je soukromý svět majitele, který zde našel to, po čem léta snil. Pozemek koupil před třiceti lety a za tu dobu tu poznal každý kámen. Třicet let vytvářel zahradu, věděl, kam dopadají sluneční paprsky, a hlavně získal přesnou představu o svém bydlení. Dříve zde stál útulný malý srub, který však nebyl k trvalému bydlení uzpůsoben. A tak se majitelovi pozemku začal v hlavě rodit plán.
„Vyrostl jsem na Šumavě. Odtud je moje láska ke dřevu. Miluju jeho vůni, jeho silice… Všechna energie je tady v magické triádě: kámen, dřevo, voda. Na veletrhu For Arch jsem se seznámil s architektem Lukášem Pejsarem. Věděl jsem, co chci. Hledal jsem někoho, kdo mi vyjde v návrhu mého domu vstříc. Pak jsme ještě půl roku ladili detaily,“ sděluje majitel domu nad jezerem. Původně měl stát dům se sedlovou střechou u nynější pláže, ale volba nakonec padla na místo nad lomem obklopeným žulovým masivem. Právě ten se stal jedním z nejkomplikovanějších bodů stavby, protože zde bylo třeba vybudovat základy se sklepem. A odtěžit žulový masiv není lehké ani levné…
Představy architekta
Dům je koncipován tak, aby byly z interiéru zachované výhledy na lom, ale aby zároveň nebyl od pláže moc výrazný. „Celá budova je stavěna do zahrady s letitými stromy, což není běžné. Klienti si navíc často nedovedou projekt z návrhu představit. Ale v tomto nám pomohly brýle pro virtuální realitu. Přesně jsme tak věděli, co kde bude. V tomto případě se jednalo hlavně o splynutí domu se zahradou,“ říká architekt a dodává: „Na hrubé stavbě dominuje dřevo. Jedná se o masivní dřevěné panely v kombinaci s klasickou tesařskou konstrukcí, která byla použita zejména pro vybudování střechy a stropu.“
Světlé dřevo fasády skvěle kontrastuje s červenou střechou i tmavými okny. „Na dva roky jsem se stal přímým manažerem stavby, což mi snížilo náklady asi o patnáct procent. Vše jsem realizoval s místními profesionály – firmou Veem, která pracovala na hrubé stavbě, Petrem Hoftou, jenž se podílel na dokončení stavby a interiérových pracích, tesařem a pokrývačem Davidem Duškem a řadou dalších. Bylo to v podstatě jednoduché: Za moje peníze jsem chtěl prostě kvalitu,“ usmívá se majitel.
„Od začátku jsme věděli, že se zde rodí něco výjimečného. Chtěli jsme harmonickou stavbu s výraznými detaily. I proto jsme například vybrali dřevěná okna VEKRA NATURA 94 v odstínu kaštan tmavý, která se báječně hodí k sibiřskému modřínu, jímž je dům obložen,“ upřesňuje architekt. Celou dvoupodlažní stavbu obepíná velkorysá stometrová dřevěná terasa, jejíž součástí jsou venkovní kuchyně s grilem, velký stůl pro setkávání s přáteli a vířivka pro 5 osob.
Velkolepé vyhlídky
Z terasy lze vstoupit přímo do hlavního prostoru s obývacím pokojem a kuchyní. Velká okenní sestava táhnoucí se přes celou jednu stěnu s posuvnými bezbariérovými dveřmi zajišťuje úžasný výhled na zatopený lom. Propojení exteriéru a interiéru je skutečně výjimečné.
„Zrovna okna byla velkou výzvou stavby, protože dům stojí na strmé skále a posuvný systém má impozantní rozměry téměř 6 × 2,5 m a váží 750 kg… Celý okenní systém tak musela velmi komplikovaně instalovat těžká technika. Minijeřáb s přísavkovým rámem osadil okenní tabule z vnitřního prostoru,“ popisuje náročnou montáž Jaromír Brunát, odborný konzultant výrobce oken. Pro ideální klima v interiéru a potřebné zastínění je okenní sestava vybavena praktickými žaluziemi v šedém perleťovém provedení s rádiovým systémem, takže okna lze ovládat pomocí ovladače nebo mobilní aplikací.
Anno Domini 1992
Dominantou hlavního prostoru je kamenný krb se starým trámem s nápisem, který připomíná položení základního kamene původní stavby. Na římse je spousta drobných dekorací. „Žádná věc tu není nahodilá, každá má svůj příběh. Mám rád hezké věci, celý život rád chodím po bazarech, a co mi přijde zajímavé, to koupím,“ vyznává se majitel. Zákoutí za krbem tvoří malý dřevěný starožitný pracovní stůl se židlí z ohýbaného dřeva.
Drásané stropní trámy zajímavě rytmizují útulný obývací prostor, který nápaditě podtrhuje sofistikovaný světelný design LED osvětlení. Plochy stěn reprezentují přiznané dřevo základní konstrukce kontrastující s vliesovými tapetami GrandDéco tmavě zelené barvy, které prostor barevně vyvažují. V hlavní pohledové ose ke krbu je osmimístný dřevěný stůl a velký holandský gobelín s vtipným motivem obrazu staré knihovny.
Na jídelní část plynule navazuje kuchyň v červeném lesku s kuchyňským ostrůvkem s komponenty Hettich a Franke, jež na míru dělal designér a truhlář Petr Mik. Jemnou hranicí mezi oběma částmi místnosti je boční vstup na terasu. Podlaha z tmavé velkoplošné dlažby usnadňuje údržbu celého prostoru. Dispozice dolního podlaží umožnila ještě praktické umístění malé ložnice a koupelny v bílo-červené barvě s imitací mramoru a šedého kamene.
Ve stínu kapradiny
Po točitých dřevěných schodech se vstupuje do prvního podlaží, v němž se nacházejí druhá koupelna a dvě ložnice. Obě mají z velkých oken krásný výhled na celé jezero. Jedna ložnice je vytapetovaná v krémové barvě v kombinaci obložení světlého dřeva. Šedá postel s vysokým čalouněným čelem, houpací křeslo a koberce jsou minimalistické, avšak je to zcela dostačující vybavení pokoje. Druhá ložnice s tapetami v tmavých modrozelených tónech s listy kapradiny budí dojem hlubokého lesa. Na rozdíl od přízemí je v prvním patře dřevěná podlahová krytina v barvě světlého dubu.
Hvězdné nebe nad vanou
Romantická je koupelna hned vedle obou pokojů. Více než 120 LED světel vytváří úchvatný pocit noční hvězdné oblohy. Koupání v rohové vaně je proto tak trochu vstupenkou do nebe. Dlažba připomínající mramor v barvách hnědé, šedé a bílé dělá příjemnou hru světel a stínů i ve dne díky dvoukřídlému oknu, opět s venkovními žaluziemi. Standardem jsou dvě umyvadla zasazená v bílé skříňce a velké zrcadlo osvětlené žárovkami.
Nad celým domem pomyslně bdí velká plastika bílého anděla zavěšená nad zastřešeným automobilovým stáním s kamennou dlažbou, která prostupuje do východní části zahrady. „Myslím, že už se mi jen tak nenaskytne příležitost navrhovat stavbu na tak úžasném místě a s klientem, který ví, co chce. Byla to moc zábavná práce,“ vzpomíná na závěr na proběhlou stavbu Ing. arch. Lukáš Pejsar z ateliéru 3AE. Jestli někdo netušil, jak zhmotnit genius loci, zde se to podařilo.
Text: VEKRA
Foto: BcA. Petr Polák a archiv majitele