Cyklistická přilba prokazatelně chrání
Cyklisté jsou právem řazeni mezi tzv. zranitelné účastníky silničního provozu. V případě kolize nejsou v podstatě ničím chráněni. A pokud dojde k vážnému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, v 70 procentech je postižena hlava či krk. Cyklisté by tedy neměli potenciál cyklistické přilby podceňovat.
Jedno z klíčových ustanovení Zákona o silničním provozu týkající se cyklistů praví, že povinnost použít za jízdy ochrannou přilbu mají osoby mladší 18 let. Přilba musí být schváleného typu a cyklista ji musí mít nasazenou a samozřejmě řádně připevněnou na hlavě. Experti se ale shodují, že k asi 20 procentům smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo povinné používání cyklistické přilby určené pro všechny, bez ohledu na jejich věk. Je tedy opravdu vhodné, aby přilbu používali všichni cyklisté bez rozdílu věku.
Rychlost a nejčastější kolize cyklisty
Odborné výzkumy konstatují, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15 – 24 km/h. Tato rychlost v průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky přibližně 2 metrů. A asi ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy. Většina vážných cyklistických nehod se navíc nestane na rušných komunikacích, ale na klidných vedlejších ulicích.
Ochrání vás jen správně vybraná přilba
V každém případě si pořiďte jen přilbu schváleného typu. Dále si ji před koupí důkladně vyzkoušejte, zda vám opravdu padne. Aby přilba mohla plnit řádně svou funkci, musí na hlavě dobře sedět. Pokud by tomu tak nebylo, tak by při pádu mohlo dojít k jejímu uvolnění. Pozornost věnujte především velikosti a hmotnosti přilby, způsobu jejího upínání, kvalitě vnitřního polstrování.
Mohlo by se zdát, že záleží především na velikosti, která je dána obvodem hlavy, ale rozhodující je i tvar hlavy. Může se stát, že i když si vyberete přilbu odpovídající velikosti, bude při pohybu i přes správné uchycení klouzat nebo nepříjemně dřít, tlačit nebo škrtit. Pak nezbývá nic jiného, než hledat jiný model přilby a zkoušet dále.
Většina modelů má regulační kolečko, které umožní precizní nastavení dle velikosti hlavy. U dětských produktů je také někdy uplatněn systém elastických pásků. Dalším důležitým prvkem je správné nastavení délky podbradního řemínku. Přezka by měla jít snadno rozepnout, a to i jednou rukou.
Významným kritériem je také hmotnost přilby. Při delších cestách budete určitě cítit každý gram navíc. Přilba, která má být bezpečná, musí držet na hlavě i v předklonu, a to i pokud je řemínek rozepnutý. A jestliže nosíte brýle, je potřeba vyzkoušet přilbu i s brýlemi, aby vše dobře sedělo. A nezapomeňte zvolit takové zabarvení, abyste byli pro ostatní v provozu včas a dostatečně viditelní.
Výběr přileb je široký
Vybírat můžete z mnoha typů a kategorií přileb, které jsou přizpůsobeny jejich nejčastějšímu využití. Najdeme tak například přilby pro silniční cyklistiku, pro jízdu na horských kolech, pro BMX, přilby určené pro sjezd na kolech, freeride apod. Přilby se také mohou dělit podle toho, zda jsou určeny pro děti, dospělé, a speciálně mohou být pro pány nebo dámy.
U dámských přileb se pak může jednat především o barevnost a design, ale mohou mít například i speciální vybrání v zadní části pro vlasy svázané do culíku.
Cenové relace cyklistických přileb začínají někde pod tisícikorunovou hranicí a ty kvalitní jsou za několik tisíc korun. Není úplně dobré nechat se zlákat příliš nízkou cenou. Většinou platí to, že s cenou roste i kvalita použitých technologií a materiálů. Díky tomu se například snižuje i hmotnost přilby. Snižování hmotnosti ale nesmí být na úkor bezpečnosti.
Odvětrání přilby pro teplé dny
Důležité je také správné odvětrání přilby, což oceníte především v teplých letních dnech. Moderně konstruované přilby by měly při jízdě v přední části nasávat chladnější vzduch, který je veden kolem hlavy kanály po obvodu přilby a v zadní části by pak mělo docházet k odvádění vzduchu ohřátého. Pokud odvětrání funguje špatně, může dojít dokonce až k přehřátí a následnému kolapsu. Systém odvětrání by ale opět neměl být na úkor bezpečnosti. Na druhou stranu, pokud jezdíte na kole i mimo slunečné a teplé dny, je dobré pořídit si pod přilbu speciální čepici, která zase dokáže účinně ochránit před chladem.
Pro zvýšení bezpečnosti cyklistů se objevily například i speciální airbagy, kde systém dokáže zaregistrovat změnu pohybu cyklisty a ještě před jeho dopadem na zem je nafouknut speciální vak, který chrání celou oblast hlavy a krku jezdce.
Dobrá rada
Pamatujme na to, že přilba je stavěná jen na jeden pád, při němž jde většina energie na hlavu. Pokud k tomu dojde, je potřeba pořídit přilbu novou
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock