Chaloupka jako malovaná…
Chalupa u potoka působí patřičně starobyle, ale nenechte se zmást. „Mladá“, co se týká svého vzniku, je totiž pouhých dvacet roků. Letité jsou ovšem pečlivě posbírané materiály, ze kterých postupně vznikala.
Obec Maříž, kterou najdete nedaleko česko-moravsko-rakouského trojmezí na jižní hranici naší republiky, ležela před sametovou revolucí takzvaně „za dráty“. „Po roce 1989 bydlely ve vysídlené vsi čtyři babky a stála tu stará hospoda. V roce 1992 jsme si hospodskou stavbu koupili s tím, že ji zbouráme a postavíme si na vzniklém pozemku dílnu. Máme totiž byt v nedalekých Slavonicích, a tak se to nabízelo,“ vysvětluje počátky malebné chaloupky Romana Krejčí. Manžel Josef, kterému tu nikdo neřekne jinak než Pepíno, pak ale chtěl raději rovnou chaloupku, takže tu postupně (od roku 1998 po mnoho dalších let) rostlo s různými přístavbami a předělávkami toto svérázné obydlí.
Jdeme po starých trámech!
Dům postavili z cihel ze zbourané hospody, které částečně použili i jako navážku na vyrovnání svažujícího se pozemku směrem k potoku. „Stavěli jsme pomalu, muž se věnoval od počátku spíš zahradě, například kamenem vydláždil potok, a já si říkala, že tu chalupu snad v životě nedodělá. Pak jsem to ale ocenila, protože když stál konečně dům, měli jsme k dispozici i vzrostlou zahradu kolem,“ vzpomíná Romana Krejčí.
Snad jen okna a o hodně později i hlavní prosklené dveře si nechali vyrobit truhlářem, jinak si vše zhotovovali podomácku. Pepíno se totiž jako původně vyučený zámečník, který posléze pomáhal na nejrůznějších stavbách včetně památkově chráněných, do kterých se zamiloval, vyzná v řemeslech. Využívá pily, hoblíky, brusky a snad nejraději dlabe do dřeva. Zhotovil celý krov ze starých trámů, střechu z letitých cementových tašek, podlahy ze starých prken i půdovek a v neposlední řadě i smrkové schodiště. „To se nám líbilo až na druhý pokus, a i další věci nebraly konce,“ říká Romana a dodává: „V ložnici jsme třeba předělávali zelenou podlahu, připadali jsme si jako v PET lahvi, udělali jsme proto novou bílou ze dřeva, s betonovým podkladem, který tvořil původně polystyren, v němž se zabydlely myši. Předělávali jsme i sádrokarton v šikminách podkroví, potáhli jej perlinkou a štuky, aby jako sádroš nevypadal, a tak dále.“
Jsme oba sběrači
Zastavme se v letech 2001 až 2003, kdy tu rodina se dvěma syny (jeden ještě chodil do školky) začala i přes zimu bydlet. Oba manželé pracovali v místní mařížské keramičce u rybníka. Romana vytočila za den až 400 hrnků! „Byl to ovšem takový skauting, v chodbě jsme měli na zemi písek, místo vchodových dveří visel závěs, do podkroví jsme používali žebřík,“ líčí trampoty majitelka. Osobně zbavovala oprýskaných barev staré skříně a dveře, brousila je a znovu natírala.
Chaloupka postupně krásněla, a to nejen tím, že některý nábytek vyrobil sám Pepíno, ale také díky jeho ženě, vyučené dámské krejčové, která jej začala zaplňovat vlastními textiliemi. Před pěti lety se totiž dala na patchwork. Přihlásila se do kurzu a nyní šije z nařezaných kousků textilu ubrusy, přehozy, prostírky, povlaky na polštáře nebo i oblíbené dámské tašky. Dole v chodbě chaloupky otevřela dokonce v období posledních dvou letních prázdnin prodejní galerii a věci jdou hezky na odbyt.
S tím souvisí i skutečnost, že jsou v domě všude látky. Jsou nové z dovozu, ze starých se patchworkový výrobek rychle potrhá. A manželé pro ně vymýšlejí úložné prostory. „Pepíno je nestačí dodělávat, v pracovně vyrobil police z letitých, pěkně vysušených planěk plotu, mnohé vznikají i kolem šikmin.
Navíc jsme oba sběrači, máme tu spoustu věcí, což je trochu neštěstí,“ usmívá se Romana. Schraňují a posléze používají i ručně kované hřebíky, které vypadnou z popela, když při topení pálí staré stavební dřevo. „Vypadají úplně jinak než nové, strojově vyráběné,“ vysvětluje Pepíno.
S certifikátem Přírodní zahrada
Pepíno nejprve postavil kamenné zídky po obvodě části pozemku a zasadil živý plot. Pak vybudoval skalku, kopal záhony a postupně se s nimi rozpínal. „Miluju hortenzie, vysoké slunečnice, náprstníky, karličky nebo motýlí keř, což je tibetský šeřík, na nějž se slétávají motýli z celého světa. A krásně voní babičkovské floxy, které mi připomínají dětství. Srdeční záležitostí je pro mě jaro s kvetoucími narcisy, tulipány a krokusy. Květiny si pěstuji ze semínek. A poprvé nám letos kvete mandragora, předtím ji sežrali slimáci,“ popisuje letmo zahradu její tvůrce. Na každém kroku se pak setkáte s drobnými sukulenty v malých květináčích. A to přitom většinu „top“ kusů umístil Josef na celoroční výstavu sukulentů do společenského domu ve Slavonicích.
Zahradu hnojí jíchou, což je posečená tráva, která kvasí v sudu společně s vodou, slepičinci a koňským hnojem. Ne nadarmo získal tento zahradní prostor certifikát Přírodní zahrada, najdete tu i pítka pro drozdy nebo domečky pro ježky. „Byly doby, kdy tu kocour a ježek jedli z jednoho talíře. Cinkl jsem o kámen a ježek přišel,“ vzpomíná Pepíno. Všechno to hemžení v zahradě sledují a žasnou „čumilové“, jednak malincí, vyrobení z chorvatských oblázků, jednak jeden v životní velikosti, který zdobí fasádu zadní strany domu.
A jak vypadají plány do budoucna? Pepínovým snem je jednoho krásného dne skleník a za domem ve stávajícím biokoridoru tůň s bahenními rostlinami. Zabývá se jimi Makrobiologický ústav v Třeboni, kam jezdí Josef záměr konzultovat.
Šťastná ruka osudu
Když se paní Romana ohlédne zpátky, je ráda, že ona i manžel sebrali tenkrát odvahu a oba odešli z továren, kde pracovali, a začali dělat tvůrčí věci, které je baví. I když nezastírá, že byly i další možnosti: Pepíno jako bývalý frontman skupiny Kentaur, která hrála například na Mladé písni v Jihlavě, kde v roce 1984 získala druhé místo, měl nabídky i do Prahy, ale upřednostnil tenkrát rodinu. Žijí tu spokojeně a skromně, v sepjetí s přírodou. „Nic na světě nepotřebuju, jen čas,“ shrnuje lakonicky své životní zkušenosti paní Romana.
Text: Vanda Jesenská
Foto: Vladimír Hájek