Bezpečné nákupy na internetu
Nakupování v e-shopech má spoustu výhod a nese sebou i některá rizika. Poradíme vám, jak se jim vyhnout. Internet vám pak může skvěle rozšířit možnosti vánočních nákupů.
Zvláště pro méně zkušené zákazníky představuje nákup na internetu tak trochu zapeklitou věc. Na jedné straně je to možnost pohodlného výběru zboží z domova a často i za výrazně lepší ceny než v „kamenném“ obchodě. Tento komfort je však vykoupený určitou anonymitou, často i poněkud nepřehlednými nákupními podmínkami a složitější cestou k řešení problémů, pokud se nějaké objeví. Práva spotřebitele jsou však i při internetových nákupech jednoznačně daná, a pokud je to nutné, neváhejte se jich dovolávat.
Odstoupení od smlouvy
Pokud jste zakoupili výrobek přes internet, máte ze zákona právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez sankcí do 14 dnů od obdržení výrobku. V případě nakupování on-line je to jedno z nejdůležitějších spotřebitelských práv. I když dostanete výrobek nepoškozený, nemusí vám vyhovovat jeho ergonomie, hmotnost, ovládání, velikost či cokoli jiného, co nelze odhalit při výběru na dálku. „Platí to zpravidla i pro nákup v jiných zemích EU, Norsku či na Islandu,“ uvádí Evropské spotřebitelské centrum, což je poradenská instituce financovaná Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí.
Ochranu spotřebitele v případě smluv, uzavřených na dálku, upravuje Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/ES, kterou jsou povinni respektovat i čeští obchodníci, protože je ukotvena v právním řádu České republiky.
Abyste vyhověli potřebným náležitostem, stačí sdělit prodejci dopisem, e-mailem či jiným prokazatelným způsobem, že odstupujete od dané smlouvy a pak vrátit nepoškozený výrobek. Některé e-shopy mají vlastní formuláře pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a mohou nabízet i delší než zákonem stanovenou lhůtu. Podle zákona musí prodejce vrátit spotřebiteli celou zaplacenou částku nejpozději do 14 dnů od řádného odstoupení od smlouvy. E-shop je povinen vrátit i poštovné zaplacené za dopravu výrobku k zákazníkovi.
V některých případech prodejce vaší žádosti o odstoupení od smlouvy vyhovět nemusí. Důvodem může být například poškozený originální obal, prošlá doba spotřeby či nevratnost (zboží podléhá zkáze). Prodejce může rovněž uplatnit právo na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží, což mohou být například náklady na vyčištění vráceného zboží. Jinak musí spotřebiteli zpravidla vrátit celou zaplacenou částku.
Bezpečné nakupování
Zkušení už vědí, že internet je sice na první pohled nepřehledný chaos, ale ve skutečnosti na něm každý krok zanechává stopy, které se jen obtížně odstraňují. S nakupováním na internetu to souvisí tak, že každá špatná zkušenost se poměrně rychle rozkřikne, a pokud ji někdo s nějakým obchodem udělá, neváhá se o ni podělit. U velkých, tradičních a prověřených prodejců s tisícovkami položek se už nemáte čeho bát. Zvolíte-li však třeba kvůli nízké ceně nebo jinde nedostupnému zboží neznámý e-shop, poohlédněte se po referencích. Dobrý systém má vyhledávač Heureka, kde lidé jednotlivé nákupy hodnotí a prodejci tak získávají hvězdičky v kategorii „ověřeno zákazníky“.
Každý obchodník je povinen mít na webu informace o své totožnosti, základních vlastnostech zboží nebo služeb, ceně zboží včetně všech daní, případných nákladech na dopravu a o vašem právu na odstoupení od smlouvy (vrácení zboží) i bez udání důvodu v ochranné lhůtě a o způsobu uplatnění reklamace (obvykle dva roky s možností prodloužení za příplatek). Tyto informace prodejci obvykle uvádějí ve všeobecných obchodních podmínkách.
Pokud se vám cokoli nezdá, a přesto vás nákup láká, neváhejte si e-mailem či telefonicky ověřit, zda fungují kontakty a případná odezva na zákaznický dotaz. Neznámý obchod bez referencí nemusí být vždy podezřelý. Některé typy zboží (umělecké předměty, dřevěné hračky, exotické dekorace, výrobky z kategorie „etno“) často prodávají „garážové“ e-shopy s nevelkým obratem, které se ve vyhledávačích neobjeví.
Platby předem
Mnoha lidem se ještě stále jeví nakupování na internetu jako riskantní podnik zejména proto, že je třeba předem zaplatit i nemalé částky peněz a zadávat do systémů údaje z platebních karet. I tady se však můžete riziku vyhnout několika způsoby.
Nejjednodušší je zvolit platbu až při převzetí zboží, ať už ho dopravuje kurýr, či pošta. Většinou za to něco připlatíte, ale u částek v řádu tisíců se to vyplatí.
Při platbě platební kartou vždy dodržujte bezpečnostní pokyny udávané vaší bankou. Číslo karty zadávejte pouze v zabezpečeném připojení a nikdy nezadávejte spolu s číslem karty její PIN kód. Bezpečné platební brány, které seriozní prodejci používají, po vás ostatně nikdy žádný PIN požadovat nebudou. Zpravidla využívají technologie 3D Secure, kdy zákazník neplatí kartou přímo na webových stránkách e-shopu, ale skrze platební bránu asociace platebních karet (VISA nebo MasterCard). Zákazník je tak chráněn před únikem citlivých údajů o jeho platební kartě a pro případ zneužití karty je mu navíc pro potvrzení platby zaslán SMS kód.
„Úhrada zboží kreditní či debetní platební kartou může zákazníkovi poskytovat zvýšenou ochranu pro případ nedodání zboží. Pokud vám není zboží zaplacené kartou dodáno, můžete se obrátit na svou banku a požádat o vrácení platby formou tzv. chargebacku,“ uvádí server evropskyspotrebitel.cz.
„V rámci českého práva neexistuje na provedení chargebacku vůči bance právní nárok, obvykle však banky vycházejí svým klientům vstříc a na základě pravidel karetních asociací vrácení platby zprostředkují. Podobná je zvýšená ochrana u některých platebních systémů, například systému Paypal,“ doplňuje web Evropského spotřebitelského centra.
Text: Richard Guryča
Kresba: Jiří Novák