Autosalon v Ženevě
Autosalon ve švýcarské Ženevě představuje jednu z nejstarších a nejprestižnějších automobilových výstav. I na letošním ročníku zde výrobci automobilů představili veřejnosti své nejnovější modely i náhled do blízké budoucnosti.
Na výstavní ploše se letos objevily nejen novinky mnoha známých světových značek, ale i řada nováčků a malovýrobců aut. Přestože někteří výrobci automobilů v poslední době začínají využívat i jiné formy pro prezentaci svých nových modelů a letošní ročník tak byl ochuzen o některé tradiční značky, ženevský autosalon zůstává událostí světového významu.
Začíná doba elektrická
Výrobci automobilů v Evropě přiznávají, že přísné limity emisí ze spalovacích motorů, ke kterým je nutí současná legislativa, se nedají splnit bez elektrifikace vozového parku. A tak se u nových modelů stále častěji zaměřují právě na elektrické pohony. Vzhledem k infrastruktuře, která není na větší množství elektromobilů připravená, i k tomu, že ceny těchto vozidel bývají v současnosti stále mimo finanční rámec dosažitelný pro běžného motoristu, budeme pravděpodobně ještě dlouhou dobu využívat stále vylepšované pohony se spalovacím motorem. A tak se v Ženevě prezentovaly jak vozy s „klasickým“ pohonem, tak i elektromobily určené pro nejbližší budoucnost.
Škoda
Elektrickou mobilitu prezentovala i automobilka Škoda. Vision iV je předzvěstí budoucí rodiny vozů s čistě elektrickým pohonem. Dvaadvacetipalcová kola představují výrazný optický prvek a nápadnými detaily jsou také osvětlené krystalické prvky ve vertikálních žebrech masky chladiče nebo kamery namísto klasických zpětných zrcátek, jejichž kryty připomínají žraločí ploutve.
Kromě elektrické vize mobility se ale prezentovaly i další modely. Nová Škoda Kamiq představuje první městské SUV mladoboleslavské automobilky. Slovo Kamiq pochází z jazyka Inuitů žijících na severu Kanady a v Grónsku a znamená něco, co dokonale vyhoví každé situaci a má vlastní charakter. Nové městské SUV Kamiq sdílí platformu MQB A0 se Škodou Scala, která se na ženevském autosalonu také prezentovala.
Volkswagen
Volkswagen oživil legendu v podobě elektrické studie I.D. BUGGY. Koncept je inspirován historickými vzory z Kalifornie. Tehdy byl základem podvozek Brouka, dnes nabízí podobnou flexibilitu platforma MEB. Nová interpretace čistokrevné buggy se stylově vzdává pevné střechy a konvenčních dveří. Celkovému dojmu navíc dominují volně stojící kola s terénními pneumatikami a odhalené prahy.
Svou premiéru si ale v expozici Volkswagenu odbyl také modernizovaný Passat, v Evropě nejprodávanější zástupce střední třídy. Kromě jiného se představil i ve sportovní verzi Variant R-Line Edition. Ta bude vyrobena v limitované sérii 2 000 kusů. Špičkovou verzi s pohonem všech kol (4Motion) budou pohánět přeplňované motory o výkonu 176 kW/240 koní (TDI) a 200 kW/272 koní (TSI).
Peugeot
Peugeot do Ženevy přivezl novou modelovou řadu 208. Karoserie bude v nabídce jen jediná, pětidveřový hatchback. Bohatá ale bude nabídka motorů. Nový Peugeot 208 si budou moci zájemci pořídit ihned po uvedení na trh se třemi druhy motoru – 100% elektrickým, benzinovým a dieselovým.
Renault
Pátou generaci modelové řady Clio prezentovala značka Renault. Tento model patří mezi nejprodávanější malé vozy v Evropě. Karoserie novinky se na první pohled ve srovnání s předchůdcem tolik nezměnila, design interiéru je ale zcela přepracovaný. Centrálním prvkem tzv. Smart Cockpitu je obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou až 9,3 palce, natočená k řidiči. Nové Clio bude také prvním modelem, který nabídne hybridní pohon E-Tech, technologii vyvinutou Renaultem. Díky kompletní nabídce asistenčních systémů řízení by se mělo Clio rovněž stát průkopníkem v dostupnosti městských vozidel vybavených autonomním řízením.
Audi
Také Audi nabídlo detailní pohled na další automobil s elektrickým pohonem. Koncept Audi Q4 e-tron je kompaktní, 4,59 metrů dlouhé čtyřdveřové SUV. Výkon 225 kW generují dva elektromotory a hnací sílu na silnici přenáší pohon všech kol quattro. Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosahuje maximální, elektricky omezené rychlosti 180 km/h. Velký akumulátor s kapacitou 82 kWh zabírá téměř celý prostor podvozku mezi nápravami.
Kia
Automobilka Kia také nabídla elektrický koncept. Model Imagine by Kia je prvním čistě elektrickým čtyřdveřovým osobním vozem této značky. Koncept spojuje prvky SUV, elegantního a sportovního rodinného sedanu, resp. všestranného a prostorného crossoveru. Originálním prvkem je přístrojová deska, kde se napříč celou horní částí stáčí 21 samostatných displejů s ultra vysokým rozlišením. Jedenadvacítka ultratenkých displejů je vtipnou odpovědí na současné soupeření některých automobilek v tom, kdo vyrobí vůz s největším displejem.
Citroën
Značka Citroën již od svého založení v roce 1919 přicházela s nekonformními vozy. Na ženevském autosalonu představila svůj přístup k řešení městské mobility. Ami One Concept je kompaktní dvoumístné vozidlo, které umožňuje posádce pohybovat se obratně po městě a jeho elektrický pohon nabízí nejvyšší rychlost 45 km/h a dojezd 100 km.
Honda
Honda je další značkou, která vstupuje do elektrické éry, a to prostřednictvím městského hatchbacku s retro vzhledem. V Ženevě se představila verze, která by měla být blízká sériové produkci. Honda E Prototype má pětidveřovou karoserii, minimalistický interiér a nově vyvinutá platforma nabídne pohon zadních kol.
Text: Jiří Svoboda
Foto: Archiv firem