Autosalon v Ženevě

Rubrika: Auto

Autosalon ve švýcarské Ženevě každoročně představuje automobilové novinky nejen pro první polovinu daného roku. Lze tu vidět sériové modely i vize budoucnosti.

Audi A3

Po několika předchozích letech, kdy všemu dominovala „zelená“, se letos vystavovatelé opět vrátili k tomu, aby návštěvníkům nabídli vozy, které jim udělají radost v běžném provozu. Samozřejmě, že se „zelené technologie“ objevily prakticky všude, ale již nejsou dávány na odiv tak okatě.

Kompaktní Audi

Automobilka Audi letos představila již třetí generaci vozů modelové řady A3. Nové Audi A3 využívá třídveřovou karoserii s délkou 4,24 metru, která je díky novým technologiím značně odlehčena. Přední blatníky a kapota motoru jsou vyrobeny z hliníku a v karoserii jsou oceli nejvyšších stupňů pevnosti společně s ocelovými komponenty tvářenými za tepla včetně tvrzení. Audi A3 přichází na trh s nabídkou tří zcela nově vyvinutých čtyřválců. Ve vývoji je i verze s hybridní jednotkou a dalšími alternativními pohony, jako motor na zemní plyn apod.

Citroen a minibus

Citroen C4 Aircross

Modelová řada DS francouzského Citroënu byla ústředním mottem i v Ženevě. Kromě toho se představilo i prémiové SUV C4 Aircross a návštěvníci se mohli podívat také do koncepčního minibusu Tubik, který je přímo nabit moderními technologiemi a má za úkol navrátit všem chuť do cestování.

Prostorná Dacia

Rumunská automobilka patřící francouzskému Renaultu přichází s velkým prostorným automobilem za příznivou cenu. Dacia Lodgy dokáže přepravit až sedm cestujících a jejich zavazadla. Asi nejdiskutovanější je jeho zevnějšek, také některé prvky vnitřního vybavení jsou poplatné tomu, aby se cena držela co nejvíce při zemi. K pohonu by v nabídce měla být dvojice benzinových a dvojice naftových motorů.

Delší Fiat

Pětistovka od Fiatu dostává delšího sourozence. Malé MPV označené jako 500L bude ve dvou verzích s rozdílnými rozvory. Kratší rozvor bude sloužit pro pětimístnou variantu, delší pro variantu až se sedmi místy. Šířka auta je 178 cm a výška 166 cm. Pro začátek bude v nabídce pětice motorů – tři benzinové a dva naftové. Vůz se bude vyrábět v bývalé továrně Zastava v srbském Kragujevaci, ročně až sto tisíc automobilů.

Technicky vyspělý Ford

Ford B-MAX

Ford nabídl premiéru jednoho z technicky nejvyspělejších malých vozů, na evropském trhu označeného jako B-MAX. Inovativní konstrukce dveří Ford Easy Access bez středového sloupku nabízí praktičnost s ničím nerušeným nastupováním a vystupováním. Konvenční přední dveře jsou zde totiž kombinovány s posuvnými zadními dveřmi, do nichž konstruktéři integrovali nosné středové sloupky karoserie.

Progresivní KIA

Světovou premiéru oslavila také zcela nová Kia cee’d. Tento model ve své druhé generaci přichází s vylepšeným designem, ještě vyšší úrovní kvality a progresivnějším poháněcím ústrojím. Nový cee’d o délce 4,3 metru má delší, nižší a uhlazenější karoserii než původní model. Také uvnitř vozu je znát důraz na vyšší kvalitu použitých materiálů, stejně tak jako na využití technicky vyspělých prvků výbavy. V Česku bude nový cee’d k dispozici se dvěma benzinovými a dvěma naftovými motory.

Kia cee'd

Mercedes-Benz nové generace

Kolem nejmenšího modelu třícípé značky bylo neustále plno. Nové „áčko“ je totiž zcela jiné, než byla předchozí generace. Novinka má na délku 4,29 metru a designérům se podařilo vůz vybavit atraktivními liniemi. Sportovní střih pak najdeme i uvnitř interiéru.

Dynamický Opel

Opel Mokka

Opel představil nové dynamické subkompaktní SUV s názvem Mokka. Vůz je dlouhý 4,28 metru, přesto se do něj poskládá až pět cestujících. I Mokka využívá celou řadu inovativních technologií a funkčních prvků. K pohonu jsou připraveny tři motory, které jsou ve spojení smanuálními převodovkami standardně vybaveny technologií Start/Stop. Nabídka zážehových motorů zahrnuje čtyřválec 1,6 litru s atmosférickým plněním a přeplňovaný motor 1.4 Turbo, nejúspornější alternativu představuje turbodiesel 1.7 CDTI.

Bestseller Peugeot

Nejnovější modelová řada 208 patří do tzv. segmentu B. Vůz je k dispozici ve dvou variantách, třídveřové a pětidveřové. Novinka je kratší než její předchůdce, přesto je uvnitř více místa pro posádku i zavazadla. Došlo ke snížení celkové hmotnosti a zlepšení aerodynamiky. Nejnovější technologie jsou i pod kapotou, kde najdeme nové benzinové tříválce i dieselové motory e-HDi.

SEAT z Mladé Boleslavi

Španělská automobilka představila nové Toledo sice jako koncept, ale vůz je již prakticky připraven do sériové výroby. Zajímavostí je, že se bude vyrábět u nás v Mladé Boleslavi jako sourozenecký model nové škodovky, která ponese jméno Rapid a rozměrově bude zapadat mezi vozy Fabia a Octavia. Nové Toledo je dlouhé 4,48 metru a také díky rozvoru 2,6 metru nabízí prostor pro pět osob. Zavazadelník má objem více než 500 litrů a využít lze také velké zadní výklopné víko a sklopení zadních sedadel.

Škoda a nové Citigo

Škoda Citigo

Celá expozice se nesla v duchu jednoho modelu – výstavní premiéru zde měla pětidveřová verze modelu Citigo. Doplnila tak třídveřovou variantu, která se představila veřejnosti koncem loňského roku. Subkompaktní model ale není až tak malý. Pokud se podíváte na rozměry vozů Škoda do nedávné historie, tak vpředu uvnitř najdete skoro shodný prostor, jako byl u Felicií, a zavazadlový prostor je velký zhruba jako měly Favority.
Originální vzhled doplňují i praktické prvky uvnitř auta. Nový tříválcový benzinový motor 1,0 MPI ve dvou výkonových variantách (44 kW a 55 kW) propůjčuje vozu dostatečnou agilitu při zachování hospodárnosti.

Hybridní Toyota

Japonská automobilka vstupuje na trh s prvním plně hybridním zástupcem z evropské třídy malých vozů (segment B). Nový Yaris Hybrid je důležitým krokem v rámci strategie Toyoty zavádět technologii plně hybridního pohonu do všech modelů prodávaných na evropském trhu. Yaris Hybrid je koncipován pro náročné majitele pohybující se převážně po městě. Hnací jednotka se systémovým výkonem 74 kW spojuje zážehový motor 55 kW a elektromotor a vyznačuje se nízkou spotřebu paliva, nízkými emisemi a plynulou a tichou jízdou.

Malý Volkswagen

Kromě jiného nabídla automobilka Volkswagen jako novinku také vůz Polo BlueGT. Technickou lahůdkou tohoto malého vozu je v automobilu VW poprvé použité aktivní odpojování válců ACT. Tento systém byl adaptován pro nově vyvinutý motor 1.4 TSI. Přechodným odpojením druhého a třetího válce při nízkém a středním zatížení poklesla spotřeba paliva v jízdním cyklu EU o cca 0,4 l/100 km. Při konstantní jízdě rychlostí 50 km/h na třetí nebo čtvrtý stupeň činí snížení spotřeby dokonce až 1 l na 100 km. Největší výkon motoru je 103 kW, přesto průměrná spotřeba má hodnotu okolo 4,7 l/100 km.

Bezpečné Volvo

Volvo V40

Nové Volvo V40 neskrývá své ambice zaútočit na konkurenci v segmentu prémiových hatchbacků výbavou a vlastnostmi, které jsou typické pro větší modely této automobilky. Nabídka motorů obsahuje kompletní paletu od dieselového motoru až po přeplňovaný benzinový motor T5 s výkonem 254 koní. Nové Volvo V40 nabízí špičkovou bezpečnost a celou řadu asistenčních systémů včetně technologie rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Mezi novými prvky je – jako první na světě – airbag pro chodce, dále asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu či důmyslný automatický parkovací asistent, který usnadňuje souběžné parkování v řadě vozidel.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV FIREM

Autosalon v Ženevě