Automobily s hybridním pohonem
Hybridní pohony vozidel už nejsou jen vzdálenou budoucností. Automobily na tento pohon už na silnicích můžeme vidět.
Ještě před nedávnem nám vozidla s kombinovaným pohonem a s označením „hybrid“ na karosérii připadala jako ta ze vzdálené budoucnosti. V současnosti je situace zcela jiná a s vozy poháněnými hybridními technologiemi se setkáváme a hlavně budeme setkávat stále častěji.
Downsizing, hybridní pohony, elektromobily – to jsou v poslední době stále častěji používaná slova, která jsou zmiňována v souvislosti s pohony moderních automobilů. I přesto, že pod kapotami automobilů dochází k významným změnám, hovoří odborníci o tom, že spalovací motor (a to jak ten benzinový, tak i ten naftový), bude hrát důležitou úlohu i v následujícím desetiletí.
Spalovací motor bude doplňovat elektrifikace
Například jeden z největších výrobců komponent a dílů vozidel – společnost Bosch -počítá s tím, že v roce 2025 bude mít 15 procent všech celosvětově vyrobených nových vozidel alespoň hybridní pohon. V Evropě pak bude dokonce více než jedna třetina všech nových automobilů poháněna alespoň z části elektricky. Ambiciózní cíle EU, které nařizují výrobcům vozidel přísné limity v oblasti „fl otilových“ emisí CO2 pro rok 2021, povedou k tomu, že pro větší automobily typu SUV budou muset být pravděpodobně nabízeny již jen hybridní pohony.
Bosch vidí velké šance na budoucím trhu zejména pro hybridní vozy bez i s možností vnějšího nabíjení. Již v roce 2020 má být vyrobeno více než 9,5 milionu vozidel s tímto druhem pohonu. Z výše uvedeného tedy plyne, že elektrifi kace vozidel nebude v nejbližší době konkurovat spalovacímu motoru, nýbrž ho bude doplňovat.
Elektromotor ve městě, spalovací motor na delší jízdu
Automobil s hybridním pohonem je díky kombinaci elektromotoru a klasického spalovacího motoru ideální pro cestování ve městě, kdy vůz často zastavuje a rozjíždí se. Elektromotor je v tento moment poháněn energií z akumulátorů. Zatímco u klasických automobilů přichází energie vytvářená při brzdění vniveč, u hybridu nám poslouží při rozjíždění. Při brzdění vozidla totiž dochází k tzv. rekuperaci, tedy k přeměně brzdné energie na energii elektrickou, která je ukládána do akumulátoru vozidla a můžeme ji využít opět při rozjezdu. Pokud je energie z akumulátoru vyčerpána, přichází ke slovu spalovací motor, který současně může dobíjet i akumulátor.
U hybridního pohonu tak jsou využívány výhody jednotlivých pohonů. U elektrického pohonu je to nízká hlučnost, místně nulové emise, velká účinnost elektromotoru a okamžitý nástup točivého momentu. U pohonu spalovacím motorem využíváme velký dojezd vozidla, točivý moment ve středních a vysokých otáčkách motoru a možnost jízdy vyššími rychlostmi. U této kombinace je pak výhodou i to, že jednotlivé druhy pohonu jsou využívány v oblastech jejich nejvyšší účinnosti, díky čemuž dochází ke snižování spotřeby energie. Nevýhodou hybridního pohonu jsou stále ještě vyšší pořizovací náklady, zvýšení hmotnosti vozidla a v některých případech i jistá omezení úložných prostor v automobilu.
Řešení hybridního pohonu
V praxi se používá několik systémů hybridního pohonu. V prvním případě je elektromotor využíván prakticky jako pomocník, který dodává spalovacímu motoru točivý moment v okamžiku, kdy je to potřeba, například při rozjíždění vozidla nebo při prudké akceleraci při jízdě. Vůz tedy nemůže využít elektrický pohon samostatně. V druhém případě automobil využívá buď pohon na spalovací motor, nebo pouze elektromotor, případně je možné využít kombinaci obou pohonů. Tato možnost hybridního pohonu bývá v současné době ještě doplněna o možnost dobíjení akumulátoru z elektrické sítě – v tomto případě hovoříme o tzv. plug-in hybridu.
Toyota patřila k prvním
V současné době najdeme i na našem trhu celou řadu vozidel s hybridním pohonem. Jedním z prvních průkopníků a i v současnosti stále vedoucí značkou, která nabízí hybridy, je Toyota. Již v roce 1997 přivedl tento japonský výrobce na trh hybridní model Prius. V současnosti najdeme v nabídce Toyoty šest modelů, které nosí označení „Hybrid“. Nejmenším a také nejúspornějším zástupcem je Toyota Yaris Hybrid, kde výrobce deklaruje průměrnou spotřebu 3,3 l benzinu na sto ujetých kilometrů. Další v nabídce je Tyota Auris, a to i ve verzi kombi, jež nese název Auris Touring Sports, a pak také již zmiňovaný Prius, který doplňuje Prius+ a Prius Plug-in.
Pod Toyotu patří i prémiová značka Lexus, a tak není divu, že i zde najdeme vozy s hybridním pohonem. V nabídce je například vůz, který byl prvním plně hybridním luxusním kompaktním vozem na světě, CT 200h, ale Lexus má i prémiové hybridní sedany, hybridní limuzíny nebo hybridní SUV.
Další hybridy
Ford jako první hybridní vozidlo své značky v Evropě nabízí nové Mondeo, které bylo nedávno uvedeno i na český trh. Ford Mondeo HEV je v tuto chvíli nabízen pouze s karosérií sedan.
Hybrid má v nabídce i automobilka Kia. Optima Hybrid je sedanem střední třídy, který kombinuje dvoulitrový benzinový motor s elektrickým pohonem.
Skupina PSA Peugeot Citroën patří v Evropě k lídrům v oblasti „flotilových“ emisí CO2. A tak není divu, že obě značky nabízejí i vozy s hybridním pohonem. V současné době tak u Peugeotu najdeme například vozy 3008 HYbrid4 a u Citroënu, respektive dnes již samostatné značky DS je to DS5 Hybrid4.
Technologie HYbrid4 jde poněkud jiným směrem, než jakým jdou ostatní hybridy. Jedná se totiž o kombinaci vznětového a elektrického motoru, který řidiči dává navíc možnost zvolit režim jízdy podle podmínek sjízdnosti vozovky. Spalovací motor u tohoto systému pohání přední kola a elektromotor potom kola zadní. Řidič tak může zvolit několik režimů – auto pro běžné podmínky a střídavé používání elektrického a dieselového motoru, sport (dynamičtější projev), elektrický (tichý chod bez emisí pro jízdu v městském provozu) a pohon všech 4 kol (pro lepší mobilitu na jakémkoliv povrchu).
U skupiny PSA Peugeot Citroën je potřeba ještě zmínit jeden z dalších hybridů, který automobilka představila, ale zatím vše zůstalo jen ve fázi několika prototypů. Jedná se o systém Hybrid Air, který kromě spalovacího motoru využívá stlačený vzduch a hydraulický systém. Jednou z výhod tohoto systému je i to, že zde není nutná žádná přídavná baterie.
Ani větší auta nezůstávají pozadu
Také Mercedes-Benz má ve své nabídce modely s hybridním pohonem, a to nejen u osobních vozidel, ale také u lehkých užitkových. Příkladem může být E 300 BlueTEC HYBRID nebo S 400 HYBRID. Na podzim letošního roku pak přijde na trh zcela nové SUV Mercedes-Benz GLE 550e Plug-In Hybrid.
Již jsme zmínili, že první diesel-hybridy začal prodávat Peugeot. Automobilka Volvo je zase první, která na trh uvedla naftový plug-in hybrid, konkrétně u modelu V60. Hybridního pohonu plug-in se ale v dohledné době dočká i velké SUV XC90.
Ekologickému tlaku na výrobce automobilů neodolal ani Land Rover, který je znám svými off-roadovými vozy, a tak hybridní pohon najdeme i u vozů Range Rover. Automobilka počítala s možností hybridního pohonu již při samotném vývoji nejnovější verze tohoto modelu, a tak všechny verze disponují stejnými (tedy dostatečně velkými) rozměry jak u vnitřního prostoru, tak u zavazadelníku. A protože se jedná o full-hybrid, tak hybridní Range Rover Sport umí jezdit také jen na elektrický pohon, byť u automobilu s hmotností něco pod dvě a půl tuny toho asi moc nelze očekávat. Oficiální údaje uvádějí, že vůz může jet rychlostí 48 km/h čistě na elektrický pohon na vzdálenost zhruba 1,6 km.
Sportovní vozy s hybridním pohonem
Mnichovská automobilka BMW kromě plug-in hybridu SUV X5, který ujede až 31 km čistě jen na elektřinu a jenž kombinuje přeplňovaný benzinový dvoulitr a elektromotor integrovaný do osmistupňové automatické převodovky, nabízí také sportovní automobil označený jako i8. Tento supersport vypadající jako z budoucnosti kombinuje elektromotor a zážehový tříválec o objemu 1,5 litru.
Také výrobce sportovních automobilů Porsche nabízí hybridní modely s možností vnějšího dobíjení. Konkrétně se jedná o vozy Panamera S E-Hybrid, Cayenne S E-Hybrid a také 918 Spyder. U posledně jmenovaného vozu dostal vývojový tým za úkol vyvinout supersportovní automobil pro příští desetiletí s maximálně hospodárným a výkonným hybridním pohonem. Porsche 918 Spyder tak disponuje celkovým výkonem hybridní soustavy 652 kW (887 k) a maximální točivý moment má hodnotu až 1 280 N.m. To vše umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy. Spotřeba paliva tohoto supersportu v kombinovaném režimu pak je 3,1 l/100 km.
text: JIŘÍ SVOBODA
foto: ARCHIV VÝROBCŮ