Automobilové novinky si i letos našly svou cestu na trh
Letošní rok přinesl celou řadu komplikací v nejrůznějších oblastech našeho života. A problémy se nevyhýbají ani automobilovému průmyslu. Přesto se objevila celá řada novinek.
Podzimní výstava v Mnichově přinesla především pohled do dalších let. Ačkoliv jsme dlouhá léta byli zvyklí v zářijovém termínu vyrazit do Frankfurtu nad Mohanem na tradiční autosalon, s dynamickými změnami nejen v oblasti aut se letos poprvé tato výstava přestěhovala do Mnichova a zcela změnila svůj koncept. Název IAA se změnil na IAA Mobility, čímž byl již dopředu signalizován fakt, že středobodem zájmu bude doprava, a to především ta šetrnější k životnímu prostředí.
Nejen přísné emisní normy v Evropské unii hýbou automobilovým průmyslem. Členské země totiž odsouhlasily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými by měly být vybaveny vozy od roku 2022. Patří k nim například inteligentní asistent rychlosti, signalizace nouzového brzdění nebo také příprava na imobilizér zasahující v případě zjištění alkoholu u řidiče. Řada výrobců již dnes některé tyto systémy do vozidel instaluje, ale většinou je najdeme u modelů ze střední nebo vyšší třídy. Tato pravidla však budou určena nejen pro všechna osobní auta, ale měla by platit i pro dodávky, autobusy a nákladní vozy.
Nová Škoda Fabia
Vraťme se ale do domácího prostředí. Pro české motoristy asi tou nejdůležitější změnou byla nová generace vozů Škoda Fabia. Bohužel i tento oblíbený model se stává obětí současného stavu ve výrobě vozidel. Výrobci si musejí hlídat co nejnižší emise u svých produktů, které jim nařizují unijní opatření. Každý gram nad povolený limit znamená citelné finanční sankce. A tak i přesto, že již byla připravena oblíbená kombi verze modelové řady Fabia, do jejíhož vývoje byla investována nemalá částka, rozhodlo vedení koncernu o zastavení tohoto projektu. Fabia tak prozatím zůstává ve výrobě jako hatchback, který pod kapotou nabídne litrové motory s výkony 59 kW, 70 kW a 81 kW, nejvýkonnější pohonnou jednotkou bude motor o objemu 1,5 litru s výkonem 110 kW. Nová Fabia je větší jak zvenku, tak i uvnitř. Celková délka překonává hranici čtyř metrů a rozvor má hodnotu 2 564 mm. Zavazadlový prostor pak má objem 380 litrů a je možné jej zvětšit až na 1 190 litrů. Samozřejmostí je také celá řada asistenčních a bezpečnostních systémů.
Nový bude i Peugeot 308
Francouzské automobilky připravily pro letošek novinky modelových řad oblíbených i mezi našimi motoristy. Peugeot se rozhodl navázat na úspěch kompaktních hatchbacků. Modelová řada 308, které bylo ve všech dosavadních generacích prodáno více než sedm milionů kusů, dostala zcela novou podobu. Díky prodloužení rozvoru o 55 mm došlo k protažení siluety ve prospěch prostoru na zadních sedadlech a snížením výšky o 20 mm kapota vypadá opticky delší. Nová třistaosmička má v nabídce plug-in hybridní i spalovací motory, a to benzínové i naftové. Zavazadlový prostor má objem 412 litrů a po sklopení zadních sedadel je možné jej zvětšit až na 1 323 litrů.
Citroën C4 dostane elektrickou verzi
Také Citroën letos na náš trh uvedl nového zástupce kompaktní řady hatchbacků. Řada C4 i její elektrifikovaná verze ë-C4 nabízejí zákazníkovi volbu mezi třemi typy motorů: 100% elektrickým s dojezdem až 350 km a spalovacími motory benzínovými s výkonem od 100 do 155 koní nebo dieselovými s výkonem od 110 do 130 koní. Nový Citroën C4 disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 380 l.
Vlajkovou lodí značky je pak Citroën C5 X, který obnovuje segment velkých cestovních vozů. Novinka nabídne možnost benzínových nebo plug-in hybridních pohonů. Zavazadlový prostor s objemem 545 litrů se po sklopení zadních sedadel zvětší až na 1 640 litrů.
Opel má šestou generaci modelu Astra
Opel připravil již šestou generaci modelové řady Astra. Zákazníci si mohou vybrat z nabídky zážehových a vznětových motorů s výkony od 81 kW až po 165 kW. Astra bude nabízena také jako plug-in hybrid. A v roce 2023 nabídku doplní bateriemi poháněná Astra-e. Rovněž tato modelová řada od Opelu se o něco zvětšila, například rozvor narostl o 13 mm, což se projevilo především na prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů. Zavazadlový prostor s výškově nastavitelnou podlahou nabízí objem až 1 250 litrů (při sklopených zadních sedadlech).
Renault připravil elektrického Megana
Renault i na našem trhu nabízí celou řadu elektrifikovaných vozidel. Kromě zcela elektrického modelu ZOE je možné zvolit provedení plug-in hybrid u modelové řady Captur a Megane. Také jedna z posledních novinek SUV-kupé Arkana má ve své nabídce plug-in hybridní verzi. Poslední novinkou, která se v premiéře představila na již zmiňované výstavě v Mnichově, je Megane E-Tech. Čistě elektrický vůz bude nabízet dvě výkonové verze – 96 kW a 160 kW. Megane E-Tech disponuje dvěma variantami baterií – 40 kWh, kde je deklarován dojezd dle normy WLTP 300 km, a 60 kWh pro dojezd až 470 km. Elektrický Megane disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 440 l, pod podlahou pak je úložný prostor pro kabely s objemem 22 litrů.
Hyundai jako elektromobil i SUV pro sportovní náturu
Také Hyundai připravil novinky. Pro naše zákazníky bude asi zajímavý crossover s prvky SUV navržený specificky pro Evropu, který nese jméno Bayon. I přes své kompaktní rozměry nabídne dostatek místa pro cestující i zavazadla – objem zavazadlového prostoru je 411 litrů při vzpřímených zadních sedadlech. U pohonných jednotek stojí na vrcholu modelové řady motor 1.0 T-GDi s 48V technologií, jež se vyrábí ve dvou výkonových verzích – 120 nebo 100 koní. Motor 1.0 T-GDi ve verzi o výkonu 100 koní je k dispozici také bez 48V mild-hybridního systému. Nabídka zahrnuje rovněž čtyřválec MPi 1,2 litru s výkonem 84 koní.
Novinkou letošního roku je i plně elektrický Ioniq 5. Na výběr je sada dvou akumulátorů s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvou variant elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor umístěný vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Varianta s pohonem dvou kol a baterií o kapacitě 72,6 kWh poskytuje dojezd až 480 km dle WLTP. Zavazadlový prostor má vzadu objem 531 l, při sklopené druhé řadě sedadel až 1 591 litrů. Vpředu pak je prostor pro zavazadla s objemem 57 l (při pohonu zadních kol) nebo 24 l (při pohonu všech kol).
Kia Sportage v evropském provedení
Oblíbeným vozem na našich silnicích je také Kia Sportage, která se představuje v již páté generaci a tentokrát ve své osmadvacetileté historii poprvé ve specifickém evropském provedení. Pro pohon modelové řady Sportage bude připravena ucelená nabídka zážehových i vznětových motorů nejnovější generace včetně nejmodernější hybridní technologie. Sportage v provedení PHEV používá motor 1,6 litru, 66,9kW trakční elektromotor s permanentními magnety a lithium-iontový polymerový akumulátor o kapacitě 13,8 kWh. Nabídka zahrnuje i nový spalovací motor 1,6 litru T-GDi s mild-hybridním systémem pohonu, jenž napomáhá snižovat emise a optimalizovat spotřebu paliva. Zavazadelník nabízí objem 591 litrů, který je možné zvětšit až na 1 780 litrů.
Dacia pro sedm cestujících
Letošní rok pro značku Dacia patřící do koncernu Renault kromě jiného znamenal změnu image, nové logo i nové barvy. A odehrála se tu jedna netrpělivě očekávaná premiéra: modelová řada Jogger. Tento rodinný model, který pojme až sedm dospělých cestujících ve třech řadách sedadel, bude v začátku uveden na trh s benzínovým motorem TCe 110 a jako alternativu je možné zvolit motor TCe 100 LPG. Nabídka motorů bude od roku 2023 doplněna o hybridní verzi. Objem kufru je 708 litrů (norma VDA) při konfiguraci s 5 místy a 160 litrů v konfiguraci se sedmi místy. Maximální kapacita nákladu dosahuje 1 819 litrů v pětimístné verzi, pokud je 2. řada sklopená. V sedmimístné verzi je kapacita nákladu 1 807 litrů, pokud je 2. řada sklopená a 3. řada vyjmuta. Třetí řadu je možné také přiklopit k lavici 2. řady, kterou lze rovněž složit. V této pozici je objem nákladního prostoru až 1 594 litrů. I u nového modelu Jogger již najdeme celou řadu asistenčních systémů.
Text: Jiří Svoboda
Foto: se svolením firem Citroën, Renault, Peugeot, Škoda, Kia, Dacia, Hyundai