Auto pro větší rodinu
Cestování s rodinou, ať již na víkend, nebo na dovolenou, bývá většinou takové malé stěhování. Výběr ideálního vozu, který splňuje nároky na vnitřní prostor, bezpečnost a odpovídá finančním možnostem rodiny, může být někdy pěkně tvrdý oříšek.
Jakmile se v rodině objeví malý človíček, je potřeba začít přemýšlet nejen nad tím, jak jej usadit v autě do té správné dětské autosedačky, ale v potaz musíte vzít také to, jak naložíte kočárek, později nejrůznější odrážedla, koloběžky, kola, kam usadíte nebo umístíte hromadu hraček a spoustu dalších nezbytností, které s vámi zcela jednoznačně musejí také cestovat. A pokud si pořídíte těch malých človíčků více, tak s tím samozřejmě také rostou nároky na množství přepravovaných věcí a na rozměry potřebného vozidla.
Tři dětské sedačky mohou být problém
Od vozu pro větší rodinu nebudeme pravděpodobně očekávat sportovní výkony, ale budeme vybírat takový, který bude bezpečný a praktický s dostatečně velkým vnitřním prostorem a kufrem, kam umístíme vše potřebné. Máte-li třeba tři děti, tak není úplně jednoduché vybrat automobil, kam se vám vejdou tři dětské autosedačky, do nichž navíc bez nějakých větších problémů děti usadíte a dokážete je také bezproblémově zapnout do bezpečnostních pásů. A kupodivu to je i problém některých velkých SUV. Je také potřeba podívat se do návodu k vozidlu a doporučení výrobce, na která sedadla se mohou dětské sedačky vůbec umísťovat.
Jestliže budete uvažovat například o sedmimístném vozidle, ať již MPV, nebo SUV, tak je potřeba mít na paměti, že při využití třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem zavazadelníku zredukuje do minimálních rozměrů. Cesta na delší dovolenou v sedmi lidech se tak v praxi neobejde bez boxu na střeše. V třetí řadě sedaček je také velmi často omezený prostor a valná řada výrobců ani neumožňuje na sedadla ve třetí řadě umísťovat dětské sedačky.
Nabídka se zužuje
Navíc v současné době sehnat automobil pro větší rodinu a ještě za relativně příznivou cenu začíná být čím dál tím větším problémem. Výrobci aut odcházejí od vozidel kategorií MPV, tedy víceúčelových automobilů. Z poměrně široké nabídky, kdy jsme si mohli v tomto segmentu vybírat až z více než desítky nejrůznějších modelů, to dnes spíše vypadá na paběrkování. Trh totiž má podle výrobců zájem o automobily SUV, tedy sportovně užitkové vozy kombinující větší vnitřní prostor s pozitivními vlastnostmi osobních automobilů a možnostmi třeba i výletu do lehčího terénu. K tomu všemu nastupují nařízení o regulacích emisí škodlivin, které vozidla produkují, a automobilkám se tak i přes celkem dobré prodeje, a to včetně kategorií vozidel, které by vyhovovaly větším rodinám, nevyplatí jejich výroba. Proto se z trhu stahují.
Jedním z posledních příkladů je i prohlášení skupiny Stellantis o ukončení prodejů osobních verzí modelů Peugeot Rifter, Citroën Berlingo a Opel Combo se spalovacími motory. Na trhu by měla zůstat jen nabídka dražší a méně praktické elektrické verze, jejíž cena navíc začíná někde okolo osmi set tisíc korun. Spalovací motory zůstanou jen u užitkových nákladních verzí. A nejde jen o prohlášení, že k tomu dojde někdy v budoucnu, výroba pro země EU, tedy i pro nás, končí ihned, k lednu 2022.
Výroba osobních verzí se ale zcela nezastaví, budou dodávány na některé z trhů mimo EU. Například v japonské Toyotě tyto vozy najdeme pod názvem Proace City. Jsou sice dražší, než byly modely od Peugeotu nebo Citroënu a Opelu, ale na trhu je alespoň něco. Po ukončení prodeje Renaultu Scénic, Opelu Zafira a dalších menších MPV představovaly právě vozy Peugeot Rifter, Citroën Berlingo, Opel Combo apod. jednu z alternativ pro větší rodinu za ještě celkem rozumnou cenu. Nezbývá tedy nic jiného než se smířit s tím, že pokud budou větší rodiny chtít řešit svou mobilitu, budou si bohužel muset sáhnout ještě hlouběji do kapsy.
Co je tedy ještě na trhu?
Větší rodiny v řadě případů nedisponují neomezeným rozpočtem, proto při výběru vozidla musejí řádně počítat. A tak se asi nebudou zaměřovat například na větší vozy SUV typu Škoda Kodiaq, kde cenovky začínají někde pod devíti stovkami tisíc a při lepší výbavě rychle překračují milion korun. Bohužel ale i ty modely, které ještě dnes najdete v nabídce jednotlivých značek, podražily. A jak jsme již zmínili, celkem rychle z ceníků i tito poslední mohykáni mizí. Zájemcům by pak při omezeném rozpočtu nezbývalo nic jiného než se poohlédnout po autobazarech a najít si nějakou vhodnou ojetinu, byť i v těchto případech šly ceny nahoru.
Ještě o něco větší?
Velkým snem pro celou řadu velkých rodin jsou asi vozy typu Volkswagen Transporter, Volkswagen Multivan, Renault Trafic, Mercedes-Benz Vito, Ford Transit apod., které disponují velkým prostorem pro posádku i jejich zavazadla. Díky velkým dveřím umožňují bezproblémový přístup do interiéru a dobře se do nich montují třeba i dětské sedačky. Tady ale již musíme počítat nejen s většími rozměry těchto vozidel, ale také s vyššími cenami.
Text: Jiří Svoboda
Foto: se svolením firem Citroën, Škoda, Peugeot, Dacia, Volkswagen