Auta střední velikosti
V poslední době se na našem trhu stále více prodávají vozidla nižší střední a střední třídy.
Typickým rodinným vozem přestává být Škoda Fabia a nahrazuje ji Octavia. Nahrává tomu především snižování cen nových vozidel. Za peníze, za které jste ještě nedávno koupili málo vybavený malý vůz, dnes pořídíte auto nižší střední třídy a v některých případech dosáhnete i na vůz střední třídy s celkem přijatelnou výbavou.
A které vozy patří do těchto kategorií? V nižší střední třídě najdete například vozy Ford Focus, Renault Mégane, Kia cee’d nebo Volkswagen Golf. Do střední třídy se pak řadí kromě jiného třeba Ford Mondeo, Mazda 6, VW Passat, ale do této třídy směřují i vozy Škoda Octavia. U jednotlivých modelů si můžete vybrat z pestré nabídky výbav.
Rozsáhlý výběr
Nejprodávanějším vozem nižší střední třídy za loňský rok byla Kia cee’d. Automobil, vyráběný na Slovensku, si během krátké doby získal zájemce pohledným designem, kvalitním zpracováním, nestandardní nabídkou sedmileté záruční doby, ale především cenou. Ta v současné době díky akčním nabídkám začíná pod 220 000 Kč. Navíc Kia v této modelové řadě nabízí i provedení kombi, které nese název cee’d SportyWagon a má základní zavazadlový prostor 534 l. Cena kombíku cee’d začíná pod 250 000 Kč.
Sesterským modelem Kia cee’d je korejský automobil Hyundai i30, vyráběný u nás v Nošovicích, jenž v loňských statistikách prodejnosti vozů nižší střední třídy figuroval na třetí příčce. Stejně jako Kia cee’d iHyundai i30 prošel modernizací vzhledu a dalšími technickými úpravami. Pokračovatelem úspěšné modelové řady i30 se tak stává model i30 U, jehož sériová výroba začala letos v březnu. Modernizované provedení přichází s upraveným designem a výbavou i motory s nižšími emisemi. I zde najdeme provedení kombi, označené CW. Akční ceny vozů i30 začínají těsně pod 240 000 Kč, u kombi verze pak pod 260 000 Kč.
Do stejné kategorie patří i vozy Renault Mégane, úspěšně prodávané i na našem trhu. Od letoška rozšířil francouzský výrobce nabídku oatraktivní sedan Fluence. Zákazníky má automobil zaujmout především sportovními liniemi, robustností, komfortním interiérem a širokou nabídkou technologických prvků. Vůz, který se vyrábí v Turecku, je 4 620 mm dlouhý, 1 809 mm široký, 1 479 mm vysoký, s rozvorem 2 702 mm. Zavazadlový prostor pojme 496 litrů. K pohonu jsou připraveny dva vznětové a jeden zážehový motor. Pro rok 2011 by měla být modelová řada Fluence rozšířena i o plně elektrickou verzi. Model Renault Fluence je nabízen již za necelých 280 000 Kč.
Bohatá výbava
Elektronický stabilizační systém ESC, protiblokovací systém brzd ABS, čelní, boční i hlavové airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání zrcátek a předních oken, CD MP3 autorádio, výškově nastavitelný volant i obě přední sedadla – to je jenom stručná ukázka bohaté standardní výbavy modelu Chevrolet Cruze. Tato modelová řada vozů nižší střední třídy se snaží zaujmout výrazným osobitým designem. K pohonu jsou připraveny nové motory – dva celohliníkové zážehové čtyřválce (1,6 l/výkon 83 kW a 1,8 l/104 kW) a šestnáctiventilový turbodiesel „commonrail” (2,0 l/110 kW). Ceny modelové řady Cruze začínají pod 326 000 Kč.
Mazda3 je obchodně nejúspěšnějším modelem v současné nabídce automobilky. Na trhu je nabízena modernizovaná verze „trojky“ ve dvou variantách karosérie – jako hatchback a sedan. Sedan i hatchback oproti předchozí verzi povyrostly jak do délky (sedan o 90 mm a hatchback o 45 mm), tak do výšky o 5 mm. K pohonu je určen turbodiesel 2,2 l, osazený filtrem pevných částic (DPF). Verze High Power vyvine největší výkon 136 kW. Verze Standard Power disponuje největším výkonem 110 kW. Turbodiesel 1,6 l s filtrem pevných částic (DPF) má výkon 80 kW. Zážehový agregát 2,0 l poskytuje 110 kW a zážehový agregát 1,6 l má výkon 77 kW. Ceny nové Mazdy3 začínají pod 370 000 Kč.
Auto do města
Crossover Toyota Urban Cruiser nezapře svou inspiraci ve větším SUV RAV-4. Předpokládá se u něj především pohyb v městském prostředí, čemuž odpovídají i rozměry – délka 3 930 mm, rozvor 2 460 mm, šířka 1 725mm a výška 1 540 mm. Za zadními sedadly najdeme prostor o objemu 314 l. K pohonu je určen modernizovaný motor 1,4 D-4D o výkonu 66 kW. Druhou možností je zážehový motor 1,33 Dual VVT-i s variabilním časováním ventilů s největším výkonem 74 kW. Na výběr je také buď pohon předních, nebo všech kol, v obou případech se šestistupňovou manuální převodovkou. Systém 4×4 nazvaný Active Torque Control 4WD přebírá Urban Cruiser z RAV-4. Benzinový Urban Cruiser se dodává se šestistupňovou manuální převodovkou, ale výhradně s pohonem předních kol. Cena modelu Urban Cruiser začíná na necelých 405 000 Kč.
Do střední třídy vozidel vstoupil Seat svým modelem Exeo. Seat Exeo i Seat Exeo ST, což je kombi verze tohoto modelu, vychází z minulé generace Audi A4 sedan, resp. Audi A4 Avant. Pro obě verze jsou připraveny tři zážehové motory – 1,6 (75 kW), 1,8 (110 kW), 2,0 TSI (147 kW) a dva vznětové – 2,0 TDI CR (105 kW) a 2,0 TDI CR (125 kW), využívající systém vstřikování common rail. Ceny začínají pod hranicí 505 000 Kč.
Hybridy si razí cestu
Do segmentu nižší střední třídy a střední třídy patří také stále populárnější hybridní vozy. Tedy automobily, které ke svému pohonu využívají jak spalovací motor, tak i elektromotor. Například Toyota nabízí hybridní automobil Prius, který je na trhu v současné době již ve své třetí generaci. Nový Prius je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i s výkonem 73 kW. Výkon je přenášen na přední kola pomocí elektronicky řízené bezestupňové převodovky s planetovým soukolím. Zážehový agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW. Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW. Prius nabízí řidiči možnost zvolit jeden ze tří různých režimů jízdy. Prvním je EV-Drive, který umožňuje s pomocí elektromotoru na energii ze samotných baterií jízdu nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,6 km. Dalším režimem je sportovnější Power, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu. Posledním je Eco, ten pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva. Ceny u modelové řady Prius začínají u necelých 680 000 Kč.
Hybrid nabízí také japonská Honda umodelu Insight. Zážehovému čtyřválci 1,3 i-VTEC pomáhá elektromotor o výkonu 10 kW. Dvojice motorů je spojena s bezestupňovou převodovkou CVT. Kompaktní NiMH baterie se nacházejí v prostoru vzadu pod podlahou a mají kapacitu 5,75 Ah a jejich dobíjení probíhá rekuperací energie při brzdění. Vůz by měl dosahovat kombinované spotřeby paliva 4,4 l/100 km, přičemž výrobce udává, že je možné ji dále snížit při využití tzv. funkce Eco Assist (přepnutí do úsporného režimu). Karosérie vozu Insight je postavena na upravené platformě řady Jazz. Délka vozu je 4 390 mm, šířka 1 695mm a rozvor 2 550mm. Cena začíná na 519 000 Kč.
TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV