Auta do města – malá, hezká a šikovná

Rubrika: Auto

Vozidly oblíbenými do městského provozu jsou automobily patřící do segmentu označovaného jako mini.

Škoda Citigo

Občas se jim říká „city cars“, a tak není divu, že patří v evropských zemích k nejprodávanějším právě pro provoz ve městech. V těch se uplatní hlavně díky svým rozměrům, které jim zaručují lepší manévrování v ulicích i při parkování. Přitom jsou dostačující k přepravě pasažérů, nákupu i zavazadel. Tyto vozy zpravidla nepřesahují délku 3,8 metru a jedná se většinou o třídveřový nebo pětidveřový hatchback. Jejich karosérie případně může vykazovat některé prvky kompaktních vozů s větším vnitřním prostorem (tedy malá MPV) nebo tzv. crossoverů.

Fiat Panda

Pozitivní je, že i do segmentu minivozů proniká řada nejmodernějších prvků, které usnadňují ovládání a zvyšují bezpečnost, a to od karosérií z vysokopevnostních ocelí až po nejnovější asistenční systémy. Podívejme se na některé minivozy na našem trhu.

Fiat Panda

Fiat vždy uměl udělat malé automobily. První generace vozů Panda se někdy od roku 1980 vyrobilo přes šest a půl milionu. Panda byla prvním minivozem vybaveným vznětovým motorem (1986), jako první dostala pohon všech kol (1983) a byla prvním vozem svého segmentu, který získal v roce 2004 prestižní titul Car of the Year (tedy evropské Auto roku).

Nejnovější generace Pandy využívá stejnou podvozkovou platformu jako Fiat 500 a vyrábí se i ve stejné továrně v Polsku. Vůz má na délku 3,65 m, přepraví až pět cestujících a zavazadlový prostor má objem 225 l. Pod kapotou najdeme buď zážehový motor 1,2 l o výkonu 51 kW, nebo přeplňovaný zážehový motor 0,9 l o výkonu 62,5 kW, případně vznětový motor s objemem 1,3 l o výkonu 55 kW. K dispozici jsou i plynové verze CNG nebo verze s pohonem všech kol. Cena začíná na 194 900 Kč.

Renault Twingo

Renault Twingo

Vůz Twingo s netradičním designem byl ve své první generaci v roce 1992 přímo zjevením. Název vznikl kombinací slov Twist, Swing a Tango. Současná generace nabízí vůz s délkou 3,6 metru, se zavazadlovým prostorem o objemu 165 l. K výbavě patří čelní a boční airbagy, ESP, automatická klimatizace nebo tempomat a omezovač rychlosti apod. Vůz je poháněn šestnáctiventilovým zážehovým motorem o objemu 1,2 l s výkonem 55 kW. Cena začíná na 199 900 Kč.

Hyundai i10

Hyundai nabízí model i10. Jeho nejnovější generace byla navržena a zkonstruována v Evropě, aby odpovídala vkusu evropských zákazníků. Vůz je dlouhý 3,66 m, se zavazadlovým prostorem o objemu 252 l. Za příplatek nabízí například tempomat, kůží obšitý volant, asistent pro rozjezd do svahu, bezklíčkové startování, světlomety LED pro denní svícení, plně automatickou klimatizaci, šest airbagů, stabilizační systém ESC, brzdový asistent, sledování tlaku v pneumatikách apod.

Hyundai i10

K pohonu lze zvolit například zážehový tříválec o objemu 998 cm3 s výkonem 48,5 kW, který je dodáván i v úpravě pro spalování LPG, nebo čtyřválec o zdvihovém objemu 1 248 cm3 s výkonem 64 kW. Cena začíná na 229 990 Kč.

Kia Picanto

Picanto nabízí při délce 3,6 metru prostor pro pět cestujících, zavazadlový prostor má objem 200 l. O pohon se starají motory buď s objemem 1,0 l o výkonu 51 kW, nebo s objemem 1,2 l o výkonu 63 kW. Disponuje moderními asistenčními a bezpečnostními systémy, jako jsou například elektronický stabilizační systém ESC, aktivní opěrky hlavy, asistent rozjezdu do kopce, zadní parkovací asistent, čelní, boční, okenní i kolenní airbagy apod. Cena začíná na 189 980 Kč.

Smart ForTwo

Na začátku byl nápad vyrábět automobil, který se ve městě proplete i těmi nejužšími uličkami a všude jej bez problémů zaparkujete. A tak vznikl projekt Smart. Nejnovější generace vozu Smart ForTwo, kde již název říká, že je jen pro dva, má dvoudveřovou karosérii a prodává se buď jako uzavřené coupé, nebo se stahovacím vrchním dílem střechy jako cabrio.

Smart ForTwo

Vůz má délku 2,7 metru a zavazadlový prostor o objemu 220 l. Navzdory kompaktním rozměrům je zajištěna co možná nejlepší pasivní ochrana díky použití systému řízení nárazu a speciálnímu designu, bezpečnostní kleci tridion a deformačním zónám s crash-boxy vpředu a vzadu. Najdeme zde i systém ESP, ABS, velkoobjemové airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači, asistent rozjezdu do kopce apod. Vůz může být poháněn řadovým zážehovým tříválcem s objemem 999 cm3 s výkony 45 kW, 52 kW nebo 62 kW a také v úpravě Brabus s výkonem 75 kW. V nabídce je i dieselový tříválec o objemu 799 cm3 s výkonem 40 kW nebo také čistě elektrický pohon. Ceny začínají na 254 500 Kč.

Miniauta od Volkswagenu

Koncern Volkswagen vstoupil do segmentu miniaut hned trojicí automobilů. Sesterské vozy nesou na svých kapotách označení jako Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen up!. Všechny se vyrábějí na Slovensku. Vozy se na první pohled odlišují různým zpracováním přední masky i zadní částí karosérie a k dispozici jsou jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback.

Technika u všech tří je obdobná. Najdeme zde karosérii vyztuženou prvky z vysokopevnostních ocelí, sadu airbagů, systém ABS, ESP, předpínače bezpečnostních pásů, ale i systém nouzového brzdění, který dokáže v závislosti na rychlosti a dopravní situaci automaticky zmírnit následky kolize nebo nehodě úplně zabrání. K pohonu jsou připraveny litrové motory s výkonem 44 kW, respektive 55 kW. Čtyřmístná pětidveřová verze má délku 3,56 metru a zavazadlový prostor o objemu 251 l. Základní cena vozu Škoda Citigo začíná na 183 900 Kč.

Vozy TPCA

Abychom ještě zůstali u „trojčat“, je třeba zmínit i automobily Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, které vyjíždějí z bran továrny TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) v Kolíně. I zde najdeme rozdíly především v designu přední i zadní části. Tyto minivozy měly svou premiéru již v roce 2005, takže je již netrpělivě očekávána jejich nová generace.

Všechny tři značky nabízejí třídveřovou nebo pětidveřovou variantu a k pohonu je k dispozici zážehový motor o objemu 1 l s výkonem 50 kW. Základní cena vozu Citroën C1 je od 189 900 Kč.

Ford Ka

Ford Ka

Jedná se o nejmenší modelovou řadu automobilky Ford. I u tohoto minivozu se pod robustní konstrukcí karosérie ukrývá komplexní systém ochrany celé posádky. Patří do něj nejen ABS, ESP, airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a přední sedadla s ochranou proti podklouznutí pod pásem, ale také deformovatelný sloupek řízení a bezpečnostní pedálová skupina. Najdete zde systém stop-start a vybrat si můžete i mezi manuální nebo automatickou klimatizací, zvolit si lze i panoramatickou střechu. K pohonu je připraven zážehový motor 1.2 Duratec s výkonem 69 k. Celková délka vozu je 3,62 metru a základní objem zavazadlového prostoru ve čtyřsedadlovém uspořádání je 224 l. Ceny začínají na 179 990 Kč.

Opel ADAM

Automobilka Opel vstoupila do segmentu minivozů modelem ADAM. Při délce přibližně 3,70 m a šířce 1,72 m nabízí tento třídveřový automobil místo pro čtyři cestující. Zákazníci mohou zvolit některou z pohonných jednotek, například čtyřválec 1,2 l o výkonu 51 kW nebo 1,4 l s výkony 64 kW, respektive 74 kW. V nabídce jsou i motory spalující LPG. Pasivní bezpečnost zaručuje odolná kabina, vyrobená převážně z vysoce pevných ocelí. Do bezpečnostní výbavy patří i čelní, boční a průběžné hlavové airbagy nebo dvoustupňové přepínače bezpečnostních pásů, systém ESP, ABS s brzdovým asistentem, asistent rozjezdu do kopce apod. Cena začíná na 249 900 Kč.

Opel ADAM

Suzuki Alto a Splash

V současné nabídce japonské značky Suzuki nalezneme hned dva zástupce malých vozů. Suzuki Alto je nejmenším z nabízených modelů a je zaměřeno především na obyvatele měst, kteří hledají malý a úsporný vůz. Alto je určeno pro přepravu až čtyř cestujících a pod kapotou se skrývá litrový motor s výkonem 50 kW. I zde najdeme bezpečností prvky, jako jsou airbagy, ABS, BAS, EBD apod.

Suzuki Splash sice do kategorie minivozů patří, ale svým obestavěným prostorem již zasahuje mezi kompaktní MPV. Vůz je výsledkem společného projektu automobilek Suzuki a Opel. Splash používá zkrácenou podvozkovou platformu modelu Swift a při délce necelých 3,8 metru přepraví pět cestujících a nabízí zavazadlový prostor o objemu 202 l.

Suzuki Splash

Pod kapotou může být některý z dvojice benzinových motorů se čtyřventilovou technologií. Tříválcový agregát o objemu 1,0 l disponuje výkonem 50 kW, čtyřválec o objemu 1,2 l nabízí 69 kW. Ve výbavě nechybí šest airbagů, bezpečnostní pásy s přepínači, ABS, EBD, brzdový asistent BAS, stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém TCS, asistent rozjezdu do kopce apod. Ceny začínají na 199 900 Kč.

Elektromobily

Svými rozměry patří do kategorie minivozů, přesto se všem zde uvedeným vymykají. Mají totiž nulovou spotřebu benzinu, nulové místní emise, velmi nízkou hladinu hluku a také výrazně vyšší cenu. Jedná se totiž o elektromobily, které společně vyrábí společnosti Mitsubishi Motors Corporation (MMC) a PSA Peugeot Citroën.

Z této spolupráce vznikly automobily Citroën C-Zéro, Peugeot iOn a evropská verze Mitsubishi i-MiEV. Vozy byly již od samého počátku konstruovány jako elektromobily, přesto si zachovaly všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností, známé u běžných minivozů. Najdeme zde čtyři plnohodnotná místa pro cestující, zavazadlový prostor o objemu 166 l a řadu komfortních a bezpečnostních prvků, jako airbagy, ABS, ASR, ESP apod. Maximální rychlost vozu je 130 km/h a dojezd na jedno nabití až 150 km. Cena začíná na 592 800 Kč bez DPH.

text: JIŘÍ SVOBODA
foto: ARCHIV FIREM

Auta do města – malá, hezká a šikovná

Auta do města – malá, hezká a šikovná