U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
Akumulátorové šroubováky
Kategorie: Dílna | Autor: el
TECHNIKA
Šroubování speciálními akumulátorovými šroubováky je rychlé a pohodlné. Šroubováky bývají osazeny motory o příkonu 10 až 30 W a zpřevodovány tak, že jsou schopny vyvinout značnou sílu postačující například i pro práci s kovy nebo tvrdými dřevy. Jsou osazeny niklokadmiovými akumulátory, jejichž kapacita postačuje na několik hodin práce. Akumulátorové šroubováky se často kombinují s vrtačkami výsledný kříženec pak ovšem nebývá nejvhodnější k vrtání ani ke šroubování, protože zatímco vrtačka by měla mít otáčky asi 500 až 2000 ot./min., pro šroubováky jsou vhodné nižší, nejvýš asi 300 ot./min. Tento nástroj má pak zbytečně velkou hmotnost (až 2,5 kg) ivýkon (např. přístroje DeWalt až 330 W). Aku-šroubováky bývají zpravidla vybaveny několikastupňovou regulovatelnou momentovou spojkou, která zabraňuje ukroucení šroubu nebo jeho přílišnému dotažení, zatímco vrtačka nic obdobného nepotřebuje (u uvedených kombinací bývá možno tuto momentovou spojku vyřadit; někdy se při tom dokonce vyřadí jeden stupeň převodovky). Požadavky na tvar obou nástrojů jsou rovněž rozdílné; oblíbené pistolové držadlo nebývá vhodné pro šroubování ve stísněných prostorech. Nejjednodušší šroubováky mají jedinou rychlost, dražší jsou dvourychlostní nebo mají plynulou elektronickou regulaci otáček. Všechny jsou vybaveny zpětným chodem, mnohé disponují nastavitelným krouticím momentem, brzdou doběhu či rychloupínáním nástroje a některé typy jsou vybaveny iosvětlením pracovní plochy. Šroubováky se vyrábějí – obdobně jako akumulátorové vrtačky nejčastěji na napětí od 6 do 12 V (v prodejnách se také můžeme setkat se šroubováky napájenými napětím 2,4 nebo 3,6 V, firma DeWalt používá i napětí 18 V). Výkon šroubováku nezáleží přitom na napětí akumulátorové baterie; ten je dán výkonem motoru a kapacitou akumulátoru (Ah). Akumulátorové šroubováky se zpravidla dodávají v sadě, jejíž součástí je také nabíječ akumulátoru. Ten nejlevnější bývá maximálně zjednodušen – není opatřen samočinným odpojením nabitého akumulátoru ani indikací jeho nabitého stavu, takže při nabíjení musíme “hlídat čas”, abychom akumulátor nepřebili. Protože zpravidla dobíjíme akumulátory, které nejsou zcela vybity, snižujeme tak jejich kapacitu a zkracujeme jejich životnost. Rychlonabíječky s elektronickou regulací pro šetrné nabíjení prodlužující životnost článku jsou poněkud dražší. Práce s aku-šroubováky je snadná a rychlá a ani laik nemůže přístroj (je-li vybaven momentovou spojkou) nijak poškodit; při případném přetížení spojka prokluzuje, což se projeví i akusticky. Při správném seřízení této spojky nedochází ani k příliš hlubokému zašroubování vrutů nebo dokonce k jejich ukroucení. Nástroj je třeba držet pevně a při šroubování si pomáhat dostatečným tlakem ve směru působení nástroje. Pro snadnější práci je dobré použít zmagnetizovaný šroubovací nástavec, který pomůže vruty lehce umístit na správné místo. Při šroubování do tvrdšího dřeva nebo při použití dlouhých vrutů se osvědčuje namazání vrutů vazelínou nebo mýdlem, případně předvrtání otvorů vrtákem průměru o něco menším než je průměr vrutu. Jakmile se šroubovací nástavec při utahování protočí na hlavě vrutu a poškodí křížový zářez, je lepší vrut zpětným chodem vyšroubovat a použít nový, než se snažit jej došroubovat za cenu zničení poměrně drahého nástavce. Nehledě na to, že spoj s “vymletou” hlavou vrutu již nikdy nepůjde snadno rozebrat. Vzhledem k tomu, že odstranění případných závad není v silách laiků, nedoporučujeme akumulátorové šroubováky opravovat podomácku, ani zkoumat, co se skrývá pod jejich plastovým krytem. Asi po dvou až třech letech používání bychom je však měli odnést do servisu kvyčistění a namazání ložisek.
Než si pořídíme aku-šroubovák
* Jestliže již vlastníme vrtačku, měli bychom koupit spíše šroubovák samotný, s nímž se lépe pracuje (váha, rozměry, tvar, otáčky).
* Motoristé, kteří aku-šroubovák chtějí vozit s sebou, by měli volit typ s napájecím napětím 12 nebo 14,4 V, který se dá napájet z konektoru ve voze.
* Při výběru věnujme pozornost nabíječce, kvalitní (např. s řízeným vybíjením) umožní akumulátor nabíjet až 200krát, levná akumulátorům podstatně “zkrátí život”.
* Zároveň ověřme, zda lze u nás zakoupit náhradní akumulátor, protože šroubovák má zpravidla mnohem delší životnost než akumulátor sám.
Rady pro používání
* Akumulátor by měl být vybíjen “až do nuly”, aby jeho kapacita nežádoucně neklesala. Jestliže nabíječka není vybavena vybíjecím obvodem, vybijme vyjmutý akumulátor například žárovkou o výkonu 5 až 10 W.
* Jestliže se šroubovákem delší dobu nepracujeme, je vhodné občas jeho akumulátor vybít a znova nabít.
* Samovybíjení akumulátoru se sníží, pokud jej skladujeme v chladné místnosti.
* Akumulátor musíme chránit před zkratem; jen tak volně jej nikdy neskladujme například v brašně s nářadím.
Omlouváme se: Některé výtisky přílohy PLUS vminulém čísle se vinou nekvalitního knihařského zpracování vtiskárně při vyjmutí poněkud rozpadají. Pro pořádek vkládáme lednovou přílohu ještě jednou. Slíbenou přílohu oarchitektuře zahrady přineseme v některém z příštích čísel.