Airbag pásy nenahradí

použití pásů v autě

Použití pásů patří k tomu nejjednoduššímu, co pro zvýšení bezpečnosti v autě můžeme udělat. Foto: Shutterstock

Řada motoristů se zcela mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy se nemusejí používat bezpečnostní pásy. Opak je však pravdou. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při každé jízdě bezpečnostní pásy zapnuté!

Airbag je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího, případně dalšími částmi těla, a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.

Nenahraditelné pásy

Bezpečnostní pásy od svého zavedení celosvětově zachránily hodně přes milion životů. Další miliony lidí jim vděčí za to, že od nehody odešly nezraněny či s výrazně menšími následky na zdraví. Jde přitom o docela jednoduché zařízení.

Zatímco se automobil po nárazu během zlomku vteřiny zastaví, nepřipoutaní cestující pokračují ve své pouti původní rychlostí. A naplno narážejí do částí interiéru havarovaného vozidla, či jsou dokonce vymrštěni z kabiny ven. Řada lidí si neumí představit, jak dlouho vlastně ta srážka trvá. Je to zlomek sekundy, kratší než lusknutí prsty. Za tu dobu se odehraje úplně všechno. A na těla těch cestujících působí obrovské síly, člověk v okamžiku nárazu je těžší zhruba třicetkrát. Čili z osmdesátikilového člověka se stává dvouapůltunové monstrum. Jenom bezpečnostní pásy jsou schopny tuto váhu udržet.

airbag

Airbag je skvělý vynález, který ovšem funguje v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy. Foto: Shutterstock

Přesto se někteří nepoutají

Mnozí řidiči i cestující se ve vozidlech přesto ještě stále nepoutají. Přitom riziko usmrcení nepřipoutaného ve srovnání s připoutaným je na předním sedadle šestkrát vyšší, v obci dokonce osmkrát. Častěji umírají i nepřipoutaní pasažéři na zadních sedačkách – mimo obec třikrát více, v obci pětkrát častěji.

Následky pro nepřipoutaného mohou být fatální. A není se čemu divit. Při nárazu v rychlosti 50 km/h nepřipoutaný cestující naráží do částí interiéru rychlostí zhruba 14 metrů za sekundu. Síly působící na jeho tělo jsou stejné, jako kdyby spadl na betonovou plochu z výšky 10 metrů, tedy ze třetího poschodí, navíc volným pádem. Energie narůstá se čtvercem rychlosti, takže při 70 km/h už je to pád ze šestého patra. A při devadesátce je to stejné jako po pádu z desátého poschodí na betonovou plochu. A ona vlastně i taková třicítka není bez nebezpečí. Náraz odpovídá pádu z prvního patra. Dojde ke zbytečným vážným zraněním, v řadě případů si taková osoba ponese celoživotní následky. Zkrátka pásy jsou velmi účinným pomocníkem, jejich prokazatelný efekt je již při rychlostech okolo 7 km/h.

Chrání i při převrácení vozidla

Pásy chrání nejen při vlastních nárazech. Při převrácení ve vyšší rychlosti budou na pasažéry působit tak velké síly, že v případě nepřipoutání může dojít i k jejich vymrštění mimo kabinu vozidla (zdaleka ne vždy jen předním oknem). Vážná zranění hrozí už při vlastním „opouštění“ vozu a následně pak po nárazu na povrch vozovky, okolní terén či do nějaké pevné překážky. Je dobré upozornit i na to, že velkým problémem je nepoutání se cestujících v dálkových autobusech. Většina sedaček je sice vybavena tzv. dvoubodovými (bederními) pásy, přesto však podle severoamerické The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i ty snižují riziko smrtelného zranění v případě kolize o celou polovinu.

Nepřipoutaní vzadu ohrožují řádně připoutané vpředu

I sebelépe připoutaný řidič nebo spolujezdec na předních sedadlech můžou přijít o život jenom kvůli tomu, že v případě kolize je zadní pasažér bez pásu vržen obrovskou silou vpřed a nemá šanci zmírnit svůj let. Naráží pak do všeho před sebou, vytrhává přední sedačky, naráží do vpředu sedících. Kinetická energie je obrovská, a tak je nepřipoutaný pasažér po nárazu vržen zpět, letí do výšky, naráží do střechy, což je vše pro jeho tělo devastující.

Je to jenom kousek…

Někdo třeba namítne, že jezdí opatrně a že se mu nemůže nic stát. Chybu však může udělat někdo jiný. Najednou se před vámi objeví auto, které vám nedá přednost, někdo vyletí z protisměru a i ten opatrně jedoucí nemá šanci prostě nic udělat. Zkuste si někdy představit podobné bezvýchodné situace. Každý chce v takovém okamžiku sedět v bezpečném autě a být řádně připoutaný. Bezpečnostní pás je tak řešením, které vám nabízí šanci na přežití. A řádně fungující airbagy a další asistenční a bezpečnostní systémy ve vozidlech tyto šance dále zvyšují.

Víte, že…

Bezpečnostní pásy jsou velmi účinné, a přitom vlastně jednoduché a levné zařízení. Zcela právem proto německý patentový úřad zařadil bezpečnostní pásy mezi osm nejgeniálnějších vynálezů dvacátého století.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock

Airbag pásy nenahradí