Nepodceňujte barvu vozu
Výběr barvy auta je vždy emotivní záležitostí. Roli zde hrají osobní preference i to, jak chtějí být noví majitelé vnímáni ostatními. Věděli jste ale, že barva vozu může být i významným prvkem pasivní bezpečnosti?
Podle údajů společností zabývajících se monitoringem trhu vozidel je bílá barva již sedmým rokem na vrcholu žebříčku. Celosvětově jí dává přednost zhruba 39 % majitelů osobních vozů. K její oblíbenosti může přispívat také to, že bílou barvu volí i ti, kteří chtějí jezdit bezpečně. Vozidla v bílé barvě jsou totiž na silnicích nejlépe vidět. Bílá je čistá, univerzální, odráží sluneční světlo, a proto je nápadnější. Okolí silnic bývá většinou tmavé, takže bílá barva padne ostatním řidičům rychle do oka. To potvrzují i některé specializované výzkumy. Například německá organizace TÜV Nord uvádí, že podíl barevných a tmavých aut na nehodách je vyšší než v případě bílých vozidel.
Pozor na barvy, které splývají s okolím
Jeden z rozsáhlých výzkumů před časem proběhl i na australské univerzitě, kde byly analyzovány nehody zhruba 850 tisíc řidičů, kteří utrpěli zranění, či přinejmenším bylo jejich vozidlo natolik vážně poškozeno, že muselo být z místa kolize odtaženo. Celkem byl posuzován vliv 17 různých barev, přičemž bílá byla považována za referenční. Právě k ní se vztahovaly závěry, o kolik procent je to či ono zabarvení vozidla bezpečnější či naopak rizikovější. Jako nejnebezpečnější se obecně jeví barvy šedá, fialová a stříbrná. Oproti bílé zvyšují riziko účasti na nehodě zhruba o 10 procent. Následují růžová, červená, černá, modrá a tmavě hnědá. Naopak bezpečnější je zbarvení oranžové, rovněž tak světle fialové, světle hnědé, krémové a žluté. Pestré barvy jsou pro ostatní řidiče lépe viditelné a ostatním se také zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou. Tlumené a tmavé odstíny pak působí přesně opačně.
Vliv mají také světelné podmínky
Za soumraku je nejméně bezpečnou barvou černá, za tmy pak tmavě fialová i zlatá. Riziko účasti na nehodě je pro ně o celých 47 % vyšší než pro lidi jedoucí v bílém voze. O plnou čtvrtinu ohroženější jsou i cestující v automobilech šedých.
Výzkumy barevnosti vozidel dokonce upozorňují na to, že tradiční červený lak na hasičských automobilech není zdaleka tou nejlepší volbou. Vlastně se jedná – pokud jde o viditelnost pro ostatní – o jednu z nejhorších možných barev. Například po setmění vnímají lidé červenou jako tmavou. Rudé odstíny jsou také hůře vnímány periferním viděním.
Oblíbenost barev se ve světě liší
U jednotlivých barev jsou ale značné rozdíly u prodejů v jednotlivých zemích. Například v Japonsku je až 22 % všech vozů černých, zatímco v Indii černé vozidlo téměř nepotkáte, zčásti proto, že lidé vnímají černou jako barvu, která soustředí více tepla. Černé vozy jsou oblíbené také v Alžírsku a Nizozemí. Naopak v Turkmenistánu je černá dokonce oficiálně zakázána, protože přináší neštěstí.
Na dalším místě v žebříčku najdeme auta v šedé barvě, kterou si pro svůj vůz volí 11 % zákazníků na celém světě. Obdobně je na tom také stříbrná, jež je oblíbená například v Indii, kde má až 30% podíl.
Rozdíly, které se týkají oblíbenosti barev v jednotlivých regionech a zemích, vysvětluje několik faktorů, a to od místního klimatu a asociací souvisejících se štěstím či neštěstím až po země, v nichž jsou automobily stále považovány za symbol společenského postavení, a proto si pro ně zákazníci vybírají elegantnější barvy. U méně oblíbených barev jsou specifika jednotlivých regionů ještě zřetelnější. Například v Evropě a USA má výsadní postavení až s 10% podílem modrá barva, zatímco v Číně se modrá na vozidlech prakticky nevyskytuje. Středomořské země pak preferují zářivější barvy. Například ve Španělsku či v Itálii je u zákazníků na předních místech žebříčku červená.
Rozhoduje také segment vozidla
Rozhodujícím faktorem je nejen zeměpisná poloha, ale také druh vozu. Sportovní model nebude mít stejnou paletu barev jako SUV, které vyžaduje zemité odstíny, které ladí lépe s přírodou. Malé automobily mohou mít jednoduché zářivé barvy, zatímco u větších či luxusnějších vozů převažují spíše tmavé metalické odstíny. Například 34 % SUV v Evropě je černých, zatímco u kompaktních vozů je to o polovinu méně. Na druhé straně pouze 3 % majitelů luxusních SUV volí červenou, jejíž podíl u kompaktních vozů činí až 10 %.
Jakou barvu preferují Češi?
S ohledem na výsledky zkoumání toho, jaké barvy na vozidlech mohou být v silničním provozu bezpečnější, je český trend pozitivní. Automobilů v bílé barvě se i u nás prodává nejvíce (u osobních vozidel okolo 29 % a přes 70 % u lehkých užitkových automobilů). Ovšem další místa v žebříčku popularity u osobních vozidel již patří barvám, které nelze považovat za ty zcela bezpečné. Druhá nejprodávanější barva je totiž šedá, třetí pak modrá. Čtvrtá příčka patří také problematické červené a pátá pak černé.
Barva je důležitá, ale nejdůležitější je řidič za volantem
Podle výzkumů tedy platí, že pokud řídíte tmavé auto, je riziko nehody vyšší. Ale nemůžeme zapomínat na to, že to není jediný bezpečnostní faktor. Tím nejdůležitějším je styl řízení toho, kdo sedí za volantem.
Dobrá rada
Barva hraje významnou roli i při prodeji auta. Svou hodnotu si lépe drží ojeté vozy v méně křiklavých barvách, které lépe odolávají módním trendům.
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock a archiv firem