Střešní nosiče
Nabídka tohoto druhu zboží je pestrá a před pořízením nosičů by si měl majitel automobilu řádně rozmyslet, co vlastně na střeše svého auta chce vozit.
Nejuniverzálnějším nosičem jsou klasické tzv. zahrádky, na které můžeme upevnit předměty všemožných tvarů a velikostí. Konstrukce střešních nosičů se skládá z podélných a příčných tyčí. Pamětníci si vzpomenou na střešní nosič, který se kdysi montoval na střešní odtokové žlábky. Tyto konstrukčně jednoduché nosiče u dnešních moderních vozidel asi již nenajdeme. Systém současných střešních nosičů využívá nosných patek, které jsou přizpůsobovány podle designu střechy auta, podélníků na střeše, předinstalovaných pevných bodů ve střeše apod.
U některých modelů aut jsou vozy podélnými tyčemi už vybaveny a stačí pak zakoupit pouze úchyty a příčné tyče. Ty jsou nejčastěji vyráběny jako ocelové tyče (pozitivem jsou nižší pořizovací ceny, negativem je vyšší hmotnost a hluk při vyšší rychlosti jízdy auta), nebo tzv. aero tyče (sice mají vyšší pořizovací cenu, ale jsou elegantnější a díky použitému materiálu mají i nižší hmotnost).
Řada automobilů má z výroby přímo ve střeše nebo v rámu dveří připraveny pevné body pro montáž střešního nosiče. Do nich jsou montovány patky a na ně pak vlastní tyče, na které se upevňuje buď náklad, nebo další nosné systémy.
S další možností upevnění se setkáme u vozidel s předmontovanou vodicí střešní drážkou, která je rovněž součástí konstrukce vozu. Střešní nosič je u takovéhoto typu uchycení vybaven „zacvakávacím“ mechanismem pro jeho snadnou montáž nebo demontáž.
Speciální nosiče a boxy
Základní střešní konstrukce nosiče slouží také pro další zařízení, která jsou na ni montována. Speciálním odvětvím jsou například nejrůznější nosiče, které jsou určeny výhradně pro přepravu jízdních kol. Existují ale i speciální nosiče lyží, člunů nebo například surfů.
Velmi oblíbenými jsou rovněž střešní přepravní boxy. V nich můžeme pod uzavřením přepravovat prakticky cokoliv. Na trhu je samozřejmě velké množství boxů různých rozměrů a objemů a majitel automobilu by si měl opět v první řadě rozmyslet, co by v něm chtěl vozit. Boxy mohou sloužit například pro přepravu lyží, ale třeba i jen nákupů, nebo budou využívány pouze pro přepravu věcí na dovolenou a podobně.
Box, který umísťujeme na střechu našeho vozu, by měl být lehký, aerodynamického tvaru a nejlépe s tříbodovým zamykáním. Na trhu je opět značné množství boxů od nejrůznějších výrobců v celém spektru rozměrů a designů včetně nejmodernějších upínacích systémů pro snadnou montáž a demontáž. Vybírat můžeme z nabídky boxů za pár tisíc, ale také i za pár desítek tisíc korun.
Nosnost střechy je důležitá
Při použití střešního nosiče k jakékoliv přepravě musíme mít vždy na paměti nosnost střechy. Ta může být u většiny aut zhruba okolo 50 kg. Do tohoto limitu musíme započítat i hmotnost nosiče a případně i boxu. Pamatujme na to, že střechu nesmíme nikdy přetížit a uvědomme si také změnu jízdních vlastností vozidla při jízdě se zahrádkou nebo s boxem. Samozřejmostí je dostatečné zabezpečení nákladu na střešním nosiči proti spadnutí.
Jízda má svá specifika
Jízda se střešním nosičem má zcela jistě svá pravidla, na která bychom neměli nikdy zapomínat. V okamžiku, kdy máme plně zatížené vozidlo, a ještě k tomu vezeme cosi na střeše, tak musíme především počítat s výraznou změnou jízdních vlastností, tedy s prodlouženou brzdnou dráhou a také se zhoršenou akcelerací. Už při nakládání bychom měli nejtěžší věci ukládat co nejníže, na podlahu vozu či zavazadlového prostoru, na střešní nosič by pak měly přijít lehčí předměty tak, abychom těžiště neumístili příliš vysoko. I lehký náklad, který je příliš vysoký, dokáže výrazně zvýšit aerodynamický odpor vozu. Zvýší se citlivost na boční vítr, mění se aerodynamický tlak, pokud nás bude předjíždět větší vozidlo, například autobus apod. S nákladem na střeše bychom měli tedy jet velmi opatrně a nižšími rychlostmi, než na jaké jsme obyčejně zvyklí.
Krátce po vyjetí je pak na místě kontrola upevnění nákladu. Jestliže přečnívá náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 400 milimetrů a více do boků, musíme jej také předpisově označit. Při maximálním zatížení vozu musíme také upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety, přesně podle údajů v návodu k obsluze vozidla. Při jízdě s nákladem na střeše se také zvýší spotřeba paliva, a to až zhruba o deset procent.
A ještě poznámka k jízdním kolům
Cyklistika je v posledních letech stále oblíbenější. A tak také velmi často přepravujeme jízdní kola na střeše svých automobilů. Nabízené nosiče ve většině případů pojmou tři až čtyři kola. I zde bychom neměli zapomínat na povolené maximální zatížení střechy vozidla, ale také na významnou změnu jízdních vlastností automobilu. Především jde o posunutí těžiště vozu výše, prodloužení brzdné dráhy a výrazné zvětšení plochy, o kterou se může opřít boční vítr. Musíme tedy zvětšit bezpečnou vzdálenost od vozidel před námi a vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy. Zvlášť opatrně a se sníženou rychlostí musíme projíždět zatáčky.
Velmi důležité je rovněž upevnění kol na střešní nosič. Měli bychom vždy použít pevné uchycení, které je dodáváno s nosičem.
A ještě jedna drobnost. Neměli bychom nikdy zapomenout na to, že máme kola na střeše, pokud chceme vjet například do garáží, či na místa s nižší podjezdnou výškou.
Text: Karolína Waberová
Foto: Shutterstock