Renovace zděných štítů
Štít byl odjakživa považován za jakousi tvář domu. Proto se na jeho konstrukci a zdobení soustřeďovala výtvarná dovednost tvůrců.
Zděné štíty zdobí městské domy i venkovské chalupy stovky let. Mnohé už prošly opravou, na další renovace teprve čeká. Nepoučení a fíglů svých předchůdců neznalí zedníci často jejich krásu zničili. Ale nacházíme i štíty, které povstaly z šedi bez ztráty svých výzdobných prvků (říms, pilastrů, patek, hlavic, čučků a dalších štukových drobností), s okny, která nejen osvětlují podkroví, ale ctí pokud možno i tradiční proporce chalupy. Takže malý příspěvek k tomu, aby takových přibývalo.
Spojení štítů s krovem
Na rozdíl od dřevěných štítů, které jsou zcela propojeny s krovem (krajní plná vazba, zesílená dalšími sloupky, vzpěrami a paždíky tvoří kostru pro bednění štítu), zděné s ním bývají spojeny jen částečně. Slouží místo poslední plné vazby k podpoře středních a vrcholových vaznic, anebo jsou předsazené, od krovu úplně odloučené. Ty buď sledují profil střechy, anebo jsou koncipovány volně a více či méně jej přečnívají.
Štíty architektonicky nejzajímavější a nejnáročnější jsou logicky nejchoulostivější na jakékoli dodatečné zásahy. Jestliže chceme upravit k obývání podkroví ve stavení s hodnotným štítem, je vhodnější prosvětlit prostory novým vikýřem nebo střešním oknem, než zasazovat okna do štítu.
Pár základních pravidel
Díky umu venkovských zedníků v minulém a předminulém století nacházíme na venkově stavitelské unikáty. A tak bychom k nim měli přistupovat. Při opravě zborcených částí štítu budeme používat klasické plné cihly, nikoliv tvárnice nebo náhražkový materiál. Jestliže s porušenou částí zmizelo i štukové zdobení, neměl by majitel volit nejjednodušší cestu a nechat odstranit také zbytek – naopak je potřeba dochované prvky zdokumentovat, proměřit a použít jako vzor pro doplnění již chybějících částí.
Šikovný řemeslník by si měl s dopracováním lizén, sloupků, říms, šambrán i dalších zdobných prvků na fasádě poradit. Pokud by to chtěl udělat opravdu dobře, měl by si připravit podle zachovaného profilu tzv. sájmo (ve stavitelské hantýrce léru). Jde o šablonu vystřiženou z plechu, pomocí níž „vytáhne“ podle vodicí latě, přichycené na líc fasády, vytvarovaný profil obnovovaného prvku z jemné štukové malty. Přesný a praktický postup lze nalézt v reedicích starých stavitelských učebnic dob c. a k. mocnářství. Tyto prastaré publikace jsou nejen poučné, ale díky četným a krásným ilustracím i pastvou pro oko.
Velice důležitá pro celkový dojem z opraveného štítu bývá barevnost. V chudších oblastech bývalo běžné, že stavba byla jednobarevná. V bohatších regionech se většinou barevně – obvykle tón v tónu – odlišovaly články a plochy, výzdobné prvky bývaly často výrazně světlejší (není to však závazným pravidlem).
Optimální je udělat na původním úseku fasády malou sondičku do starých maleb, což zvládneme jejich opatrným škrabáním, a zjistit jak nejstarší stav, tak i vývoj a změny barevnosti. Dobré je i sehnat starou dokumentaci, dobové fotografie, někdy se podaří objevit starší malovaná zobrazení.
Pokud se výzdoba architektonickými články nedochovala a majitel domu přesto touží po zjemnění a rozdělení fasády, je ve většině případů nejjednodušší oddělit štít od přízemí římsou nebo alespoň lizénou umístěnou zhruba do úrovně stropu nad přízemkem, případně stavbu doplnit lizénami na nárožích nebo i na lemování štítu u střechy.
Citlivě je třeba přistupovat k šambránám – jejich robustnosti a detailu – a k oknům vůbec. Leckdo má romantickou představu, že čím víc tabulek je na menší ploše, tím víc okno odpovídá 19. století. Není to pravda. Zejména však záleží na velikosti oken a poměru stran. Tabulky – s výjimkou výklopného horního křídla u dělení okna do T – by neměly mít tvar horizontálního obdélníku. Zpravidla bylo okno vyskládáno ze čtverců nebo obdélníků na výšku.
Leckde se na chalupách objevují stopy po klasických pojistkových skříňkách s litinovými dvířky, na nichž byl buď blesk nebo i nějaký nápis. I to už je dnes vlastně technická památka, a tak je možné tzv. „fejfarky“ ponechávat a restaurovat.
TEXT: ING. ARCH. TOMÁŠ KOREČEK A ING. ARCH. JAN HUBÁČEK
FOTO: AUTOŘI A KAMIL VARCOLLER